Sunday, January 13, 2008

Sejak Bila Najib Begitu Berminat Dengan Mesjid?

Kritikan Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Dato’ Seri Mohd Najib Tun Razak ke atas Tok Guru Menteri Besar Kelantan ketika “berkempen pilihanraya” di Kelantan baru-baru ini berhubung “kegagalan” kerajaan PAS membina mesjid di negeri berkenaan sejak 17 tahun yang lalu amatlah pelik bin ajaib. Apa yang mengejutkan ialah ia datang daripada seorang manusia bernama Najib, yang memang seluruh rakyat Malaysia dan juga Mongolia kenali. Jikalau kritikan ini datang daripada Menteri “Agama” UMNO mungkin rasa terkejut kita tidaklah “sebrutal” ini kerana memang sewajarnya orang agama mengambil berat perkara sebegini rupa. Dan sememangnya sudah pun menjadi dasar sekular UMNO bahawa Islam itu hanya terletak di mesjid dan surau saja dan bukan di tempat-tempat lain. Tetapi untuk Najib menegur Tok Guru Nik Aziz berhubung isu pembinaan mesjid, ini memerlukan kajian mendalam dan terperinci fenomena luarbiasa ini yang rasanya hanya boleh didapati di negara Islam Hadhari sahaja!

Pertamanya, saya sarankan kepada UMNO Kelantan supaya jangan memalukan TPM dengan fakta yang salah. Sebenarnya untuk pengetahuan Najib terdapat banyak mesjid yang telah siap dibina sejak PAS memerintah Kelantan daripada tahun 1990 termasuk Mesjid Lapangan Terbang Ismail Petra, Masjid Baraah Pasar Besar Siti Khadijah, Mesjid Kota Darulnaim, Mesjid Al-Fathul Mubin, Mesjid Badang dan Mesjid Wakaf Che Yeh. Dan mesjid yang di dalam peringkat pembinaan ialah Mesjid Jubli Perak Pulai Chondong, dan Mesjid Jubli Perak Rantau Panjang yang dibina menggunakan seni rekabina Cina. Sebagai maklumat tambahan kepada Najib, pembinaan mesjid-mesjid atau apa saja projek kerajaan negeri di Kelantan tidak mewajibkan meletak papantanda “Satu lagi projek Kerajaan PAS” sepertimana yang dilakukan oleh BN kepada semua projek-projek mereka. Malah tidak ada kerajaan di dunia ini apabila ia memerintah ia hanya menjaga rakyat yang menyokong parti mereka sahaja. Hanya di negara Malaysia Boleh saja keadaan ini berlaku.

Jikalau Najib masih menafsirkan bahawa jumlah pembinaan mesjid ini agak “sedikit” dan melayakkan beliau untuk menyalak bahawa PAS tidak pandai membina mesjid, maka perlu kita ingatkan beliau bahawa mesjid-mesjid di Kelantan sememangnya banyak dan mampu menampung keperluan masyarakat setempat. Bagi menambahkan keyakinan beliau berhubung perkara ini, saya cadangkan Annuar Musa supaya membawa TPM bersiar-siar di sekitar Kelantan untuk melihat dengan sendiri mesjid-mesjid yang berselerakkan di merata tempat dan kalau boleh terus saja singgah untuk bersolat jemaah di mesjid-mesjid ini untuk melihat jumlah ahli jemaah yang hadir. Selepas itu bolehlah dibuat perbandingan dengan ahli jemaah yang hadir bersolat di mesjid-mesjid di Pekan atau di Putrajaya, lihat di mana lebih ramai. Tok Guru Nik Aziz bukan saja menumpukan perhatian kepada aspek pembinaan mesjid tetapi yang lebih utama memastikan seramai mungkin orang datang beribadah di mesjid. Program-program diatur termasuk bulan solat dan sebagainya bertujuan untuk memperingatkan umat Islam betapa pentingnya institusi mesjid di dalam kehidupan mereka. Bukankah tujuan dibuat mesjid itu untuk meramaikan pengunjung beribadat padanya? Dan pernahkah sebelum ini Najib menegur umat Islam terutamanya ahli-ahli dan pemimpin UMNO supaya mendekati mesjid. Malah saya juga ingin tahu adakah Najib selalu bersolat jemaah di mesjid, dan kalau kerap di mesjid mana?

Najib juga perlu ingat bahawa kerajaan PAS Kelantan bukan saja bertanggungjawab membina mesjid tetapi juga pelbagai kemudahan lain untuk rakyat. Islam bukan diukur dengan banyaknya mesjid atau keindahan senibinanya semata. Lihat saja di Selangor, begitu banyak mesjid yang besar dan tersergam indah tetapi kehadiran ahli jemaah waktu solat amatlah menyedihkan. Tidak ada usaha langsung di pihak kerajaan untuk menggalakkan umat Islam mengunjungi mesjid. Majlis tazkirah (memberi peringatan) bulan Ramadhan pula diharamkan. Malah kalau ada mesjid yang begitu makmur dengan pelbagai aktiviti, mesjid itu akan “dirampas” dan diganti ahli jawatankuasanya dengan ahli-ahli UMNO. Akhirnya ahli kariah mesjid berkenaan berpecah-belah dan mesjid jadi muram. Bukan setakat rampas mesjid, yang lebih mengejutkan ada juga mesjid dan surau yang dirobohkan oleh UMNO. Inilah kehebatan UMNO Islam Hadhari, masih terkial-kial hidup di zaman dahulu kala, masih menganggap rakyat selamanya terus bodoh dan dungu. Mereka ingat jika bercakap di Kelantan berlainan daripada di Selangor rakyat tidak boleh membuat perbandingan. Mereka lupa ini zaman digital dunia siber, apa yang dicakap atau dibuat akan dihakimi sertamerta oleh rakyat.

Tetapi yang lebih penting, Najib lupa mengenai pembinaan “mesjid” di dalam hati-hati manusia. Mesjid adalah rumah Allah, tempat mengingatkan kita kewujudanNya di dalam seluruh aspek kehidupan kita. Jikalau mesjid sentiasa tersemat di hati kita, manusia akan menjadi insan yang mulia dan berakhlak tidak kira di mana ia berada dan dalam apa keadaan sekali pun. Hari ini umat Islam begitu berakhlak apabila di dalam mesjid tetapi apabila di luar mesjid kebanyakkan mereka seperti penyangak. Kenapa fenomena ini berlaku? Ia tidak lain kerana kegagalan menginstitusikan mesjid di dalam hati masing-masing. Samada di mesjid atau di pejabat, ketika bersolat atau berpolitik, ketika berzakat atau berniaga, Allah yang sama berada di mana-mana dan sudah tentu memerlukan ketaatan yang sama di dalam semua keadaan. Logikkah kalau kita begitu taat dan patuh ketika di dalam mesjid dan boleh menipu, merasuah dan menindas ketika menjadi pemimpin sedangkan kita mengaku tunduk kepada Allah. Sikap kita seolah-olah mengambarkan bahawa Allah hanya ada di mesjid dan di luar sana Ia tidak wujud dan kita bebas berbuat apa saja.

Hakikatnya, inilah budaya yang kita warisi sepanjang zaman daripada UMNO dan BN. Saya tidak perlu menghuraikan secara panjang lebar di sini akhlak pemimpin UMNO yang gagal menginstitusikan mesjid di dalam diri mereka. Begitu banyak telah diperkatakan mengenai kegiatan rasuah mereka, kezaliman, penyelewengan, penyalahgunaan kuasa, penipuan dan segala macam kebobrokan dan kebejatan yang ada di muka bumi ini, semua berjaya dilakukan oleh pemimpin UMNO dan BN. Malah sebahagian rakyat turut tempias dengan kecelakaan ini. Ini digambarkan oleh statistik berkaitan kadar jenayah yang begitu tinggi, penyalahgunaan dadah, anak luar nikah, murtad dan pelbagai lagi gejala negatif yang sedang kita alami. Semua ini tidak ada kena mengena dengan “kegiatan dan peranan mesjid” di dalam kehidupan kita. Pemimpin UMNO termasuk Najib, dari segi moral, tidak berkelayakkan untuk bercakap mengenai mesjid dan kemuliaan hidup berasaskan mesjid kerana mereka pun bukan dari jenis yang cintakan mesjid dan menghayati mesjid di dalam kehidupan seharian. Jika beliau benar-benar memahami dan menghayati peranan mesjid, Najib tidak akan terbabit dengan segala macam skandal yang mencemari dirinya. Kemuliaan hidup berasaskan mesjid hanya boleh diperolehi daripada orang-orang yang menghayati mesjid dan peranannya di dalam kehidupan seharian. Jika kita mahukannya maka kenalah kita pilih pemimpin yang relevan di dalam pilihanraya umum akan datang.

Anak Bapa: Kokok berdegang-degang ekor bergelumang tahi, bercakap banyak tetapi diri sendiri berlumuran segala macam najis. Sapa tak kenal Najib. Pergi bersihkan diri kamu daripada skandal Altantunya, rasuah pembelian jet pejuang Sukhoi dan kapal selam Scorpene dahulu baru kita sudi dengar khutbah anda mengenai mesjid dan Islam. Dan seperkara lagi, kalau kamu bersih sangat, apa yang dibuat berbincang panjang dengan Vincent Tan di Hotel Orchard di Singapura pada hari Krismas baru-baru ini. Bukankah Vincent Tan ini suspek utama kes “membeli” hakim-hakim di negara kita. Tak cukupkah lagi sandiwara kau orang?

1 comment:

Anonymous said...

mungkin najib keliru. dia ingat masjid too disco baru. tapi nama disco tu "must jig" (mesti tari). biasa lah BN keliru dgn hal2 agama, moral, dll. ;)