Tuesday, April 8, 2008

Cerita Sebenar Di Sebalik Projek Ternakan Babi Di Selangor

Terkejut beruk betul saya apabila mengikuti rancangan ulasan akhbar daripada TV1 RTM awal pagi tadi mengenai Projek Ternakan Babi di Selangor yang kononnya akan dilaksanakan tidak lama lagi. Pengulas berita dengan penuh aksi dan gaya telah memetik kenyataan EXCO PAS, Dr. Halimah Ali dengan menuduh yang bukan-bukan kepada PAS kerana menyokong projek berkenaan. PAS dianggap telah lupa perjuangan dan sanggup menjual agama kerana kepentingan politik. Malah pengulas “kuda kayu” ini tidak segan silu menasihatkan PAS bahawa daging babi adalah haram dimakan bersandarkan ayat-ayat Al-Qur’an dan juga petikan kitab Injil. Selanjutnya beliau menfitnah PAS dengan menyatakan bahawa dengan projek ini kelak PAS akan membenarkan pula jualan daging babi di tepi-tepi jalan.

Apa punya kepala hotak mentaliti orang-orang RTM ini pun saya tak faham. Kita ingatkan apabila dah kalah pilihanraya dan dapat Menteri baru mereka akan berubah dan akan menjalankan tugas dengan lebih profesional. Tetapi harapan hanya tinggal harapan. Kalau dah UMNO tu tetap UMNO, dulu, kini dan selamanya. Perangai haprak mereka nampaknya tak kunjung reda sehingga rakyat usung mereka ramai-ramai dan buang ke dalam laut.

Berbalik kepada cerita ternakan babi tadi. Apa yang RTM sibuk sangat tentang ternakan babi? Bukankah selama ini pun terdapat ribuan babi di mana-mana di Malaysia. Lupakah mereka kepada isu babi di Negeri Sembilan dan Melaka dahulu yang bukan setakat melibatkan kaum Cina tetapi juga pimpinan UMNO di dalam mengaut keuntungan. Dan jangat kita lupa bagaimana pimpinan BN menyalahguna duit derma mangsa-mangsa penyakit bawaan babi (JE) untuk kepentingan mereka.

Perlu diingat bahawa negara kita terdiri daripada berbilang kaum dan agama, dan ada di kalangan rakyat yang makan daging babi. Justeru itu binatang ini perlu dipelihara bagi mendapatkan dagingnya. Ketika RTM asyik menghentam keromo PAS, perlu diingat bahawa ternakan babi terus berjalan tanpa ada usaha konkrit untuk mengawalnya daripada mencemar alam sekitar. Kita berterusan menghadapi pencemaran air yang akhirnya membawa bencana kepada umat Islam sendiri.

Saya kebetulan tahu benar tentang projek yang dimaksudkan oleh YB Teresa Kok dan YAB Menteri Besar Selangor. Ini kerana projek ini ditawarkan oleh syarikat kawan baik saya beberapa bulan yang lepas. Untuk makluman RTM, projek ini diluluskan oleh kerajaan Khir Toyo 2 minggu sebelum pembubaran parlimen. Walaupun saya orang kuat PAS, saya menyetujui projek yang dicadangkan oleh rakan saya ini kerana selepas menelitinya secara terperinci, saya dapati ia amat berguna di dalam menyelesaikan kemelut yang dihadapi oleh umat Islam yakni isu pencemaran air. Projek berteknologikan Jerman ini adalah satu sistem ternakan babi moden dan tertutup (closed system). Ini bermakna babi akan dipelihara di dalam tempat tertutup (lengkap dengan pendingin hawa) dan segala najis yang tercerna akan dikitar untuk pengeluaran gas (methane). Malah darah babi apabila disembelih pun akan menjadi sebahagian daripada kitaran ini. Lantas tidak akan wujud lagi sebarang pencemaran (zero-pollution) akibat ternakan babi selepas ini. Pihak Jabatan Haiwan dan juga pegawai-pegawai kerajaan lain telah membuat kajian mendalam mengenai kesesuaian projek ini termasuk membuat lawatan ke Jerman untuk melihat sendiri bagaimana keberkesanannya. Mereka begitu kagum dengan apa yang mereka lihat dan bersetuju melaksanakannya di Selangor, dan jika berjaya akan dikembangkan pula ke seluruh negara.

Seperkara lagi perlu disebutkan bahawa usaha ini adalah di bawah pembiayaan swasta. Kerajaan negeri hanya menyediakan tapak projek. Orang-orang bukan Islam perlukan daging babi sementara kita perlukan air yang bersih dan persekitaran yang nyaman. Bukankah projek ini satu kompromi yang amat hebat untuk rakyat negara ini?

Anak Bapa: RTM (Rupa Tak Malu) tak peduli itu semua kerana yang penting bagi mereka ialah melepaskan geram pada Pakatan Rakyat. Cerita benar atau palsu bukan ukuran penting bagi mereka. Kalau babi tu kita boleh maafkan sebab mereka dijadikan Allah tanpa akal, tetapi yang manusia kat RTM ini diberi akal tetapi masih tak mahu menggunakannya! Cuba anda fikir, mana lebih teruk?

54 comments:

Anonymous said...

Yang orang geram dengan PAS ni bukan sebab babi. Tapi sebabnya ialah bila orang lain buat mereka kutuk, tapi bila mereka yang buat, kira ok.

Itu faktor sebenar yang buat orang lepas geram

Anonymous said...

betul kata anak bapa,

babi tang tak berakal kita boleh maafkan

tapi RTM yang terus membabi buta ni lah yang kita mesti sedarkan.

Anonymous said...

kenapa kah anak melayu terlalu sensitif dengan babi? makhluk tuhan juga. tak paham aku

kan bagus ada pusat ternakan babi moden dan terancang. itu pun pihak2 UMNO ni tak mahu buka mata. sampai bila aku nak kena teguk air ada zarah najis babi. jangan ingat air di selangor ni bersih. di ruamh punya la phobia sampai beli air mineral berbotol2. kan baik ada sistem canggih macam ni

sigh!

Anonymous said...

Babi tak dak tengkuk. Mana boleh sembelih. Ingat ayam ka?

Anonymous said...

AIYOO... DULU MASA TAHUN 2004 BILA BN MENANG SAJA HARGA PETROL NAIK.

SEKARANG TAHUN 2008, BILA BARISAN ALTERNATIF BA/PR MENANG SAJA, LADANG BABI DIBUKA..

LAGI BANYAK LADANG BABI DIBUKA, LAGI MUDAH ORANG ISLAM KENA TIPU.. SEBAB AKAN LAGI BANYAK MAKANAN BERASASKAN BABI YANG DIBERIKAN TANDA HALAL...

MASALAH MAKANAN HALAL DI MALAYSIA BELUM SELESAI, NAK TAMBAH LAGI DENGAN MASALAH MAKANAN HARAM.. FIKIR2KAN LAH...

KATA NEGARA ISLAM... APA SALAHNYA KALAU DAGING BABI DIIMPORT SAJA DARI DITERNAK DALAM MALAYSIA? YER MEMANG BETUL BILA IMPORT HARGA LAGI MAHAL... KALAU DAH MAHAL MAKAN AJA LAA MAKANAN LAIN... ORANG LAIN TAK MAKAN BABI PUN BOLEH HIDUP

Anonymous said...

LAGI BANYAK LADANG BABI DIBUKA, LAGI MUDAH ORANG ISLAM KENA TIPU: kalau anda begitu senang ditipu, maknanya anda orang islam yang bodoh

KALAU DAH MAHAL MAKAN AJA LAA MAKANAN LAIN... ORANG LAIN TAK MAKAN BABI PUN BOLEH HIDUP:
apasal kau menurut agama islam? orang lain kristian, buddha dan hindu pun boleh hidup.

bodoh...

Anonymous said...

SEKARANG THN 2008 , BILA BARISAN ALTERNATIF BA/PR MENANG SAJA, LADANG BABI DBUKA.
Tak paham bahasa ke mangkuk satu ni!!! Project ni telah di lulus oleh UMNO/Be End. Cuma PR nak pastikan pengurusannya tidak mencemarkan alam sekitar.Pg masuk tadika lagi...Ha,,ha

Anonymous said...

susah lah orang rtm ini... memang jahil benar. setiap rakyat di sini ada hak masing-masing... jikalau babi ini dibela di kawasan tertutup yang tidak akan mencemarkan kawasan sekitar dan ia boleh digunakan sebagai gas.. by all means, go ahead with this brilliant idea...

Anonymous said...

BAGI Anonymous YANG MENYOKONG PROJEK BABI NI... SELAMAT MAKAN DAGING BABI!!!

LU BOLEH GEMUK MACAM BABI!!! MULUT LU PUN SUDAH MACAM PUKIBABI!!!

INGAT ORANG KAFIR ADALAH MUSUH ISLAM... AL-QURAN DAH TERANG DAN JELAS MENERANGKAN... APASAL NAK SOKONG ORANG KAFIR LAKNATULLAH!!!

SILAP2 KO PUN BOLEH MURTAD!!!

Anonymous said...

DALAM AL-QURAN JELAS MENERANGKAN ORANG2 KAFIR TIDAK AKAN PUAS HATI SELAGI MANA ORANG2 ISLAM TIDAK MENGIKUT CARA MEREKA!!! INSAFLAH...

AKU PUN BUKAN SOKONG BN/UMNO... TAPI KALAU SOKONG BA/PR JUGA LEBIH KURANG SAMA... APA GUNANYA...

AKU CUMA SOKONG SIAPA YANG BENAR... KALAU BN/UMNO SALAH AKU KATA SALAH... KALAU BA/PR SALAH AKU KATA SALAH...

Anonymous said...

wei camni macam mana org islam nak meniaga?
nampak sgt hanya satu bangsa nak bolot semua!! kerana org islam tak boleh ternak babi!!

Anonymous said...

MENURUT SI Anonymous BENGAP... PROJEK NI DAH DILULUSKAN OLEH UMNO/BN... KALAU DAH DILULUSKAN SEKALI PUN APASAL MESTI IKUT.. BODOH!!! BUKAN KER SELANGOR SEKARANG BAWAH PR??? APASAL PERLU IKUT???

SI Anonymous YANG MENYOKONG PROJEK BABI NI ENTAH2 ADA SHARE DALAM PROJEK NI KOT??? NAK TANYA... BERAPA EKOR BABI DIA ORANG KASI LU SETIAP KALI BABI KAT SITU NANTI BERANAK??? MESTI LU KENYANG MAKAN BABI!!!

Anonymous said...

Babi ada hikmahnya kpd orang Islam. Kerana bukan Islam boleh makan babi, maka permintaan terhadap daging lain tidaklah begitu tinggi. Ini mengekalkan harga yang berpatutan bagi daging-daging lain, seperti ayam lembu dan kambing. Jika orang Cina (yang bukan Islam)pun terpaksa makan daging ayam, lembu dan kambing (kerana tak ada babi di msia)maka harga ayam, lembu dan kambing akan naik mendadak. Bukankah orang Islam (banyak yang masih miskin di msia) juga akan merasa kesempitan hidup kerana inflasi bahan makanan utama. ALLAH lebih mengetahui mengapa Dia menciptakan babi ini.

Anonymous said...

memanglah sapa yang sokong projek ni bangang....
kenapa orang melayu sensitif? sebab babi ni haram di makan la samdol!!! Agama dah cakap macam tu..

kalau ya pun nak sokong projek ni, korang suruh la kerajaan Selangor buat kat kawasan orang yang makan babi ni. Ni buat kat kawasan melayu pasal apa? aku tak sokong PAS ke ..UMNO ke..PKR ke.....Nak makan babi tapi ladang nak letak kawasan melayu....buatlah ladang tu kat Puchong ke...belakang rumah Teresa Cock ke....aku tak kisah!!!

Nak sokong projek ni pun pakai la akal sikit....meh aku cadangkan buat belakang rumah ko.....nak??

Anonymous said...

SEBAB ALLAH MENCIPTA BABI SENANG SAJA... SEBAGAI UJIAN KEPADA MANUSIA... NAK TENGOK KETAATAN MANUSIA KEPADA PERINTAH DAN LARANGAN ALLAH.

SIAPA NAK MAKAN BABI... MAKANLAH... TIDAK MENGURANGKAN SEDIKIT PUN ZAT ALLAH. TAPI INGAT AZAB ALLAH AMAT PEDIH...

Anonymous said...

SAPA PUNYA BLOG NI!!????,

Sebab ko kata RTM ni bodoh bla..bla...bla...aku cadangkan ladang babi ni buat kat
1) Tepi rumah ko..@
2) Belakang rumah mak bapak ko@
3) Mengadap rumah mertua ko

NAK????!!!
Sebab ko pandai sangat..biarlah ladang babi ni dekat kat ko...senang ko nak melawat nanti tengok binatang ni sihat ke tak.

Anonymous said...

orang islam tak kira pas atau umno atau pkr jangan jadi bodoh macam babi .

Pertama sekali, RTM bodoh macam babi sebab buat siaran membabi buta tanpa ada comprehensive coverage and liability. babi punya rtm.

kedua ladang babi tu akan jadi "benchmark" utk ladang babi2 yg lain. Semua ladang babi kena ikut. babi yg tak ikut kena tutup.. tak boleh pikir kaa???

ketiga isu sebenar bukan isu agama, tapi isu pencemaran air, udara dan bunyi babi. so orang islam jangan jadi bodoh macam babi...

keempat... babi bantu kurangkan demand ayam dan daging , maka harga terkawal. orang islam juga untung...

kelima.. babi tu makhluk tuhan. Janganlah jadi macam babi2 UMNO yg sanggup kerja macam babi.. tapi berlagak macam nabi...

Anonymous said...

If it is an improvement from a more polluting system, lagi baik kan?
Pork-based "halal" food? Harga babi pun bukannya murah brader, lagi murah diaorg letak daging ayam. Yang korang yang ramai2 kutuk blog ni apahal? Korang duduk kat ladang babi ke?

Johnny Ong said...

semua org pun kena tipu sebab sekumpulan orang sedang menggunakan isu-isu islam atau agama untuk meruntuhkan kerajaan negeri bawah 'jajahan' pakatan rakyat.

lepas semua orang asyik menembak satu sama lain walaupun tahu apa muslihat yang sebenarnya.

my 2 cents (nak habiskan sebelum bank negara menghentikan penggunaannya)

Anonymous said...

Projek ini dilaksanakan di Kuala Langat kerana pada masa ini keran majority ladang-ladang babi berada dilokasi itu.

Kebanyakan ladang-ladang babi pada hari ini sedang membuang sisa-sisa najis dan makanan ke laut. Ini menyebabkan bau busuk dan merebaknya panyakit. Kamu boleh lihat contohnya di Utusan Malaysia hari ini.

Inilah sebab asas mengapa projek ladang babi sekelompok ini di cadangkan dan diluluskan oleh BN.

Semua ladang-ladang disekarang akan ditutup dan dipindahkan ke ladang moden ini. Sisa-sisa najis dan air akan diguna pakai di dalam ladang itu sendiri. Maka tiadalah lagi akan berlaku masalah sisa-sisa najis disalurkan ke laut atau risiko perebakan penyakit.

Tidakkah ini satu penyelesaian untuk semua termasuk rakyat muslim kerana mereka tiada lagi sisa sisa najis yang akan di salur kan ke laut lagi selepas semua kandan babi dipindahkan?

Agama Islam adalah agama yang adil dan toleran kepada semua. ADUN-adun pas telah membuktikannya dengan menyokong projek ini kerana ia membawa manfaat kepada alam sekitar dan juga menyelesaikan masalah sosial. Saya berharap mereka yang membaca komen disini akan faham apa yang saya cuba sampaikan.

Noone said...

hebat2 carutan cyber trooper umno. org mengundi PR sbb boleh bertolak ansur, bukan menindas. balik lah ke Islam, pasti ada jalan.

Anonymous said...

KALAU DAH MAHAL MAKAN AJA LAA MAKANAN LAIN... ORANG LAIN TAK MAKAN BABI PUN BOLEH HIDUP

Saya merujuk kpd orang yg bodoh tu. Kalau babi tak boleh diternak kerana Muslim, jadi lembu tak boleh diternak kerana Hindu tak makan lembu. Jadi marilah kita semua jadi vegetarian. jimat bro.

Anonymous said...

Ayaaa ---- saudara-saudari, ini RTM, TV3 punya orang itu Pembaca Berita, Penerbit Berita, Pengarah Penyiaran, Menteri Penerangan ... semuanya manusia rosak dan cacat...OKU, otak rosak dan terencat akal. Mereka ini produk sistem kerajaan Malaysia yang cacat dan rosak.

Kita tahu mereka ini komponen kerajaan, kakitangan awam, hamba awam (public/civil servant) yang rosak dan terencat akal. Inilah tugasan mereka, menyokong kerajaan dan menyalahkan dan menghapuskan tentangan pihak bukan kerajaan, yang ketinggalan zaman, menggunakan propoganda ala zaman silam, putar belit berita, pembohongan.

Perlu kita akui bahawa Manusia Malaysia iaitu KITA sudah dirosakkan oleh sistem kerajaan yang cacat dan rosak.

Media massa kita rosak dan cacat kerana maklumat adalah hasil cipta oleh Manusia Malaysia yang sudah cacat akal dan rosak.

Alim-ulama, Paderi, Rabi, Profesor, Menteri, MP dan semuanya -- adalah produk Malaysia yang cacat dan rosak.

Tidak menghairankan jika RTM yang dipunyai oleh awam juga digunakan oleh hamba awam yang cacat dan rosak ini digunakan untuk membohongi awam yang cacat dan rosak.

Anonymous said...

ape la korang nih. sokong jer la pe yg dibuat tu. projek ladang babi 100juta tu. bukan sikit anak modal dier. xde pencemaran, pengeluaran bersih. xde kotor2. binatang haram lain cite la, tp pengeluarannya bersih. dh haram cmne nk bersih? rakyat gak yg untung wa ckp sama lu. nnti leh export lg ke luar. beri keuntungan kat kerajaan gak dgn hasil babi ni. buat kt tmpt melayu? alaa...ilek la bro, melayu, cina, india sama jer. apa slahnya melayu bertolak ansur tuk keselesaan org cina. melayu tu kan sopan santun dan bertolak ansur. setakat wat ladang babi kt tempat melayu ape la sgt kan. kan3...lgpun cine nk mkn jer babi tu, bukan nk pelihara. lg 1, ble dh siap ladang babi 100juta ni. leh dijadikan contoh kat negara2 lain. betapa bagusnya tahap penternakan babi kat negara nie. nnti negara2 yg mula nk bele babi ni leh jadikan malaysia nih contoh. malaysia, negara contoh penternak babi yg berjaya. xke kagum tu. kagum2...aku kagum. eh2...lupe lak. projek nie kerajaan slangor dlu dh lulus. jd kerajaan skrg ikut jer la. kenape nk ikut kerajaan dlu? adakah kepimpianan sekarang xde daya kepimpinan tersendiri, maen ikut org jer. hehe...tukar la skit, buat la mcm ni. seperti menubuhkan ladang babi berkos 200juta ke, 300juta ke. nmpak ler xikut sgt. lg memambahbaikkan lg projek tu. untuk kesenangan rakyat(cine) gak. bukan org lain...dah mcm saudara baek...ehem2...selangor darul babi? woii...sape ckp selangor darul babi nih!!!! pahang la darul kasino. sekian...

Anonymous said...

"Saya merujuk kpd orang yg bodoh tu. Kalau babi tak boleh diternak kerana Muslim, jadi lembu tak boleh diternak kerana Hindu tak makan lembu. Jadi marilah kita semua jadi vegetarian. jimat bro."

AKU INGIN MENJAWAB BALIK BIDASAN DI ATAS... AIYOO THAMBY... APASAL BODOH SANGAT... ORANG HINDU BELA LEMBU LAA THAMBY... SEBAB LEMBU KASI SUSU... HINDU MINUM SUSU LEMBU LAA BAHALOL... APASAL PULAK LEMBU TAK BOLEH TERNAK.. CUMA HINDU TAK MAKAN DAGING LEMBU... BAHALOL... BABI PULAK BINATANG NAJIS... TAK BOLEH SENTUH DAN TAK BOLEH DIMAKAN... OTAK LU LETAK KAT BONTOT KAA???

Anonymous said...

BAGI ORANG HINDU, LEMBU ADALAH BINATANG SUCI!!! BAGI ORANG ISLAM BABI ADALAH BINATANG NAJIS... MANA BOLEH NAK BUAT PERBANDINGAN ANTARA LEMBU DENGAN NAJIS... BODOH, BAHALOL, BENGAP DAN SEGALA PERKATAAN YANG SEERTI DENGANNYA!!!

Anonymous said...

assalamualaikum..pe khabr sahabat2 sekalian..
isu ni semakin lama menjadi panas sehingga ada sahabt yang sanggup mengeluarkan kata-kata kesat bagi menindas pandangan orang lain.sekirenye akhlak dan sikap kita begini,bagaimna satu masalah tu hendak diselesaikan.sekiranye kita hendak menyatakan hujah atau komen hendaklah secara berhikmah dan kalau boleh elakkan gunakan bahasa yang tidak menyenangkan pelbagai pihak,ini akan memberi kesan kepada non-muslim pandangan mereka pada islam.saya menyarankan agar jangan terlalu ikut emosi masing2 dan kalau boleh kita berbincang dengan baik dan sbelum kita lihat isu ni,cube kita lihat isu yang kita amik ringan seperti solat berjemaah ,adakah kita tidak pernah tinggal solat jemaah atau sebaliknyer,dan kita bincangla bagaimana nak atasinye bukan mencari kesalahan pihak terbabit.sebanyak mana kita dah menyumbangkan pada islam berbanding rasulullah dan sahabat2,fikir2kan ok..wallahualam..
sekadar nasihat sesama kita .maaf sekirenye saya ade tersilap bahasa atau menyinggung mane2 pihak.
brgantungla diri pada allah.

Anonymous said...

BABI BINATANG NAJIS KAU KATA? WOOOYOOO..SELAMA NI ORG MKN BABI MKN NAJIS LA EKKK? MN TAU NI? PENAH MKN BABI KE? KALAU BABI BYK, AYAM TURUN HARGA. YES!! YES!! BAGI HINDU WALAU TERHIDANG DAGING LEMBU KAT DPN DORG XKISAH PUN...DORG PAHAM MALAYSIA MULTIRACIAL..DEMOKRASI...TP KORG MUSLIM, ADUI..BUKAN MAIN MULUT MENCACI...XKNAL DEMOKRASI..XPAHAM DUNIA..KAN DAH BUAT DOSA DAH..RESPECT LA HINDU!!

Unknown said...

There was never any Japanese Encephalitis(JE) in Melaka.

It was a new virus now named Nipah after the place of its first outbreak.

"Nipah virus was identified in 1999 when it caused an outbreak of neurological and respiratory disease on pig farms in peninsular Malaysia, resulting in 105 human deaths and the culling of one million pigs [7]. In Singapore, 11 cases including one death occurred in abattoir workers exposed to pigs imported from the affected Malaysian farms. The Nipah virus has been classified by the CDC as a Category C agent (http://www.bt.cdc.gov/agent/agentlist-category.asp).

Symptoms of infection from the Malaysian outbreak were primarily encephalitic in humans and respiratory in pigs. Later outbreaks have caused respiratory illness in humans, increasing the likelihood of human-to-human transmission and indicating the existence of more dangerous strains of the virus.

Based on seroprevalence data and virus isolations, the primary reservoir for Nipah virus was identified as Pteropid fruit bats including Pteropus vampyrus (Malayan flying fox) and Pteropus hypomelanus (Island flying fox), both of which occur in Malaysia.

The transmission of Nipah virus from flying foxes to pigs is thought to be due to an increasing overlap between bat habitats and piggeries in peninsular Malaysia. At the index farm, fruit orchards were in close proximity to the piggery, allowing the spillage of urine, faeces and partially eaten fruit onto the pigs [9]. Retrospective studies demonstrate that viral spillover into pigs may have been occurring in Malaysia since 1996 without detection [7]. During 1998, viral spread was aided by the transfer of infected pigs to other farms where new outbreaks occurred."

http://en.wikipedia.org/wiki/Henipavirus

ayasofya said...

menarik isu babi nih,
cumanya,itulah dalam apa-apa isu,kita kena banyak merujuk fiqh/manhaj islam tentang sesuatu perkara,bukan mengikut emosi atau 'sentimen' kebencian babi kita ...apa hukum asal babi ni, haram dimakan oleh seorang muslim dan menyentuhnya ada hukum~ najis, ia boleh dibersihkan dan disamak. Terkena anjing dan babi tidak berdosa. Yang dituntut ialah Thaharah dan samak kerana najis, bukan kerana dosa....tapi tu juga realiti masyarakt yang mana nak mengubah mentaliti bukan perkara yg senang,dan sebagai pemimpin masyarakat yg majmuk,islam sebenarnya untuk semua,mana-mana yang menjalankan keadilan atas dasar keimanan pd ALlah perlu adil=meletakkan sesuatu pada hak,hak orang non-muslim juga,hak muslim(sensitiviti),hak alam sekitar juga,n banyak lagi yang sangat perlu diperhalusi bagi memastikan keharmonian kepada kedua-duanya~anyway,balik pd isu, mentaliti kita yg masih xbersikap open minded kot,both side xpatut ada rasa aku betul,dia salah,patutnya,dengar,dan perhalusi dengan rendah diri sebab kemungkinan kita pun salah..

Anonymous said...

New Cabinet:



Prime Minister - Anwar

Deputy Prime Minister - Lim Kit Siang

Culture Minister - Farish Noor

Defence Minister -

Education Minister - Nga Kor Ming

Environment Minister - Teresa Kok

Finance Minister - Tony Pua

Foreign Minister - Ramasamy

Health Minister -

Home Minister - Ronnie Liu

Information Minister - Jeff Ooi

Law Minister - Teng Chang Khim

Manpower Minister -

Sports Minister -

Technology Minister -

Trade Minister - Khalid

Transport Minister - Liew Chin Tong

(Penang Chief Minister - Lim Guan Eng)

Anonymous said...

Kalau sudah kena ikat hidung, ikut saja lah. RTM ikut saja kata kerajaan.

Bila org tegur benda bela khinzir ni tak betul, guna pakai cara moden, maka bela khinzir jadi BOLEH. Bila org kata 'kenapa buat kat kawasan org islam', di jawap oleh anda, 'Khir Toyo dah luluskan dulu, kita cuma teruskan saja.'
JAWAPAN APA NI?

Saudara-saudari pemimpin BA sekelian MENDAPAT KUASA di tangan anda atas sebab kami yang mengundi anda semua.

Ramai kami, Melayu, yang mengundi anda, kalau Khir salah kerana nak letak lokasi Ternak Babi Moden di kawasan Melayu, TOLONG LAH FIKIR UNTUK ALIH ke tempat yang lain, jauh dari melayu.

Adakah kerana Melayu Sepang tak memilih wakil BA maka mereka kita hukum? Ini kah cara kita nak menarik mereka memahami perjuangan kita, SAMA RATA SAMA RASA?

Jangan nak mengutuk org Melayu yg tak suka ternakan khinzir, mereka juga ada hak. Singapore dan Taiwan bukan Melayu pon tapi mereka import, kenapa kita tak boleh buat begini?


Mengapa kita yang dulu dengan bangga menyatakan ini TANAH MELAYU dengan mudah menyerah tanah, menyerah kalah?

Tuan/Puan Melayu2 ahli PKR dan PAS yang bijak laksana, terdiri dari ahli2 ekedemik, usahawan, bijak pandai, cuba tolong fikirkan utk saya, apa baiknya kita benarkan babi di bela di negara kita sedangkan Allah dah kata khinzir itu haram. Apa alternatif lain dalam hal khinzir ni selain dari dibela di MALAYSIA, tanah air ku?

Anonymous said...

Kita berdaya, berkuasa akal fikiran, cuba fikirkan cara supaya khinzir dibela di luar negara dan dibawa masuk as processed meat for the consumption of the pigs, bacon lovers.

Dengan RM100juta, kita buat ternakan lembu, kambing cara HI-TECH. PKR, PAS buat, pastikan berjaya dengan flying color. Tunjukkan kpd HARDCORE UMNO how to do a good job.

Seperkara lagi, saya pun tak stuju khinzir dibela di Malaysia. Tapi saya bukan UMNO. So, tolong lah jgn serkap sahaja.

Anonymous said...

Menyampah lah aku tengok korang kutuk sama-sama Melayu.
Pasal Babi yg haram, korang kutuk org Melayu yang tak suka ternakan babi dalam Malaysia. APE KE HAL KORANG NI. KATA UMNO KASI POLITIK.
ABIS AKU YG TAK SUKA BABI NI PUN KAU COP UMNO

TAKSUB DENGAN PERJUANGAN DSAI, SAMPAI HAL BABI PUN KORANG SAMA-SAMA MELAYU CACI-MENCACI, WAL HAL KORANG LA YG HEBAT MENENTANG HAL BABI NI DULU. KORANG KENA MAIN DEPAN-BELAKANG, ATAS-BAWAH, KIRI-KANAN, PUNNNNNNN MASIH TAK SEDAR.

YANG PASTI KORANG SENDIRI YANG SERAH MARUAH YANG TINGGAL SEHELAI, DAN TANAH YANG TINGGAL SEKANG-KANG.

Anonymous said...

Mulanya aku sendiri pun tak suka juga mendengar yang ladang babi moden itu akan dibina dikawasan Melayu, kerana itu seperti tidak menjaga sesitivi masyarakat Melayu setempat.

Tetapi, jika diselidik, kawasan yang akan dibina ladang itu adalah seadaanya tempat penternakan babi, jadi tidak ada bezanyalah, malah lebih baik sebab ladang moden ini berkebolehan untuk tidak membuang bahan kotor dan lain-lain. Mungkin kawan-kawan yang lain boleh sahkan.

Wakmasnoor said...

When there are plenty of OTHERS IMPORTANT agendas, both for the Malay and Non-Malay, to be DONE, SCRUTINIZED, SUGGESTED and IMPLEMENTED in Selangor; THE VERY FIRST THING Tan Sri Khalid (a Muslim) and colleagues (from PAS too) eagerly put their hands and SAID “AYE (YES)” TO, is the RM100 MIL WORTHS OF HARAM in the likes of BLOODY PIG FARM!!!

