Wednesday, June 25, 2008

Kalau Betul-Betul Tak Bersalah Segeralah Saman!

Saya ingat dah berulangkali cerita mengenai kaitan antara Najib (dan isterinya) dengan pembunuhan Altantunya dibangkitkan oleh pelbagai pihak terutama Raja Petra Kamaruddin (RPK) di dada akhbar dan blog. Tetapi acapkali ia timbul, pertama kita dapati begitu lambat respon daripada si empunya badan. Selang beberapa hari Najib akan terhegeh-hegeh keluar dari tempat persembunyiannya lantas menafikan segala apa yang di”fitnahkan” kepada dirinya dan isteri. Fenomena ini berulang lagi beberapa hari yang lepas apabila RPK menyiarkan akuan berkanunnya tentang penglibatan 3 individu termasuk Rosmah isteri Najib di dalam kes pembunuhan Altantunya.

Saya tak berhajat nak bercerita panjang lebar tentang kandungan akuan berkanun tersebut. Kalau anda berminat sila layari
www.malaysia-today.net untuk menatapi sepenuhnya cerita yang berkaitan. Apa yang jelas ialah RPK telah mendedahkan bagaimana ketiga-tiga orang ini bersama-sama menyaksikan bagaimana peledak C4 dipasang di seluruh badan Altantunya dan kemudian diletupkan. Seterusnnya beliau mendakwa Pak Lah dan seorang raja (sultan?) telah dimaklumkan mengenai perkara ini. Saya tak tahu nak panggil anak bapa ke atau anak jantan kepada RPK. Masakan beliau suka-suka buat kenyataan bersumpah ini dan menghadapi risiko yang amat tinggi? Bukankah sebelum ini RPK pernah membuat kenyataan yang hampir sama berat sehingga beliau ditahan reman untuk siasatan? Jadi tentulah beliau memiliki keberanian yang amat hebat atau kebodohan yang tiada taranya dengan mengeluarkan akuan bersumpah ini, bergantung kepada tahap kebenaran ceritanya.

Saya amat bimbang dengan akaun bersumpah ini kerana ia melibatkan isteri orang yang nombor 2 paling tinggi dalam negara. Dan jika benar apa dakwaan RPK maka Pak Lah dan raja berkenaan pun perlu disiasat dan mungkin juga diambil tindakan kerana menyembunyikan bukti. Selepas beberapa hari baru pihak polis memanggil Rosmah. Bagaimana dengan yang lain-lain? Apa kata kalau benar apa yang didakwa oleh RPK? Apa pula kesannya kepada keadaan politik negara di saat Pak Lah begitu lemah sekali?

Setelah melihat gambaran besar daripada kejadian ini dan mengambil kira kronologi kejadian menyayat hati ini, saya berpandangan mahkamah perlu melihat semula saksi-saksi kes setakat ini dan demi keadilan perlu memanggil mereka yang didakwa di dalam akuan berkanun Raja Petra. Jika ada cubaan untuk pejam mata sebelah di dalam kes ini saya bimbang ia akan memakan diri kita semua kelak. Dan bagi Najib dan Rosmah, tuduhan ini amat amat berat dan hanya ada satu jalan saja untuk membersihkan diri iaitu dengan menyaman malu RPK. Jika kau orang berdua tak buat maka mahkamah rakyat akan memutuskan kamu berdua …………….

Anak Bapa: Saya pun pelik bila orang tuduh dengan tuduhan yang amat berat kita masih dok relaks lagi. Orang kata kita terlibat di dalam pembunuhan kejam. Bukan kita saja yang malu malah seluruh keluarga dan orang kat kampong pun turut malu. Saya tak percaya mereka tak ada duit nak bawa kes ke mahkamah. Dan juga saya yakin mereka cukup tertekan dengan tuduhan ini (sehingga Rosmah cukup berang). Tapi pelik bin ajaib, masih tak mahu saman. Kalau sayalah, jangan kata bunuh orang, orang tuduh saya bunuh kucing pun saya akan saman sampai tinggal seluar dalam. Hairan ….. hairan. Ada apa-apa ke?????

Thursday, June 19, 2008

Macam-Macam Ada ...........

Sabanhari kita berdepan dengan pelbagai isu yang mencabar keintelektualan dan daya kesabaran diri. Malah adakalanya cabaran yang dilontarkan amat besar sehingga meminta daya ketahanan iman yang tinggi. Tengok saja isu persembahan nyanyian oleh Ella dan Mas Idayu di Kejohanan Bolasepak Piala Sultan Selangor yang akan diadakan tidak lama lagi. Apa kaitan bolasepak dengan persembahan mengarut puak-puak ni! Ni macam cerita iklan jual kereta tetapi dipaparkan lebih banyak adegan perempuan separa bogel daripada gambar kereta.

Ada yang berkata apa salahnya berhibur sedikit sebelum pertandingan bolasepak bagi mententeramkan hati yang gundah gulana kerana isu kenaikan minyak dan harga barang. Soalan saya, lepas habis persembahan tu adakah telah terubat gundah gulana tu? Kadangkala kita ni terlalu terikut-ikut dengan cara orang yang tak beriman mencari ketenteraman jiwa sebab tu penyakit kita dengan mereka lebihkurang sama. Hidup sebagai seorang muslim mukmin tu mestilah “dipakej” dengan lengkap sempurna termasuk cara-cara nak menghiburkan hati. Ni tak, nak minta doa dan berkahwin cara Islam tetapi nak berseronok-seronok ikut nafsu serakah. Ella apabila ditanya oleh para wartawan tentang kaitan isu gejala sosial di kalangan remaja dan persembahannya, berkata bahawa remaja sekarang sudah cerdik dan dapat membedakan antara yang baik dan yang buruk. Cerdik tengkorak apa bila setiap hari mereka yang jenis ni dok buang anak merata, bohjan bohsia tanpa penghujung, merempit siang malam, Al-qur’an dan masjid ditinggal jauh. Dan si Ella ni dengar khabarnya diminati oleh geng-geng Black Metal. Apa betui ke?

Saya ada meneliti buku panduan yang dikeluarkan JAKIM berhubung isu hiburan di dalam Islam. Cukup cantik kupasannya. Saya cadang kita semua pi ambik kat pusat Islam sorang satu lepas tu baca dan amal. InsyAllah bab-bab ni tak timbul lagi selepas ini. Pemuda PAS dan sapa pun yang mengaku Islam berhak untuk membuat teguran, bukan atas dasar benci tetapi kasih sayang kerana ini satu amanah. Jadi saya harap teguran ini dilihat di dalam konteks yang betul supaya tak ada puak yang akan mengambil kesempatan kelak.

Bab isu minyak naik harga ni pun tak kunjung reda. Semakin hari semakin terhimpit rakyat. Pemimpin UMNO/BN ni aku ingat tak ada hati perut betul. Rakyat gaji tak bertambah, kos meningkat jadi apa lagi helah mereka untuk terus hidup. Saya bimbang isu ini akan memusnahkan institusi kekeluargaan dan masyarakat kerana kehimpitan hidup. Anwar Ibrahim, kalau dah ada jalan nak ambil alih kerajaan persekutuan, silakan cepat sebelum kita semua punah ranah. Tambah bila dengar penerangan Pak Lah dan menteri-menteri tunggulnya, bertambah yakin saya saat-saat kehancuran kita makin dekat.

Anak Bapa: Pemuda PAS tak protes jikalau Alleycats membuat persembahan kerana kita dimaklumkan bahawa selain daripada Mas dan Ella, Alleycats juga dijemput. Ini menunjukkan bahawa PAS tidak menentang hiburan cuma ikon-ikon tertentu yang dikaitkan dengan budaya liar. Perkara ini tak siapa yang sentuh ……..aneh?

Saturday, June 14, 2008

BN Naik Minyak Naik, BN Turun Minyak TurunLAH

Klip video Demonstrasi Membantah Kenaikan Harga Minyak hari Jumaat 13 Jun 2008 dari Masjid Kampung Baru ke Sogo. Lihat dan nikmati .......


video


video

video

Thursday, June 5, 2008

PR Tolong Rakyat BN Rompak Rakyat

Tak dapat digambarkan rasa marah dan kecewa aku kepada “kera”jaan BN Pak Lah di atas keputusan tidak bertanggungjawab menaikkan harga minyak dan tarif elektrik hingga ke paras yang sangat “merbahaya”. Tak pernah aku lihat di dalam sejarah, kerajaan yang begitu tidak bermoral dan beretika di dalam menanggani masaalah rakyat dengan menambahbeban lagi kehidupan yang telah pun amat sengsara di kala negara mendapat untung besar daripada hasil jualan minyak. Apakah segala hasil mahsul negara ini hanya untuk ditelan oleh anak pinak mereka semata sedangkan rakyat terbanyak dipaksa terus menerus menderita beban kenaikan kos kehidupan? Bayangkan dengan kenaikan harga minyak dan elektrik yang sebegini dahsyat, apa akan berlaku dengan harga barangan keperluan lain? Takkan nak “ubah cara hidup lagi !!!!”.

Pak Lah sekali lagi mengesahkan bahawa ia tidak layak lagi menjadi PM Malaysia. Pak Lah adalah seorang manusia yang bertopengkan binatang, yang kejam kepada rakyat. Ia sebenarnya tidak pernah memikirkan kemaslahatan dan kebajikan rakyat. Apa yang ditunjukkan muka sardinnya selama ini hanyalah sandiwara bertujuan mengabui mata rakyat. Jikalau betul Pak Lah prihatin kepada rakyat, masakan setiap kali berhadapan dengan masaalah ekonomi ia akan merompak duit rakyat? Dan saya minta si katak Ezam tolong pi selesaikan isu besar yang melanda rakyat ini jika benar kamu seorang wira rakyat marhaen. Padan muka si Ezam kerana Pak Lah tunggu dia masuk UMNO baru dinaikkan harga minyak dan elektrik.

Mungkinkah apa yang dibuat oleh Pak Lah ini memang bertujuan untuk meresahkan rakyat? Apabila rakyat dah marah, maka ramai yang akan memberontak dan ia mempunyai alasan kukuh untuk melaksanakan agenda “jahat anti demokrasinya”. Bukankan nyawa Pak Lah umpama telur di hujung tanduk aje sekarang? Pak Lah mungkin berpandangan bahawa ia tidak dapat bertahan lama dalam keadaan yang ada pada hari ini, yang mana ia diasak dari semua penjuru di dalam dan di luar parti. Pada pandangan saya kita semua perlu berhati-hati. Jangan bagi ruang kepada puak-puak h***mj***h ini mengambil kesempatan menangguk ikan di air keruh. Mari bersama-sama kita hadapi krisis ini dengan tenang dan berhikmah kerana nyawa BN dah tinggal nyawa-nyawa ikan aje lagi!

Anak Bapa: Di kala Kerajaan PR Selangor akan mula melaksanakan air percuma 20 meter padu kepada setiap penduduk Selangor bulan ini, BN pula sibuk merompak duit rakyat. Ini perbedaan ketara antara Kerajaan Rakyat dan Kerajaan Barang Naik (BN). Saya pinta semua kerajaan negeri PR supaya membanyakkan lagi program kebajikan kepada rakyat. Biar rakyat kenal yang mana satu intan dan yang mana satu kaca ………..