Sunday, December 27, 2009

UMNO Terus Membusuk


Kehilangan 2 buah enjin jet pejuang F5-E TUDM, walaupun bukan satu perkara yang mengejutkan, tetapi akan tercatit di dalam sejarah sebagai titik hitam peristiwa malang negara. Apabila Anak Bapa berkata kejadian ini bukan satu perkara yang mengejutkan, bukanlah bertujuan untuk meremehtemehkan perkara ini. Mana mungkin kehilangan enjin jet pejuang tentera negara dipandang enteng. Kalau tak silap, di kebanyakan negara, mereka-mereka yang bertanggungjawab dianggap pengkhianat negara dan boleh dihukum tembak sampai mati!

Anak Bapa berpandangan peristiwa ini tidak mengejutkan kerana di dalam sebuah negara yang korupsinya begitu kronik dan membusuk, kemungkinan untuk perkara sebegini berlaku adalah sangat cerah sekali. Cuba kita perhatikan satu persatu segala jenis rasuah dan penyelewengan yang dipelopori oleh pimpinan UMNO dan BN sejak bertahun-tahun lalu. Jika kita ambil yang mega-mega sahaja bermula daripada skandal BMF (juga melibatkan pembunuhan kakitangan Bank Bumiputra), kebangkrapan Bank Bumiputra (beberapa kali), Petronas, MISC, dan yang terbaru skandal PKFZ yang melibatkan belasan billion ringgit, rasuah pembelian jet pejuang Sukhoi dan kapal selam Scopene hampir 1 billion ringgit, dan ratusan billion ringgit lagi (menurut Barry Wain di dalam buku terbarunya “Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times”) yang “diperhabis” oleh Dr. Mahathir dan lagi ratusan billion ringgit yang “diperkuda” oleh Pak Lah (menurut Dr. Mahathir) maka apalah sangat kehilangan 2 enjin jet yang dianggarkan bernilai 50 juta ringgit dikebas oleh “anak buah” Najib.

Sebelum ini, Sasterawan Negara ke-10, Datuk Dr. Anwar Ridhwan menyifatkan kehilangan enjin jet F-5E milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) sebagai tanda aras keruntuhan moral pimpinan negara ini. Anak Bapa ingin menambah bahawa kejadian ini bukan sahaja menandakan tahap keruntuhan moral pimpinan negara tetapi juga keruntuhan dan membusuknya UMNO dan BN. Kejadian yang serupa secara berterusan menunjukkan puak-puak ini tidak pernah serik dan akan terus mengulanginya sehingga negara tercampak ke dalam jurang krisis yang amat membimbangkan.

Walaupun serangan demi serangan dan fitnah demi fitnah dibuat oleh pimpinan UMNO dengan kerjasama media mereka terhadap integriti pimpinan Pakatan Rakyat tetapi kita dapati sampai hari ini mereka tidak berupaya mengenengahkan sebarang bukti. Tok Guru Nik Aziz, umpamanya, telah mentadbir Kelantan selama hampir 20 tahun, satu batang balak pun beliau tak kebas. Malahan laporan mutakhir Ketua Pengarah Jabatan Audit Negara memberikan pujian kepada negeri-negeri yang ditadbir PR kerana kecekapan dan ketelusan di dalam menguruskan kewangan negeri walaupun baru 1 penggal mentadbir negeri.

Rakyat perlu sedar bahawa suku sakat UMNO dan BN tidak akan berupaya keluar daripada kemelut rasuah yang telah sampai ke peringkat membahayakan keselamatan negara. Sedangkan pemilihan pemimpin mereka pun berasaskan kepada rasuah, apatah lagi dalam urusan lain. Dr. Mahathir ada menyebut di dalam blognya yang “UMNO telah membusuk hingga ke usus …” (termasuk dirinya sama). Jika rakyat berterusan mempercayai kelentong UMNO dan media mereka dan terus memberi mandat pemerintahan kepada mereka maka Anak Bapa tidak hairan jika suatu hari kelak negara pun akan “dijual” oleh puak-puak ini!

Anak Bapa: Teringat ungkapan Profesor masa belajar dulu, katanya,”Jika kita membuat perkara yang sama tetapi mengharapkan keputusan yang berbeda maka kita dianggap orang gila!”

Sunday, December 13, 2009

Asyik Tembak Kaki Sendiri Berulang Kali


Perpatah Melayu ada berkata, “Terlajak perahu boleh diundur tetapi terlajak kata buruk padahnya”. Alangkah relevannya ungkapan ini. Malah di dalam Islam sendiri mengajar kita supaya berdiam sahaja jika kita tidak ada “fait accompli” untuk bercakap.

Nga tu kawan kita dalam Pakatan Rakyat jadi buatlah dia macam kawan. Ada ke Nga ni bawa bibit-bibit permusuhan kepada PAS selama ini? Dia tanya soalan yang sangat-sangat relevan, iaitu banyak mana perbelanjaan membina masjid-masjid yang telah dibuat selama ini oleh kerajaan BN? Dan kenapa tak ada peruntukan langsung untuk membina rumah-rumah ibadat bukan Islam? Jawab ajelah soalan-soalan ini. Kenapa pula nak dikaitkan tentang sensitiviti orang-orang Melayu dan Islam pula? Nga bukan mempertikaikan jumlah yang digunakan untuk membina masjid. Dia nak tahu kenapa duit pembayar cukai (yang termasuk di dalamnya duit orang-orang bukan Islam juga) tidak disalurkan sedikit untuk membina rumah-rumah ibadat mereka (bukan dia tanya duit zakat!). Bukankah rumah-rumah ibadat mereka juga akan digunakan untuk mendidik penganut-penganut agama mereka supaya menjadi orang baik-baik (kecuali kalau ada agama yang mengajar panganut mereka menjadi jahat!)? Jadi kalau tak ada maka terpaksa dibina di dalam segala hutan dan estet.

Inilah padahnya kita apabila kepala ini terlalu tebal dengan selaput perkauman Melayu-Islam. Apa saja berkaitan Melayu-Islam itu dianggap sensitif dan orang-orang bukan Islam tak boleh langsung pertikai. Alasan inilah yang selama ini digunakan UMNO/BN untuk melaksanakan kerja-kerja korup dan penyelewengan mereka dan rakyat kena diam sebab ini hak orang-orang Melayu-Islam. Soalan Anak Bapa, sejak bila Islam membenarkan penyelewengan dan kezaliman atas dasar kaum dan agama. Inilah ‘asabiyyah namanya kalau mereka-mereka yang berkenaan nak tahu! Mempertahankan bangsa atas dasar yang salah adalah ‘asabiyyah dan Nabi saw tak mengaku umat.

Anak Bapa yakin di bawah pemerintahan Islam, keadilan akan tertegak termasuk dalam hal-hal berkaitan dengan agama rakyat minoriti. Ini bukan cerita sedap Islam adil sana, Islam adil sini, tetapi pada realitinya, apabila datang ujian maka otak perkauman terus menjadi pedoman. Itu sebabnya Tun Mahathir sendiri tak mengaku dia rasis kerana mempertahankan dasar BTN kerana apa bangsa dia buat semua betul dan perlu dibela.

Kalau pendekatan pimpinan kita berterusan cara begini, tiada perubahan akan berlaku. Rakyat akan naik muak dengan sikap kita yang cakap saja tentang Islam tetapi bertindak ikut perkauman Melayu-Islam. Sudah banyak kali Anak Bapa mengesan tindakan beberapa kerat pimpinan PAS yang jelas bersemangat ‘asabiyyah tetapi malangnya mereka terus bebas berulangkali melakukan “dosa” sebegini tanpa ada apa-apa hukuman. Slogan “PAS For All” semakin hari semakin malap dan lesu. UMNO tak perlu berkerja keras untuk memecahbelahkan Pakatan Rakyat kerana mereka-mereka ini akan terlebih dahulu melakukannya. Ketika itu kita akan menangis dan UMNO akan ketawa besar. Renung-renungkan.

Anak Bapa: Bukan setakat “shoot their own feet” tetapi dah “including shooting my feet as well”. Sudah lebeeh. Mungkin EGM tu mula nampak macam satu cadangan yang baik kini.

Saturday, December 5, 2009

Masih Ada Yang Belum Faham


Perbedaan pandangan jangan disalahtafsirkan sebagai tidak walak. Kita boleh rujuk kepada banyak contoh-contoh di zaman Nabi saw dan para sahabah ra bagaimana berlaku perbedaan pandangan antara mereka dan langkah penyelesaian yang mereka ambil. Satu contoh ialah kisah perjalanan beberapa orang sahabat ke perkampungan Bani Quraizah, di mana sebelum memulakan perjalanan Rasulullah saw memerintahkan mereka supaya bersolat Asar apabila tiba ke perkampungan tersebut. Mengikut cerita, ketika di pertengahan jalan masuk waktu Asar menyebabkan ada para sahabah yang bersolat kerana bimbang solat Asar akan habis apabila tiba ke destinasi kelak manakala para sahabah yang lain tetapi berpegang teguh kepada arahan Nabi saw supaya mereka solat apabila tiba di perkampungan Bani Quraizah walaupun mungkin ketika itu waktu Asar dah habis. Apabila bertemu Nabi saw mereka pun mengadu tentang apa yang berlaku. Rasulullah saw tersenyum mendengar cerita mereka dan memperakukan kedua-dua kaedah yang diambil oleh para sahabah. Adakah Rasulullah saw menempelak para sahabah yang solat di tengah perjalanan sebagai tidak walak?

Ketika perjanjian Hudaibiah selesai dimeterai, Rasulullah saw mendapati para sahabah tidak bertahallul sedangkan baginda telah mengarahkan mereka berbuat demikian kerana tiada haji untuk tahun itu. Apabila Nabi saw mengadu kepada isteri baginda tentang perasaannya seolah-olah kenabiannya telah dipersoal oleh para sahabah, isterinya dengan tenang memaklumkan bahawa Nabi saw sendiri tidak bertahallul dan baginda perlu melakukannya terlebih dahulu. Nabi saw tidak kata para sahabah tidak walak kerana enggan menuruti arahannya. Baginda mendengar pandangan isterinya dan terus bertahallul, lantas diikuti oleh para sahabah tanpa perlu disuruh lagi.

Banyak lagi contoh-contoh indah bagaimana perbedaan pandangan di kalangan para sahabah dapat diselesaikan dengan baik melalui perbincangan dan pandangan semua pihak. Anak Bapa yakin semua pimpinan dan ahli sangat sayangkan jamaah tetapi cara menzahirkan sayang tu kadang-kadang tak kena. Sebagai contoh sayang kita pada anak kita. Kita tak curahkan segala kemewahan, yakni menurut apa saja kehendaknya semata-mata kerana kita sayang padanya. Ini satu konsep yang salah kerana jika kita berbuat demikian, kita telah menanamkan dalam fikirannya bahawa sayang ayahnya bermakna dia boleh buat dan dapat apa saja tanpa perlu bersusah payah. Minta saja semua beres. Tentu kita semua boleh ramal apa akan jadi pada anak ini apabila dewasa kelak.

Di dalam keluarga, apabila kita kata kita sayang kepada ahli keluarga kita, kita tidak akan duduk diam apabila salah seorang daripada mereka melakukan kemungkaran. Walaupun di ketika itu yang ditegur akan marah kerana menganggap seolah-olah ahli keluarganya bencikannya tetapi akhirnya dia akan sedar bahawa dia ditegur untuk kebaikan dirinya sendiri. Maknanya, kita berbeda pandangan atau tegur menegur antara satu sama lain (termasuk menegur pimpinan) adalah berasaskan kepada rasa tanggungjawab dan sayang kepada jamaah dan tidak sanggup melihat anasi dalaman atau luaran yang cuba untuk merosakkannya. Mungkin akan ada di kalangan kita yang memandang sinis kepada tindakan sebegini tetapi dalam banyak keadaan kebaikannya akan terserlah akhirnya. Rentetan sejarah PAS daripada sejak penubuhannya hingga ke hari ini boleh kita kaji untuk melihat kebenaran hujah Anak Bapa.

Dan ini merupakan alasan utama kenapa Anak Bapa berpandangan muktamar itu penting sebagai platform untuk benar-benar membincangkan dasar dan halatuju parti dan dengan itu perlu diperuntukkan cukup masa dan ruang supaya ahli-ahli dapat menyalurkan pandangan dan cadangan dengan lebih mantap. Jatuh bangun, mundur maju dan rosak sikit atau besar organisasi kita berkait rapat dengan kefahaman semua (pimpinan dan ahli) tentang dasar dan halatuju kita. Benda—benda lain tercetus daripada kefahaman mengenai dasar dan halatuju parti. Jikalau semua faham perkara ini tak kan ada pimpinan yang akan membuat onar berulang kali yang boleh menjahanamkan Pakatan Rakyat walaupun muktamar sebelum itu telah memutuskan supaya kita bersama MEMPERKUKUHKAN PAKATAN RAKYAT!

Anak Bapa: Ada pimpinan parti yang menganggap tahalluf siasi itu bukan dasar parti dan boleh di kemudiankan. Kata mereka dasar kita ialah Islam (setiakawan itu bukan Islam ke?) dan yang perlu dijunjung, manakala tahalluf siasi ini mungkin diletak setakat bahu aje. Jikalau tahalluf siasi tu bukan berdasarkan kepada Islam, buat apa kita ambil sebagai dasar kerana dasar PAS hanyalah Islam?

Wednesday, December 2, 2009

Dewasanya PAS Memerlukan Pendewasaan Pimpinan Dan Ahli (Bahagian 1)



PAS pasca 8 Mac 2008 tidak boleh dianggap PAS yang sama dengan PAS yang sebelumnya. Perbedaan ini bukanlah dilihat dari segi matlamat, dasar dan perjalanan parti tetapi lebih kepada peranan dan harapan rakyat terhadapnya. Jika dahulu PAS hanya dilihat sebagai parti serpihan UMNO atau parti orang-orang Melayu, yang sesuai wujud di kawasan Pantai Timur Malaysia sahaja, kini rakyat mula meletak harapan tinggi agar PAS dapat memainkan peranan lebih besar di persada politik negara.

Mungkin ramai yang menganggap harapan rakyat itu lebih kerana kecewanya mereka kepada prestasi UMNO/BN. Setelah bertahun-tahun bergantung harap dengan kerajaan UMNO/BN, rakyat melihat bagaimana parti yang mereka bergantung harap selama ini terjerumus teruk dalam pelbagai skandal dan masaalah sehingga ke tahap Dr. Mahathir mengungkapkan sebagai “busuk hingga ke usus”. Mungkin ada juga yang beranggapan bahawa harapan ini timbul kerana PAS tidak ada pilihan lain kecuali bekerjasama dengan parti-parti lain yang mereka anggap sekular jika ingin bersama memerintah. Mungkin ada kebenaran daripada pelbagai telahan di atas. Tetapi apa yang penting di sini ialah, samada kita suka atau tidak, untuk 4 atau 5 tahun akan datang PAS akan terus menjadi parti arus perdana negara. Ini satu hakikat yang rakyat dan PAS kena terima. PAS juga tidak ada pilihan lain melainkan bekerjasama dengan parti-parti lain jika ingin terus menjadi parti arus perdana dan kekal relevan. Samada kerjasama dengan UMNO atau PR bukanlah menjadi tajuk perbincangan kita kali ini (malah sudah banyak kali kita bicarakan tentang perkara ini) tetapi sebaliknya kita ingin melihat satu proses apa yang Anak Bapa panggil “pendewasaan” PAS bagi menjamin penerusan kegemilangan parti berkenaan.

Adakah PAS sudah bersedia menghadapi “pendewasaan” ini? Jawapannya sedia ada dan kita sendiri boleh menjawabnya. Caranya ialah dengan kita semua meneliti sikap dan tindak tanduk pimpinan dan ahli sendiri dalam menjalani kehidupan politik mereka seharian samada ketika menghadapi UMNO/BN atau parti-parti komponen PR. Bagaimana boleh terjadi perbincangan PAS dengan musuh Barisan Alternatif (BA) yakni BN (BA adalah gabungan PAS dan PKR sebelum PRU ke 12) tanpa merangka strategi dan persiapan rapi bersama PKR, rakan politik kita terlebih dahulu? Adakah wajar ciri seorang pimpinan Islam melakukan tindakan sebegini rupa walau atas apa alasan sekali pun? “Kebijaksanaan” sesetengah pimpinan mengemukakan hujah-hujah bahawa Islam yang dibawa oleh PAS akan terancam atau hak kedudukan orang-orang Melayu-Islam perlu diberi keutamaan atau perdamaian daripada UMNO yang perlu kita pertimbangkan demi kemaslahatan ummah, semuanya dibuat demi untuk membenarkan tindakan mereka berpakat secara politik dengan UMNO/BN, yang dibuat secara tergesa-gesa dan hanya mewakili segelintir pimpinan dan ahli tanpa mengambil kira integriti dan maruah perjuangan Islam yang dibawa PAS. Islam bukan saja menceritakan hubungan kita sesama Islam tetapi juga hubungan kita dengan yang bukan Islam. Mereka juga mempunyai hak di sisi Islam termasuk yang berkaitan dengan perjanjian yang mereka buat dengan kita? Adakah kita akan mengkhianati perjanjian kita dengan mereka semata-mata alasan “perpaduan ummah” yang dijaja oleh UMNO? Apa yang dibuat oleh rakan bukan Islam kita yang melayakkan kita untuk mengkhianati perjanjian ini sedangkan Rasulullah saw sendiri tidak mengkhianati perjanjian baginda dengan kafir Quraish dahulu? Anak Bapa bercerita tentang kaum India dan Cina yang duduk di dalam Kelab Penyokong PAS dan PKR yakni BA dan bukan menyentuh tentang DAP lagi.

Jadi, kita dapat lihat di sini sifat kebudak-budakkan (yakni belum dewasa) segelintir pimpinan kita dalam tindak tanduk mereka. Malangnya ramai juga dari kalangan mereka ini terdiri saripada ulama yang terkenal di kalangan ahli dan rakyat. Ini lebih membahayakan kedudukan PAS kerana mereka dianggap mewakili PAS! Jika kita telah berbincang panjang lebar mengenai sesuatu dasar dan kemudian disahkan pula oleh para muktamirin di dalam muktamar PAS, Anak Bapa yakin kita tidak silap. Kita kena terus beristiqamah dalam keputusan dan tindakan yang kita telah persetujui walaupun pada masa itu nampak seakan-akan kita akan rugi atau ada peluang lebih baik untuk direbut. Perjanjian Hudaibiah pun pada peringkat awalnya ditentang habis-habisan oleh sebahagian besar para sahabah kerana nampak macam berat sebelah tetapi kemudiannya terbukti memberi manfaat besar pada umat Islam. Jika keputusan muktamar telah bulat bahawa kita bersama dengan BA dan kemudiannya PR, maka kita hendaklah mengambil segala langkah perlu untuk memertabatkan keputusan berkenaan dan bukan bertindak sebaliknya. Lainlah kalau kita dimainkan atau dikhianati oleh rakan-rakan PR lain terlebih dahulu. Jika itu pun berlaku kita kena bawa semula ke muktamar untuk dibincangkan semula keputusan lalu dengan lebih lanjut dan cadangan tindakan susulan. Ini baru melambangkan kedewasaan pimpinan dan ahli kita dalam menghadapi sebarang kemelut perjuangan …..

Anak Bapa: Bahagian 2 nanti kita bincang lagi samada kita masih kanak-kanak lagi atau dah akil baligh, insyAllah ……..

Saturday, November 28, 2009

Konspirasi Jatuhkan Tok Guru Berjalan Lancar



Banyak sangat kejadian pelik kebelakangan ini. Jika sehari dua tak baca akhbar atau melayarai internet nescaya kita akan ketinggalan berita dan maklumat sensasi yang berlegar di alam nyata dan maya. Walaupun berita ini melibatkan semua pihak tetapi kita lihat lebih banyak perhatian adalah kepada Pakatan Rakyat (PR) terutama PAS. Ini bukanlah sesuatu yang menghairankan kerana dalam gelora politik negara hari ini, kedudukan PAS adalah kritikal kepada survival UMNO dan juga PR.

UMNO memerlukan PAS untuk menjadi batu loncatan dalam usaha memulihkan kembali imejnya yang teruk tercalar hasil daripada perbuatan mereka sendiri. Mengikut kajian penganalisa politik tempatan dan para bloggers (termasuk pengakuan daripada pimpinan PAS sendiri) ada beberapa kerat pimpinan tertinggi parti yang termakan umpan dan pujuk rayu UMNO. Biar pun mereka tidak mengaku secara langsung penglibatan ini, tetapi tindak-tanduk dan percakapan mereka jelas mengambarkan sumbangan mereka kepada agenda pemulihan UMNO. Isu kerajaan perpaduan, survival Melayu-Islam, propaganda kebencian DAP terhadap Islam dan lain-lain lagi adalah antara pendekatan yang membawa keuntungan kepada UMNO dan dalam masa yang sama merugikan PR.

Antara pimpinan yang paling tegas menghalang UMNO daripada terus menerus memperkudakan beberapa kerat pimpinan PAS ini adalah Tok Guru Nik Aziz sendiri. Beliau lantang di dalam menangani isu persepakatan politik dengan UMNO dan tidak berganjak walau seinci pun daripada sikap ini sehingga ke hari ini. Langkah tegas Tok Guru menyebabkan UMNO gagal mencapai hajat mereka ingin memusnahkan PAS. Anak Bapa yakin PAS akan musnah jika percaya dengan “keikhlasan” perpaduan tajaan UMNO kerana 3 perkara yang akan berlaku serta-merta. Pertama, orang-orang bukan Islam akan tinggalkan PAS secara berbondong-bondong, kedua, orang-orang Melayu termasuk pimpinan PAS akan berpecah dua, dan ketiga, majoriti orang-orang Melayu akan kembali menyokong UMNO kerana dasar Melayu-Islam lebih cocok dengan UMNO.

Jadi apa yang tinggal pada PAS? Perpecahan dan pergantungan mutlak kepada UMNO. Mungkin ada beberapa kerat pemimpin PAS yang menjadi menteri dan sebagainya atau mungkin Kelantan dan Terengganu dibenarkan melaksanakan hukum hudud. Tetapi semua ini hanyalah fenomena sementara yang akan berakhir secepat ia bermula. Pada penghujungnya PAS akan ditinggalkan seperti pengemis jalanan tanpa ada pembelaan daripada sesiapa.

Tok Guru nampak semua ini dan beliau berusaha keras untuk menghalang perkara ini daripada berlaku. Tok Guru tidak akan memarahi Ustaz Nasaruddin, Mustafa Ali dan Hasan Ali secara terbuka jika beliau tidak mempunyai maklumat yang tepat dan betul tentang apa yang sedang berlaku. Ini sememangnya bukan ciri Tok Guru.

UMNO sedar bahawa selagi Tok Guru ada maka cita-cita mereka untuk memporak-perandakan PAS tidak akan berjaya. Maka usaha rapi dibuat untuk meminggirkan Tok Guru daripada PAS dan seterusnya daripada PR. Dan tidak ada jalan yang paling baik selain daripada “character assassination” ke atas batang tubuh Tok Guru dan mereka yang rapat dengan beliau kerana hanya cara ini saja akan mencemarkan status Tok guru sebagai ikon PAS. Adalah sesuatu yang “na├»ve” bagi ahli-ahli PAS dalam menyangka bahawa serangan ke atas Tok Guru adalah secara kebetulan sahaja. Ia memang terancang, dirancang oleh UMNO dan mungkin dengan kerjasama beberapa kerat pimpinan PAS yang memang cukup benci dengan Tok Guru.

Anak Bapa tidak berkata Tok Guru itu maksum. Beliau pun ada buat silap. Sebagai contoh kisah pelantikan menantu beliau bagi memegang jawatan CEO Permodalan Menteri Besar Kelantan Berhad (PMBK). Anak Bapa tetap berpandangan ia tidak sesuai walaupun Ariffahmi layak. Ini lebih kepada tanggungjawap moral di dalam menjaga persepsi masyarakat bahawa kita bukan jenis jaga kroni. Begitu juga isu hadiah pakej pergi buat haji pun tetap Anak Bapa tidak bersetuju kerana pertama ia terlalu mewah dan kedua, walaupun pemberi hadiah berkenaan memang dermawan kepada Tok Guru sudah sekian lama tetapi beliau adalah penerima kontrak balak kerajaan negeri (mengikut makluman yang saya perolehi). Memang ada sedikit sebanyak kesilapan Tok Guru tetapi perkara ini diterima dengan baik oleh Tok Guru selepas teguran dibuat. Cuma Anak Bapa lebih suka pendekatan ayah-anak digunakan iaitu dengan memilih pendekatan penyelesaian secara dalaman kerana Tok Guru memang jenis yang “approachable” dan mudah dibawa berbincang. Kita merasakan serangan terbuka dan berterusan ke atas Tok Guru mempunyai agenda lebih besar, iaitu mencemar maruah beliau dan sekali gus meminggirkannya.

DAP dilihat lebih cerdik berpolitik apabila terus menyatakan sokongan bukan Islam kepada kepimpinan Tok Guru. Anak Bapa tak lihat sokongan serupa daripada PKR dan juga pimpinan PAS. Adakah “dosa” Tok Guru dah terlalu besar sehingga kita hilang pertimbangan dan percaya Tok Guru dah jadi liabiliti kini pada parti. Kenyataan Nik Mohd Amar (walaupun ada kebenarannya di ketika yang lain) dan Nik Abduh adalah tidak bersesuaian dalam keadaan serangan bertali arus ke atas ikon jamaah kita ini. Ketumpulan pandangan politik kita di dalam melihat “the big picture” agenda UMNO untuk memusnahkan PAS adalah sesuatu yang amat mendukacitakan Anak Bapa dan juga sebahagian besar ahli dan penyokong. Pimpinan PAS perlu meneropong jauh di dalam diri masing-masing dan melihat semula keutamaan dan gerak kerja kita. Langkah “fire fighting” atau ad-hoc ini tidak akan membantu PAS di dalam melonjakkannya jauh ke hadapan. PAS yang telah lama kerkecimpung di dalam arena politik negara dan merupakan parti komponen PR yang besar perlulah juga memiliki jiwa yang “equally as big”. Selagi kita tak memperkemaskan saf dan kepimpinan kita maka keupayaan untuk menyekat UMNO/BN dalam PRU ke 13 menjadi persoalan besar. Kajian Dr. Abu Hassan yang dibentangkan di Seminar Politik baru-baru ini jelas menunjukkan bahawa persepsi masyarakat bahawa isu kepimpinan adalah isu besar yang melanda PAS. Persoalannya di mana kita bermula?

Anak Bapa: Islam yang kita bawa ini gagal mendidik pimpinan dan ahli daripada menjadi khairul ummah, di mana salahnya?

Friday, November 27, 2009

BTN Sudah Tidak Lagi Relevan



Timbalan PM, Muhyiddin Yassin berkata bahawa program BTN (Biro Tata Negara) yang telah dilaksanakan buat sekian lama tidak bermotifkan politik tetapi lebih kepada menerapkan semangat patriotisme di kalangan rakyat.

Jawapan Anak Bapa mudah sahaja, kepala hotak engkau. Anak Bapa sendiri pernah menghadiri kursus BTN dan dengan PASTI mengesahkan bahawa ia adalah program indoktrinasi UMNO ke atas orang-orang Melayu supaya terus menerus memperjuangkan konsep Ketuanan Melayu dan secara langsung menyokong perjuangan mereka. Ketika di kursus, Anak Bapa saban hari dilontarkan dengan “bom-bom” perkauman dan agenda kehebatan Melayu dan UMNO. Seringkali berlaku pertengkaran antara kami peserta kursus dengan fasilitator BTN kerana tindakan melampau mereka dalam mengapi-apikan sentiment perkauman Melayu. Mereka tanpa segan silu mengeluarkan kenyataan-kenyataan berbau perkauman sehingga ke tahap tidak sanggup Anak Bapa sebutkan di sini. Dan Anak Bapa yakin ramai rakan-rakan di luar sana yang melalui pengalaman yang sama dan boleh mengesahkan keabsahan cerita yang Anak Bapa bawa ini.

Sememangnya ucapan Timbalan PM itu ada kebenarannya iaitu BTN bukan bermotifkan politik kerana ia sebenarnya lebih daripada bermotifkan politik. Semangat asabiyyah dan kaumiyyah yang pecacai-pecacai UMNO tiupkan bertopengkan BTN itu adalah penerusan agenda UMNO supaya orang-orang Melayu akan terus mencurigai kaum-kaum lain dan akan bersatu di belakang UMNO bagi menjamin kesinambungan legasi kaum Melayu. Malahan institusi Raja-Raja Melayu digunakan seluas-luasnya oleh UMNO melalui BTN bagi menunjukkan ketaatan mereka kepada raja-raja Melayu dan dalam masa yang sama mengambarkan golongan penentang UMNO sebagai golongan yang ingin menjatuhkan sistem pemerintahan raja-raja Melayu (yakni yang ingin menjadikan Malaysia sebuah republik).

Ramai di kalangan orang-orang Melayu terutama yang mempunyai kedudukan dan dari kelas menengah dan atas yang terpengaruh dengan dakyah UMNO selama ini, menyebabkan UMNO terus dapat bernyawa sehingga ke hari ini. Sudah sampai masanya kita tinggalkan agenda lapok BTN ciptaan UMNO dan kita cipta masyarakat baru Malaysia yang saling hormat menghormati antara sesama kaum dan yang tidak menjadikan perkauman sebagai asas kepada segala permasalahan kita hari ini. Orang-orang Melayu yang rata-ratanya beragama Islam perlu ingat bahawa dasar yang dibawa oleh BTN adalah bercanggah dengan prinsip keadilan Islam yang melihat semua bangsa adalah sama dan yang membedakan antara kita adalah sifat taqwa. Pendekatan menggunakan perkauman adalah diharamkan dan UMNO yang asyik dengan agenda Melayu ini sebenarnya kerana mereka tidak ada benda lain yang lebih baik yang boleh mereka tawarkan kepada rakyat. Sama-sama kita fikirkan.

Anak Bapa: Zahid Hamidi kata Hasan Ali pun pernah jadi Timbalan Pengarah BTN dan sudah tentu amat memahami kebaikan program BTN. Anak Bapa harap Hasan Ali akan segera membuka pekung BTN supaya seluruh rakyat Malaysia dapat lihat kebobrokan yang ada padanya. Kita menunggu ………..

Thursday, November 19, 2009

Gila Talak Khir Toyo



Inilah susahnya apabila terlalu lama jadi MB dan dah sedap-sedap duduk kerusi puncak kuasa sampai tak sedar bahawa kini dia apa pun tarak. Apabila kerajaan PR Selangor bersetuju melantik Dato’ Seri Anwar sebagai Penasihat ekonomi MB Selangor beliau terus melatah kononnya pelantikan itu menunjukkan bahawa Tan Sri Khalid tidak berkemampuan untuk mentadbir Selangor.

Sejak bila apabila ada penasihat maka orang tu tak layak mentadbir? Cuba kira berapa ramai penasihat Tun Mahathir semasa dia jadi PM dulu? Dan penasihat Pak Lah dan Najib pula bagaimana? Negara maju seperti Singapura, USA, Britain dan lain-lain pun menggunakan khidmat penasihat dalam pelbagai bidang pentadbiran. Tiba-tiba Khir Toyo pula kata apabila ambil penasihat maka orang tu tak mampu!

Nama jawatan pun memberi nasihat, tentulah bagus. Lagi ramai lagi cantik sebab seseorang tu tidak mungkin dapat memahirkan diri dalam semua hal. Tetapi akhirnya pertimbangan dan keputusan tetap pada tangan PM atau MB. Benda-benda asas macam ni Khir Toyo tak berapa faham. Kalau dia faham tak kan dia bagi anugerah penyapu kepada pegawai kerajaan. Atau mungkin dia tak mempunyai penasihat masa itu untuk membantunya membuat keputusan. Atau mungkin juga kerana pertimbangan politiknya yang melampau telah menggelapkan otak pemikirannya hingga asyik mengeluarkan kenyataan bodoh dan keanak-anakkan.

Anak Bapa: Tahniah Datuk Seri Anwar! Sanggup berkorban dengan elaun RM1 sebulan demi rakyat dan negeri ……..

Saturday, November 14, 2009

Beda Antara Kerajaan Pakatan Rakyat Dan Kerajaan Barisan Nasional


Ketika rakyat memilih Pakatan Rakyat (PR) untuk memerintah 5 negeri di dalam PRU ke 12 tahun lepas, mungkin sebahagian besar dari mereka membuat pilihan berkenaan kerana benci dan meluat dengan BN. Setelah puluhan tahun memerintah negara, BN sarat dengan segala bentuk penyelewengan dan kefasadan sehingga sampai ke satu tahap rakyat sudah tak tahan dan terpaksa berkata “enough is enough”. Sambil pejam mata dan dengan segala risiko yang bakal ditanggung, mereka undi PR. Selebihnya adalah sejarah ……..

