Wednesday, April 8, 2009

Najib Perdana Menteri Sabah dan Sarawak?


Pening kepala Najib apabila melihat keputusan PRK Bukit Gantang dan Bukit Selambau semalam. Dahlah dia baru jadi Perdana Menteri (PM) yang tidak dilantik rakyat baru-baru ini. Siap susah payah gantung permit Harakah dan Suara Keadilan dan lepas tu tarik balik kerana nak tunjuk dia pemimpin berjiwa besar. Dan nak bagi hebat lagi imej PM baru ni, lantas bebaskan pula 13 tahanan ISA yang memang tidak patut diISAkan pun (Mahathir masa mula-mula jadi PM dulu pun bebaskan lebih ramai tahanan ISA dan lepas tu dia tangkap lagi ramai)! Dalam usahanya untuk terus menerus menggilap dirinya, Najib amat berharap dia dapat sapu bersih ketiga-tiga PRK di Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Batang Ai. Malangnya rakyat lebih cerdik. Bukit-bukit diserahkan kembali kepada wakil Pakatan Rakyat (PR) dengan majoriti yang lebih besar dan Batang Ai di Sarawak sahaja yang dikekalkan untuk BN. Terkebil-kebil mata PM Sabah dan Sarawak yang baru ini melihat segala impian untuk permulaan yang baik sebagai PM hancur berderai.

Najib tak perlu gusar dan kecewa kerana dia jadi PM pun bukan dipilih oleh rakyat. Ahli UMNO yang berapa ribu orang itu yang pilih dia jadi Presiden UMNO. Lepas tu Pak Lah pun dengan paksa rela undur diri supaya Najib dapat rasa kerusi PM. Manalah tau kalau lambat sangat, Najib tak merasa jadi PM sebab rakyat sudah menunjukkan minat mendalam mereka untuk mengguburkan UMNO. Kadang-kadang saya pun naik pelik dengan sistem pemilihan PM Malaysia. Rakyat tidak mempunyai kuasa secara terus untuk melantik PM. Mereka hanya memilih wakil-wakil rakyat dan kuasa menentukan PM terletak pada parti politik yang menang dan mempunyai kerusi majoriti. Pelik bin ajaib! Di banyak negara lain, pemerintah ulung negara masing-masing dilantik terus melalui undi rakyat. Mungkin sudah tiba masanya kita kaji semula sistem-sistem lapuk yang masih ada di negara kita.

Rakyat telah menghantar mesej yang jelas dan nyata kepada BN bahawa mereka sudah bersedia untuk menghancurkan terus UMNO dan BN jika mereka masih kekal berperangai buruk. Majoriti yang meningkat (walaupun mungkin ada sedikit penurunan undi Melayu) menunjukkan cara dan taktik yang UMNO amalkan selama ini akan membawa mereka menuju kebinasaan. Jika pimpinan UMNO masih tak boleh baca mesej ini, saya harap ahli-ahli UMNO berusaha menyedarkan mereka daripada lamunan supaya mereka sama-sama dapat selamatkan kapal UMNO yang hampir karam. Rata-rata tempat yang saya lawati di sekitar Bukit Gantang menunjukkan kesungguhan rakyat mempertahankan demokrasi dan membela Ir. Nizar yang dianggap simbol kepada era kepimpinan baru negara. UMNO kena faham fenomena yang amat menakjubkan ini jika ingin terus relevan. Budaya rasuah, menipu, salahguna kuasa, projek mega dan memperbodoh-bodohkan rakyat sudah tidak dapat memenangkan BN lagi. Jika BN masih percaya pada pendekatan ini untuk menang pilihanraya, biar saya ucapkan ”good luck dan sayonara” kepada mereka!

Anak Bapa: Seorang kawan UMNO saya ada meminta petua bagaimana untuk memperbaiki semula UMNO. Jawapan saya mudah saja. Mula-mula bubarkan dulu UMNO. Lepas tu lantik j/kuasa protem yang terdiri daripada orang-orang yang betul-betul berwibawa dan bersih daripada segala gejala tidak sihat. Kemudian terima keahlian daripada mereka-mereka yang betul-betul bersih sahaja. Ini SAHAJA cara untuk memperbaiki UMNO. Tak ada cara lain lagi. Kita bagi petua tu untuk selamatkan UMNO kerana walaupun kita berbeda fahaman politik, kita tak mahu lihat UMNO hanya wujud di muzium-muzium kelak.

No comments: