Wednesday, November 19, 2008

Negeri China dan Kelembapan Ekonomi



Ketika warkah ini ditulis di Lapangan Terbang Antarabangsa Shenzen sebelum bertolak balik ke Malaysia, hati masih tertanya-tanya apa berita dan ulasan yang nak dimuatkan di dalam blog kali ini. Ini memandangkan tak ada isu besar di sini kecuali suasana yang tenang dan mengasyikan, dengan rakyatnya yang rajin dan peramah bebas ke sana sini dengan relaks seolah-olah macam tak ada masaalah satu apa pun pada mereka sedangkan negara China adalah negara yang paling padat penduduk di dalam dunia di sekitar 1.3 bilion jumlahnya. Kemungkinan besar juga sebab saya tak boleh bertutur bahasa Mandarin atau membaca akhbar Cina menyebabkan skop pengetahuan saya tentang apa yang berlaku di sini juga agak terhad. Tetapi berdasarkan pemerhatian saya selama beberapa hari di sini saya yakin mereka agak tenang menghadapi kehidupan seharian walaupun ekonomi dunia sedang terancam.

Ini bukan kali pertama saya berkunjung ke China, mungkin dah 8 atau 9 kali. Apa yang saya perhatikan di Shenzen (dan juga di kebanyakan tempat di China) perkembangannya samada dari segi ekonomi atau pembangunan terus berjalan dengan teratur dan pesat tetapi budaya dan tatacara kehidupan mereka tetap terpelihara. Jikalau dulu tak ramai yang boleh bertutur bahasa Inggeris, kini pun ramai yang tak boleh bertutur Inggeris. Ini bukan bermakna mereka menganggap bahasa asing tu tak penting tetapi kebanggaan terhadap bahasa ibunda jauh mengatasi segala keperluan lain. Kemesraan mereka di dalam melayan tetamu dan pergaulan tetap hebat macam dulu walaupun kini status ekonomi mereka jauh meningkat. Ini berbeda daripada keadaan penduduk Hong Kong (yang saya lawati juga) yang nampak sangat tertekan di dalam mengejar kehidupan seharian. Kemungkinan besar penduduk Hong Kong telah terlalu lama hidup di bawah penjajahan Inggeris dan dengan itu terbawa-bawa dengan gaya kehidupan barat. Malah setiap kali datang ke China saya lebih gemar tinggal di Shenzen dan berulang alik ke Hong Kong menaiki keretapi (sekitar 1 jam perjalanan) berbanding tinggal di Hong Kong. Hotel dan makanan yang berpatutan di Shenzen dan layanan mesra penduduknya menjadikan kehidupan lebih selesa.

Satu lagi fenomena yang menarik di Shenzen ialah betapa ramai penduduk Islam yang boleh ditemui di sini. Malah restoran Piramid yang sering saya kunjungi dimiliki seorang Arab Mesir yang beristerikan rakyat tempatan. Satu lagi aspek yang saya amat kagumi tentang rakyat China di Shenzen (dan juga di tempat lain di China) ialah tiadanya prejudis terhadap orang-orang Islam. Kali pertama ketika saya kunjungi China pada tahun 1994 saya dah mula perasaan perkara ini. Acapkali saya minta nak bersolat atau makan mereka akan bersegera menyediakan tempat solat dan membawa ke restoran Islam. Malah pernah pada satu ketika apabila mereka lihat semacam ada keraguan pada diri saya samada makanan yang dihidangkan itu halal atau tidak, mereka akan bawa saya ke dapur restoran untuk diperkenalkan pada tukang masak. Di situ saya boleh uji pengetahuan tukang masak tentang halal atau tidak masakannya. Selepas 14 tahun berlalu dan peristiwa 9/11, saya perhatikan sikap mereka masih tetap sama. Layanan mereka kepada orang-orang Islam amat mengharukan sekali. Alangkah baiknya jika keadaan kita di Malaysia pun sehebat ini! Harapan saya semoga mereka akan terus begini, tidak tercalar oleh suasana ekonomi yang kelihatan semakin hari semakin buruk.

Anak Bapa: Tak pernah jemu melawat China malah jika diberi pilihan melawat Eropah atau China, saya tetap pilih China ……..

1 comment:

Anonymous said...

Salaam..

pilihan hati tetap ke China. Bermakna sungguh kenangan disana.
Mungkin lepas ni boleh ceritakan pengalaman yg lebih kuat mengatakan pilihan tetap ke China. ianya sekadar berkongsi cerita n pengalaman bagi yg tiada experince.

-mungkin boleh cerita pengalaman menuju ke hong kong.. mungkin naik train atau sebagainya.. atau mungkin boring dlm perjalanan?...

N =)