Thursday, November 5, 2009

Apa Khabar Tok Guru Nik Aziz?



Kepada yang belum maklum, Tok Guru Nik Aziz ni adalah Mursyidul Am PAS. Mursyidul Am ni kalau dalam bahasa mudah “spiritual leader” PASlah, yakni tempat rujukan jika ada masalah besar yang tak boleh diselesaikan atau bagi mendapatkan nasihat atas perkara-perkara penting. Ini bukanlah sesuatu yang menghairankan kerana keperibadian dan keilmuan Tok Guru yang amat hebat hampir sukar untuk ditandingi oleh mana-mana peribadi rakyat Malaysia hari ini.

Dalam kehidupan peribadinya, Tok Guru benar-benar mengamalkan kehidupan sebagaimana yang dianjurkan oleh Islam. Amalan ibadat beliau tetap “steady” daripada dulu hingga kini. Kekuasaan yang Allah kurniakan kepadanya samada dalam kerajaan dan parti tidak pernah mengaburi penglihatannya terhadap keagungan Islam. Tok Guru tetap sederhana dalam hidup. Tok Guru bikin apa yang beliau cakap dan ingatkan orang lain buat benda baik dan jauhkan benda jahat. Keilmuan Tok Guru tentang Islam hampir “second to none” dan pengalaman politiknya amat luas dan mempersonakan. Sebutlah kepada sesiapa saja tentang Tok Guru termasuk kepada orang-orang UMNO dan orang-orang bukan Islam, tiada lain yang kita dengar melainkan puji dan sanjungan.

Tetapi tup tup di Selangor (atau mungkin ada juga sikit-sikit tempat lain) ada orang PAS kutuk Tok Guru macam-macam. “Orang tua nyanyuklah, mati cepat lagi baiklah” dan sebagainya. Anak Bapa terkejut beruk dengar berita macam ni. Kata-kata nista ini mereka lemparkan kepada Tok Guru kerana Tok Guru menentang keras idea kerajaan perpaduan (perpaduang) sehingga ke peringkat suruh buat EGM pecat Dr. Hasan Ali, Ustaz Nasharuddin dan Mustafa Ali. Apa tak terkejutnya, benda ni tak pernah Anak Bapa terfikir akan diucap sebelum menang dalam pilihanraya 8 Mac tahun lepas. Tak usah dok heran dengan Tok Guru atau orang-orang Kelantan sebab mereka dah lama menang. Yang kita nak cerita ni tentang orang Selangor yang menang sikit dan orang Terengganu (yang kalah lagi!) dah jadi sasau satu macam sampai teguran Tok Guru pun bukan setakat tak nak dengar, siap dikutuk lagi orang tua tu!

Sapa puak-puak ni nak cakap Tok Guru macam tu. Ilmu dan pengalaman mereka setakat mana? Pengorbanan mereka dah cukup besar ke, hingga kepala mereka pun turut jadi besar. Tok Guru dah terbukti keikhlasan dan kejujuran dalam perjuangan. Ini bermakna apabila beliau buat teguran, ia adalah atas dasar kemakrufan dan kepentingan jamaah. Puak-puak ni belum tentu. Silap-silap sebab dapat banyak projek di Selangor tak, hingga hilang pertimbangan mereka? Jadi kalau dah Mursyidul Am tegur, dengarlah sama. Kalau tak setuju jumpa dia dan “explain”. Anak Bapa nak tanya jika ayah kita pukul kita, kita pi tak cerita kat orang yang ayah kita tak guna sebab pukul kita. Tentu tidak sebab kita tau dia buat begitu nak didik kita, kerana sayangkan kita. Dan saya yakin teguran Tok Guru tak ada motif lain melainkan kebaikan dan sayang beliau kepada kita.

Anak Bapa nak beri ingatan kepada puak-puak ini supaya berhenti buat onar dengan Tok Guru kerana agenda nak mencemarkan Tok Guru ni adalah agenda UMNO. UMNO berpandangan bahawa satu-satunya pimpinan tertinggi PAS yang mampu menghalang mereka daripada “merosakkan” PAS dengan isu kerajaan perpaduan ialah Tok Guru Nik Aziz. Dan agenda mencemar dan memburuk-burukkan Tok Guru adalah “top of the agenda” UMNO.

Anak Bapa tidak taksub kepada Tok Guru. Penilaian Anak Bapa adalah atas apa yang beliau ucap dan buat. Setakat ini ianya amat relevan. Jika Tok Guru ada buat silap, insyAllah Anak Bapa akan sama-sama pi jumpa beliau untuk menegur. Tetapi selagi itu belum terjadi, tolong jangan hina Tok Guru kami. Jika tidak Anak Bapa tidak teragak-agak untuk dedahkan siapa puak-puak ni siap dengan bukti rakaman suara!

Anak Bapa: Dengarnya salah sorang yang terlibat tu adalah jenis yang suka tumbuk rostrum bila berucap!

3 comments:

C++ said...

Bhai...

Diorang nie susah nak dinasihat... Dibagitau cara baik.. supaya tunggu keputusan siasatan... tapi tak dengar..

dok hingaq satu penjuru alam...

Inilah jenih manusia kalu ikut peribahasa Melayu "Pandai tak boleh nak diikut, bodoh tak boleh nak diajar" ...

IbnuQalil said...

Salam,

Jgn kita bermuka2. Kalau kita sensitif bila org PAS kutuk Tok Guru NIk Aziz, patutnya kita sensitif bila blogger PAS kutuk Tok Guru Haji Hadi.

Anonymous said...

to those - especially pro-umno pas members - who thinks they care about pas (or malaysia in general) more than the tok guru, u think again.

no one can touch tok guru nik aziz. not even any pas member. none of u r in the same league as tok guru.

no one.

4RAKYAT