Khalid and friends can stop BULLSHITTING us with such excuse in saying that the project has been pre-approved by the previous Selangor govt! IF SO, DONT PROCEED! STOP THE PROJECT! IT CAN DONE AS WHAT WE HAVE SEEN WITH NUMEROUS OTHER PROJECTS WHICH WERE STOPPED BY THE GOVT EVEN IF AN AGREEMENT HAS BEEN SIGNED!

When your BLOODY ELECTION SLOGAN is to work for the Rakyat. To UNDERSTAND THE FEELINGS of the Rakyat. To NOT AGAINST the Rakyat. The right thing to do is to LISTEN to the majority of the Rakyat, not just in Langat but also the whole of Selangor. And since the majority of the Rakyat (that votes for you too) HAVE SPOKEN AGAINST the building of those bloody pig farms, then PLEASE STOP! If YOU, TAN SRI KHALID CANT STOP IT IN THE NAME OF THE RAKYAT, THEN STOP IT IN THE NAME OF GOD ALLAH SWT!

Kenapa nak ikut orang lain. Bukan soal BE REASONABLE OR NOT. Bukan soal HAK ORANG LAIN atau pun tak. Kalau jiran sebelah rumah BELA BABI PASTU BUAT TAYANG2 MCM PET, dah tentu kita ambik parang nak mengamuk. Tahu pulak kan? THIS IS A BLOODY MATTER OF HARAM/HALAL. AND AGAINST THE WISHES OF MANY! Tak payah nak salah kan UMNO ke Khir Toyo ke...THEY ARE NOT THE ONE GOVERNING THE SELANGOR GOVT NOW!

Sebagai pemimpin ISLAM PAS, kena faham HARAM/HALAL! Bukan soal kemudahan atau Darurat! Yang terang dan nyata BABI ITU HARAM! So kalau dah tahu, KENALAH SAID NO OR STEP OUT FROM THE ISSUE. Yang jadi Pak Turut and then keluarkan DAKYAH baru untuk membenarkan projek Babi tu kenapa???

Kalau semua yang jelas HARAM tu asyik dibagi alasan OK je, baik buat KASINO kat Shah Alam! Boleh masuk INCOME banyak untuk Selangor. TAPI TAU PULAK YANG TU HARAM!! TAK BOLEH!! DOSA!!

WHAT A CRAP!!!

Anonymous said...

Salam... saya tergerak nak komen sebab terbaca komen "maybe" dr penyokong haprak lagi menjijikkan UMNO kot...kesian pada babi tu makhluk Tuhan yang tak bersalah,Allah menciptanya mesti ada tujuan,kalau tak tidak wujud la haiwan tersebut,babi tu memang la haram tetapi,saya rasa yang bagi komen tersangat bodoh ni mengaku Islam tapi tak rasional and berkompromi macam Islam,dan ada yang bodoh pulak hanya ingat melayu sahaja rakyat,bagaimana dengan cina dan india?UMNO cakap nak tolong melayu dan rakyat tapi kantung diri sendiri,anak beranak,adik beradik suku sakat dioranglah la yang dapat,tapi buat kemajuan tak pakai otak,asal lepas,hello yang sibuk2 pasal ISU babi ni kenapa tak melalak kat BN pasal kilang arak kat pj tu,itu pun haram juga kan?kan? tu lagi lama tu,ke saja buat2 tak nampak?yang konon mengaku Islam ni masa zaman BN dulu kenapa tak melalak pasal isu ladang babi ni padahal masa tu paling banyak ladang babi timbul yg dah tu tak bersistematik pulak tu,dah tercemar air laut lagi,sampai sekarang PRU lepas tak ada apa2 perubahan pun,jgn kata usaha nak fikir macamana nak menangani pun takde .. ye la ape taknya bukan masalah BN pun yang penting "masyuk",sekarang di bawah kerajaan PR depa fikir masalah ini,lain la negara ni kaum yang makan babi ni terlalu kecil,kena fikir juga tentang kaum lain kalu tak Islam tak gemilang la dahulu,hello pada yang sebuk pasal ladang babi ni cuba la kaji and baca sejarah tentang Islam yang gemilang dahulu bagaimana Islam berkompromi dengan rakyat Islam dan bukan Islam....ada akal tu fikir2 la sikit,yang merosakkan segala benda ciptaan Allah pun manusia jugak,Allah suruh memelihara bumi Dia bukan merosakkan,tapi BN dah banyak merosakkan rakyat dari segi mental dan fizikallllll.....yang sebuk jadi anjing melalak UMNO ni jangan la nak mengampu sangat benda yang sia2 ini...diMalaysia ni bolehlah UMNO tolong...diakhirat nanti jangan UMNO...PR pun tak boleh tolong...kesian pada anjing2 pengampu UMNO aka UMNO.MAN.NO.OTAK

Anonymous said...

SAYA BERSETUJU DENGAN PANDANGAN MAJORITI DI FORUM KOMEN INI.

KALAU BENDA TU SALAH, IANYA TETAP SALAH WALAU ADA MANUSIA BODOH YANG KATA BETUL.

KALAU BENDA DAH HARAM, IANYA TETAP HARAM WALAU ADA MANUSIA BENGONG YANG KATA HALAL.

KALAU OKAY, TAK LAH SEMUA PENDUDUK MELAYU ISLAM DI KUALA LANGAT AKAN MENENTANG PROJEK BABI TU. PASAL TAK OKAY LA MEREKA BERSUARA. ITU PUN NAK PAKAI SAINTIS KE NAK PIKIR?

YANG TAK KENA BOLEH LAH BERLAGAK PANDAI. KONON SEMANGAT SETIA KAUM LAH, PERPADUAN LAH. BILA KENA KAT DEPAN MATA, MULA NAK JADI HERO.

ISU BABI NI, ISU NASIONAL DAN SENSITIVITI AGAMA. BUKAN ISU PARTI. AKU PUN AHLI PKR JUGAK. TAPI KALAU BAB BABI, JUDI, PELACUR...SORILAH BRADER, NO KOMPROMI FAHAM.

ADA JUGAK YANG PANDAI, KALAU BAB SI BABI NI, TAK KISAH. KONON KENA ADIL DENGAN SEMUA KAUM. TAPI BILA KATA NAK BATAL DASAR EKONOMI BARU (DEB) YANG KHAS UNTUK BANTU BUMIPUTERA, TAU PULAK MELENTING SAKAN. INI LAH JENIS MANUSIA ISLAM MELAYU YANG TAKDE PRINSIP TAKDE AGAMA DAN TAKDE MARUAH. YANG ADA...NAMA AJE. HAPRAK.

Anonymous said...

Quote: "kesian pada babi tu makhluk Tuhan yang tak bersalah,Allah menciptanya mesti ada tujuan"

..................

Apa la punya bebal la ko ni mat. Memang le babi tu tak salah. Memang le allah cipta babi tu ada tujuannya. Yang aku nampak salah dan takde tujuan ialah ko aje...hehehe.

Jangan marah na...

Anonymous said...

SAYANGKAN PARTI KE SAYANGKAN AGAMA?

KALAU SAYANG PARTI, BELA AJELAH BABI TU DAN KALAU BOLEH AMBIK SEKOR BAWAK BALIK BUAT PENYERI KAT RUMAH.

KALAU SAYANG AGAMA, KITA LAWAN DAN TENTANG BENDA MENJIJIK LAGI HARAM INI.

Anonymous said...

Apa la punya bebal la ko ni mat. Memang le babi tu tak salah. Memang le allah cipta babi tu ada tujuannya. Yang aku nampak salah dan takde tujuan ialah ko aje...hehehe.

Jangan marah na...

Aku tak marah cuma kelakar tgk korang ,dulu masa zaman BN nape tak melalak...padahal BN la yang memulakan dulu,sampai dah bertapak pun kandang2 babi tak tau macamana timbulnya kandang tersebut dan tak bersistem langsung sampai tercemar,yang org dikawasan2 tersebut nape la baru skrang nak melalak,dulu tak melalak pulak,macam ada agenda yang tersurat aje,ada la tu yang menjadi dalangnye hehehe,kilang arak tu ape cite?dah bertapak berpuluh2 tahun nape tak melalak?demo la ramai2 plak kat situ,jgn risau FRU tak dtg punya,tak payah nak berdemo2 kat depan pejabat Tan sri,buat surat abih cite tak kena sembur air punyalah,kalau dulu ye mesti kena penangan FRU punyalah,tau plak takut dulu, skarang bukan main lagi yg jadi pencacai UMNO nih...

Anonymous said...

x paham2 aku dunia...skrg...kalau babi dah diternak..secara..mega..nie mcam nak menghalalkan....saja..babi tue...skit2 cukupla....mcamana teknologi...tue pun x akan ada yang baik..mesti sisa kumbahan pun...akan dibuang juga.... kalau nak banding dgn kerajaan lalu...lebih..baik..krn..bikin pembangunan dan bukannya...ternak binatang H***M secara 'bermegah'..nie...dah tue nak salahkan...pihak...lalu....sape..pihak yg teruskan dia la bertanggungjawab...

Bulan Penuh 2012 said...

Seorang sahabat saya di Tumbok menceritakan kisah menjadi penunjuk perasaan upahan dan mendedahkan cukai ufti kepala babi yang dibayar oleh tokey2 babi di Selangor kpd ketua2 kampung Umno selama ini.

http://bulanpenuh2012.blogspot.com

Anonymous said...

Hmm dah agak dah...tunjuk perasaan pun mesti ada sebab...korang nak bising2 buat ape pasal ternak ni,bukannya dia paksa ko makan daging tu,lagi pun dulu tak sistematik kalau di satukan pun masa dulu pun rasanya lagi banyak kandang babi,tu kalau dikira..tak dicampur yg illegal punya,takyah la nak melalak2 lagi,tunggu dan lihat,if ada yang tak kena baru la melalak,alang2 melalak skali kat depan carlsberg tu baru la adil...yg tu UMNO yg luluskan pun takde plak org nak bising...hai tak paham aku UMNO nih...macam dia aje yg btoi...org lain buat sume salah...tu lah dah kotor sangat hati n jiwa tu...udah2 la

Anonymous said...

Tiga perkara yang akan membawa kemusnahan kepada PKR!

ISU BABI
ISU DAP
ISU PAS

Tengok je le nanti.

Anonymous said...

salam
tahniah kpd krajaan PKR yg membuat kerajaan meraka yg baru sebulan ini memerintah, dah penuh dgn kontroversi.ini nama nya cari penyakit.

laksana kan la manifesto yg di janjikan masa pilihan raya dulu..knp manifasto kandang babi nie sibuk PKR nak buat..utama kan la janji2 manis yg ditabur dlm memancing rakyat tu.tak salah pon die nak buat modern pig farm nie,tp knp ni yg di dulukan..nie yg aku tak paham nie..bodohnya PKR.sekarng point umno plk tibai PKR sebab bt kandang babi wlupon umno tau dorg yg mulakn dulu..inilah politik..lps ni selangor terkenal dgn
SELANGOR DARUL BABI

Anonymous said...

sepang koridor babi
selangor darul babi

Anonymous said...

aku tak paham kenapa masih ada orang melayu yang masih sokong projek babi mega ini.
walaupun kau orang penyokong pkr pas projek ini tak memeberi kebaikan sgt pada kau org.
kalaupun bn yang lulus kan tetapi khalid lah yg bertanggungjawab menjayakan projek tak guna ini.
mengapa tanah yang begitu besar nak dibazirkan kan kepada babi.
menyesal aku undi pkr kpd khalid dengar lah rintihan org melayu yg pernah menyokong mu.
bersatulah wahai org melayu menentang projek tak guna ini

Anonymous said...

jgan lah ternak babi mega kat sepnag ni

Anonymous said...

F***k Muslims and all malay pig in Malaysia.

I feel ashamed to call myself a Malaysian nowadays because you malay pig are making us losing our pride day by day by corrupting the once dignified image of this country, you know Malaysia is now a laughing stock among the non-Muslim countries in the world!

People despise this country still protecting the lame lot and not doing anything to improve the deteriorating situation, still practising double standards among its own people, still expelling the non-malay genius to other countries, still depriving the rights and benefits of other races to its own race, still criticize and blame the Chinese for their minority poverty.

Hey, what is wrong with you malay pig? Haven't you fed yourself enough with the loots yet? Still want more? What a worthless thieves bunch!

You malay pig are worse than a maggot. We need a leader not a faggot to rule this country. Get lost you freak!

For all the bad things you stupid melayu babi say about the Chinese, when you are in trouble and big shit, what do you do?

You come crawling back on your knees to the Chinaman to help you, because you can't trust all your malay pig who are sodomy rapists, incest culprits, drug addicts.

Without the Chinese, you malay pig will still live on trees, swinging from tree to tree like monkeys, or forages on the ground by your 4 legs to eat all the shit.

You malay pig are a truly ungrateful lot - the minute all the Chinese leave Bolehland - you malay pig will collapse into the sea and die - that is your destiny!

I think the problem of malay pig race is their culture - it is in born in their gene - nowhere in the world that you will see affirmative action is focusing on the majority because it is always the minority that need the protection.

Worst, the minority in Malaysia has been systematically marginalized just to suppress them of their growth.

Let the malay pig make Malaysia the most corrupted place to live in and see what happened in 2020? I guess malay pig will go back to Indonesia as Malaysia don't belong to them, they are also immigrants from Sumatra, Sulawesi, Jawa, etc.

Please get it into your pea-sized otak udang plastered with layers and layers of tahi babi encased in your kepala kayu that Malaysia belong to the Orang Asli who are the true bumis of the country.

Niffy pellmell malay pig are in fact pendatang haram who swam across the Melaka Strait illegally from Sumatra. They should be caught, given severe caning and deported back to their pig sties in Sumatra.

Anonymous said...

Yes, a lot of non-malays in Malaysia are leaving this country. But what the hell, they (babiputras) don't care. They are happy that we leave.

I do agree with you of those you mentioned, our country is stepping backward, we are loosing in all aspects and yet overdue and retarded ministers are still available on shelf. The ministers think that they are the only ones capable and qualified to be there and not replaceable, otherwise the country could collapse.

Looking at Afghanistan, Iran, Iraq likes looking at this country future. The well connected babiputras are getting richer. This government is spoon feeding the babiputras at this nation expense. I am sick of this country too.

My advise is let them rot in their own stew.

The Barisan government has achieved 0% in reversing the trend of racism.

While South Africa has disbanded racism through the government's initiative after the global news onslaught, our government leaders are propagating RACISM and FACISM in every way.

In term of racism, we are the most uncivilised country in the world. Look into our neighbouring countries of Asia, they are advancing economically on a straight forward objective, for their citizens.

Whereas we are moving in deviationist path, widely off the international economic theory for the sole objective, of propelling the well being of a supreme race.

Mahathir era is over, here we have Badawi. Is he changing the trend? Not a single sign of it.

How about the future under Najib? Sad, sad. They have more camouflage in readiness.

Hey, you pathetic cow and all the babiputras who have the same feeling/thinking like them. You don't feel shame being spoon feed by government using the taxpayers money?

I guess all the protection policy make you all even more lazy and narrow minded and stupid. The majority of you once step out of the Malaysia soil will sure starve to death.

Hoy, I think you should try some pork meat once a while to make you more intelligent a bit. Look at around the world region, anti pork meat countries are mostly rippled with starving and war or worst, non-stop crying for government policy protection.

Fact is fact when you babiputras are stupid is always stupid - although it can be help by consistent protection and nourishment policy but the end result will not go far because the quality of gene is there.

Anonymous said...

Sebab Babi kita dok bergaduh sesama kita..orang melayu. Babi makhluk Allah dan babi tak salah. yang salahnya kita..pun makhluk Allah. Aku tak sokong sapa-sapa sebab aku orang Islam dan berbangsa melayu. Cuma aku tak faham ada orang islam yang bangsa dia melayu, mak bapak dia juga melayu beragama islam sokong benda ni.
Ok.mungkin kerajaan BN masa Khir Toyo lulus projek ni..
Soalan aku..orang PAS/PKR yang selama ni dok menghentam BN, sekarang Tuhan bagi peluang peluang berkuasa..BATALkan aja la...mcm mana moden atau saintifik pun ladang ni...confirm ada kesan jangka panjang..KLIA kat sepang, ada banyak lagi kolej, sekolah, aeronautic kolej, semua area sepang. Yang paling penting pernah ke Khalid Brahim tanya orang2 kg kat sana..apa perasaan dia orang. Dah sah2 dia orang tak makan babi, tapi babi di ternak di kg dia org. Cuba ternak babi ni kat bukit damansara ke..sebelah rumah anwar, depan rumah khalid ke atau dekat laman teresa kok ke..tak payah banyak..bela dalam 5/6 ekor testing..apa rasa. tak pun cari mana2 pulau yang takde orang..buat la sampai 5 60 tingkat kandang pun.
Satu lagi aku tak faham..perlu ke babi diternak di malaysia..singapore yang terang2 amalkan politik sokong cina pun tak bela babi..dalam pada tu pulak ada plak ura2 china nak import babi dari malaysia..
ntah apa nak jadi dgn negara kita ni...
satu soalan yang sampai sekarang buat kepala aku sakit ialah amanat hadi awang yang kata org umno kafir sebab berkerjsama dengan orang kafir dulu. sekarang mcm mana? Allah Maha Besar dan Mengetahui...Dia tunjukkan kekuasaanNya dna ramai kita jadi saksi betapa amanat tu sekarang makan diri balik..Jawabla!!
buat orang2 PAS..bawak2 lah cermin diri..muhasabah..jangan nanti supply babi tak cukup..orang DAP jual kau orang plak ganti daging BABI!!!

Anonymous said...

orang melayu bukan berasal dari indonesia la orang melayu adalah tuan kawasan ini sejak beribu tahun tahun dulu. kawasan nusantara ini dulunya didiami oleh rumpun melayu. kawasan ini menjadi makmur dan kaya raya. sehinggalah kedatangan bangsa asing yang membawa segala kejahatan termasuk lah babi.

Perokok Soleh said...

salam...
adusss,anto comment tp xder nama...bosann la...
masalah amanat haji hadi,
ko blaja la agama..apakah makna kafir tue,mungkin hj hadi tersilap kerana cakap macam tue dgn masyrakat yg xdalami agama macam korang yg xpaham nie...
kafir tue bnyak makna la...
adusss!!!
akuxbelah mana-mana pihak coz aku student danhanya seorang perokok(bukan ahli politik...
skang aku nak tunggu projek nie dan nak jadi pemerhati yang baik....kita tunggu dan lihat br complain...