Tuesday, September 1, 2009

Bodoh Macam Lembu



Orang tua-tua kita dahulu sememangnya sangat pandai bermain kata-kata. Tidak keterlaluan juga jika kita katakan mereka sangat teliti dalam pemerhatian fenomena alam ini. Kehidupan seharian mereka sentiasa dikaitkan dengan analogi sifat benda-benda dan kehidupan tumbuh-tumbuhan atau pun haiwan. Sebagai contoh, jika tinggi ingin diceritakan biasanya dikaitkan dengan galah, jika hitam macam arang, jika kurus macam lidi, dan seterusnya. Pendekatan begini sangat besar hikmahnya dalam memperjelaskan lagi ciri dan sifat benda atau fenomena yang ingin diterangkan itu.

Sehubungan dengan itu, apabila Anak Bapa terbaca berita tentang sekumpulan manusia yang berarak membuat bantahan dengan menyepak dan memijak kepala lembu, lantas terdetik dalam benak fikiran tentang ungkapan bodoh macam lembu. Kenapa lembu dikaitkan dengan kebodohan, itu orang tua-tua kita sajalah yang dapat terangkan tetapi apa yang pasti perbuatan menghina binatang sebegitu rupa (masih berdarah dan belum berlapah) membayangkan kebodohan golongan yang terbabit. Dan ia menjadi lebih bodoh dan bangang lagi apabila perbuatan ini bertujuan menghina agama orang lain dan yang melakukannya pula mengaku beragama Islam dan dilakukan di bulan Ramadan yang penuh keberkatan!

Walau atas apa alasan sekalipun, sebagai seorang yang bukan bodoh macam lembu, banyak cara lagi untuk menzahirkan protes atau bantahan terhadap apa jua isu. Niat yang ikhlas saja tidak memadai jika perbuatan atau tindakannya tidak terpuji, malah boleh mengagalkan segala hasrat di hati. Mana ada kemuliaan diri jika ia bertapak di atas perbuatan menghina agama dan kaum lain? Adakah kita menjemput penghormatan daripada kaum dan penganut agama lain kepada Islam dengan cara menghina kuil dan rumah ibadat mereka? Apa kata jika mereka pula buat demonstrasi bantah pembinaan masjid dan surau di kawasan mereka dan diikuti dengan acara memijak Al-Qur’an. Bukankah itu resipi kepada persengketaan dan permusuhan yang akan membawa kepada menang jadi abu dan kalah jadi arang?

Betul ada isu tentang lokasi kuil, dan betul kalau boleh siapa pun orang Islam tak nak ada kuil berhampiran dengan rumah mereka. Tetapi tahukah anda bahawa kuil di Seksyen 19 itu yang nak dialihkan ke Seksyen 23 adalah masalah 20 tahun lalu di kala kuil berkenaan masih di dalam ladang sawit lagi. Apabila PKNS ambil alih dan tukarkan kepada tapak perumahan, mereka tidak mengambil kira kewujudan kuil berkenaan. Hasilnya apabila penduduk dah beli rumah, mereka dapati ada kuil di kawasan perumahan mereka dan meminta kerjasama kerajaan masa itu (kerajaan BN) untuk menyelesaikan isu berkenaan. DAN UMNO TAK PERNAH MENCARI SEBARANG USAHA PENYELESAIAN SEJAK ZAMAN BERZAMAN LAGI. Kerajaan Pakatan Rakyat yang baru setahun jagung melihat dengan penuh prihatin akan isu ini dan mencari beberapa tapak pilihan untuk dipindahkan kuil ini. Selepas beberapa siri perbincangan adalah didapati tapak di Seksyen 23 boleh diterima oleh majoriti rakyat samada daripada kaum Hindu maupun Islam. Bantahan tetap ada daripada segelintir penduduk dan bagi Anak Bapa, ini biasa. Nak cari satu penyelesaian yang memuaskan hati 100% manusia memang tak ada dalam dunia ini. Kita dapat minimakan aduan dengan mencari lokasi ang agak jauh daripada penduduk dan laluan yang berasingan untuk mengelakkan kesesakan lalulintas. Semua ini dah diambil kira oleh pimpinan sekarang yang sememangnya prihatin terhadap keperluan semua rakyat.

Tetapi UMNO (yang tak pernah buat apa pun sebelum ini) tak puas hati sebab mereka tengah sibuk nak rampas Selangor. Isu ini boleh dipanaskan untuk mengkucar-kacirkan pemerintahan PR di Selangor. Anak Bapa berani potong jari bahawa UMNO adalah dalang di sebalik demonstrasi baru-baru ini. Dah baling batu sembunyi tangan. Dasar keparat UMNO yang memang muka tak malu dan menjijikkan. Rakyat kena faham dan waspada kepada UMNO yang kerjanya siang malam nak tumbangkan kerajaan PR. Jangan kita berikan senjata kepada mereka untuk menikam kita, dan satu-satunya senjata mereka ialah perkauman dan isu agama.

Anak Bapa: Isu arak tempohari pun sama, ia adalah warisan daripada kerajaan UMNO yang dahulu mulakan tetapi tak pernah buat apa pun untuk mengawalnya. Sekarang sibuk tunjuk alim konon, pooooorah .......

No comments: