Saturday, October 16, 2010

Antara Yang Tersurat Dan Yang Tersirat


Bajet 2011 dah pun dibentangkan oleh Najib semalam. Sejak itu macam-macam bunyi kedengaran. Pahat, tukul, lesong tumbuk, lalat, C4 pun berdentum-dentum walaupun “rumah dah siap”.

Anak Bapa tak nak komen panjang sebab memang meluat pun nak ikuti bajet ni. Saban tahun mengikutinya tak nampak juga faedahnya. Orang kata habeh borah ada.

Sepintas lalu komen teman-teman berhubung apa yang disebut dalam bajet berkenaan untuk kita sama-sama renungi apa yang tersirat.

Untuk 10 tahun akan datang, pembangunan negara akan dipacu dan dikepalai oleh sektor swasta. Projek-projek mega termasuk pengangkutan Mass Rapid untuk KL sebanyak RM40 bilion, KL International Finanace District sebanyak RM26 bilion, Pembangunan tanah RRI Sungai Buloh RM10 bilion, Warisan Merdeka (menara 100 tingkat) RM5 bilion dan projek Sabah Eco-Leisure RM3 bilion akan dibina. Ewah ewah bunyi macam Che Det dulu aje, malah lebih hebat lagi daripada Mahathir. Mahathir kan dah buat “blunder” besar sehingga duit Petronas habis licin, yang kau dok pi tiru lagi buat apa. UMNO ni tak serik-serik buat kerja tak senonoh berulang-ulang. Menara KLCC tu pun ruang kosong masih banyak lagi dia gatai nak buat lagi menara mega. Lepas tu buat kat Stadium Merdeka yang penuh bersejarah pulak. Melompat-lompatlah kroni UMNO kegirangan sebab kantung akan terisi lagi.

Bajet “Kosmahtik” 2011 ini bagi RM111 juta untuk Rosmah buat projek PERMATA. Betuilah dia permata hati Najib tapi pasai apa dapat bajet macam tu aje. Rosmah ni menteri atau kementerian mana? Tak pernah jadi dalam sejarah negara PM bagi bajet kat bini dia untuk diuruskan.

Lepas tu bagi pelepasan cukai ke atas 300 barangan keperluan pelancong dan kegunaan harian termasuk beg tangan, baju, kasut, seluar dalam dan sebagainya. Soalannya berapa ramai rakyat Malaysia yang nak beli seluar dalam import ni?

Bonus RM500, gaji dan elaun guru KAFA, imam, tok batin dan sebagainya semuanya naik walaupun tak sebanyak yang diberi oleh kerajaan Pakatan Rakyat di negeri masing-masing. Umpamanya elaun guru-guru KAFA kini RM1,000 berbanding bajet Najib hanya RM800. Jadi tak ada apa yang nak dijeritkan.

Persoalan lain yang penting seperti isu cukai pendapatan, kenaikan harga barang, apa cerita? Yang ini yang rakyat tunggu nak dengar tetapi hampa.

Anak Bapa: Senyum meleret-leret Shahrizat dapat cuti bersalin 90 hari walaupun dia dah tak boleh beranak lagi. Cuma nak bagi tau kat Sharizat bahawa kerajaan PR dah lama bagi pada kakitangan negeri masing-masing cuti bersalin 90 hari. Apalah UMNO ni asyik dok terlepas keretapi aje.

1 comment:

Anonymous said...

Orang kita syok dapat beli 'spendar' import murah, barang makan harian mahal tak mengapa.

Nak buat bangunan 100 tingkat berbilion ringgit ada bajet tapi nak bagi kat kakitangan kerajaan bonus sebulan dua kata tak dak duit.