Jadi tahun pertama pentadbiran PR rakyat boleh kasi “chance” sebab drebar baru, bukan senang nak cuci segala najis peninggalan UMNO/BN, siap pakai klorok dan braso lagi! Tetapi setelah hampir 2 tahun, rakyat semakin resah dan gelisah kerana perubahan besar yang ditunggu tak tiba-tiba. Mereka berharap niat awal memilih PR kerana benci BN bertukar kepada memilih PR kerana PR bagus. Tetapi nampaknya impian mereka setakat ni masih belum begitu jelas. Bukan sekadar najis UMNO yang masih membukit, PR terus menerus dibelenggu oleh individu bermasaalah yang jadi pakar katak melompat sana sini dan jenis tembak kaki sendiri dan kaki kawan (shoot their own feet). Kini bukan setakat bergelumang dengan najis UMNO aje tetapi terpaksa bergelumang dengan najis buatan sendiri pulak!

Anak Bapa boleh bagi satu dua contoh tentang perkara ini, yang selebihnya hampa pikiaq sendiri. Isu tauliah umpamanya. Semua orang tahu tauliah ni bagus dalam mengawal tingkah laku penceramah dan pendakwah tetapi acapkali ia digunakan sebagai senjata untuk melumpuhkan pihak yang tidak disenangi. Maknanya ia senjata politik UMNO. Tengok saja apa yang berlaku kepada Dr. Asri dan YB Khalid Abd Samad (kita suruh Khalid dan Khusrin baca khutbah, tengok sapa lebih hebat). Mereka ini jauh lebih berlayakan daripada Pengarah JAIS sekarang tetapi telah dinafikan daripada mendapat tauliah. Dan yang malangnya, EXCO yang bertanggungjawab dalam urusan agama beri jawapan sebiji macamana pemimpin UMNO beri jawapan. Jadi rakyat yang terpingga-pingga akan bertanya apa hebatnya kerajaan PR ni kalau macam tu? Rakyat mengharapkan penambahbaikan dalam benda-benda peninggalan UMNO ni dan kalau setakat meneruskan warisan keparat UMNO, buat apa rakyat pilih PR?

Anak Bapa akui banyak juga kebaikan dan pembaharuan yang telah dan sedang dibuat oleh Kerajaan PR. Tetapi yang tak bagus pun banyak lagi. Jadi tolong pakat-pakat bincang perkemas apa yang patut. Sapa yang dok buat masaalah tu, kalau tak juga dengar cakap elok pi simpan dia dalam peti ais. Buat apa kita nak kesian kalau dah bermasaalah dan lepas tu degil pula! Silap-silap lingkup semua sekali kerana tingkah laku beberapa kerat ni. Sekali rakyat hilang keyakinan nak dapat balik peluang ni kena tunggu kucing bertanduk pulak ……..

Anak Bapa: Sabar pun ada hadnya …………

Monday, November 9, 2009

Lucu Bin Kelakar!



Marah ni memang merbahaya. Jika dalam keadaan marah buat pulak ucapan dan kenyataan, biasanya boleh membawa bencana. Ini ditambah pulak kita tu ada jawatan besar dalam jamaah, segala ucapan dan tindak-tanduk sentiasa dipantau ramai. Hari tu baca aje tulisan Aziz Bari melenting satu macam dan tuduh kawan tu macam-macam, ejen UMNOlah dan sebagainya. Kalau tak silap dalam Islam kita disuruh siasat dulu sebelum buat tuduhan kat orang lain. Sekarang baru sibuk pula nak panggil Aziz Bari bertemu pemuda nak bincang lebih lanjut.

Macamana jadi Ketua Pemuda macam tu, steadylah sikit. Kita tu kan juga Ustaz. Biarlah terserlah sikit kewibawaan. Ini asyik buat benda macam budak-budak, jatuhlah mertabat Pemuda PAS. Dan AJK yang lain tu takkan tengok aje Ketua Pemuda dengan gelagatnya. Tolong bantulah kawan tu sebab imej parti terus menerus tercalar. Nasihat Anak Bapa jika dah tak mampu pegang amanah dengan baik elok aje letak jawatan. Jangan marah bila baca tulisan ini. Anak Bapa hanya menasihat sebagai ahli jamaah. Jika nak terima atau tuduh Anak Bapa macam-macam pulak terpulanglah …….

Anak Bapa: Terfikir juga kenapa Ketua Pemuda PAS dulu tak latih betul-betul bakal penggantinya ………..

Saturday, November 7, 2009

Adakah Pimpinan PAS Akan Memilih Pendekatan Primitif?



Seminar politik pemerkasaan PAS yang berlangsung hari ini di Taman Melewar telah selesai sekitar jam 6 petang tadi. Walaupun Anak Bapa meminta pihak penganjur untuk melanjutkan lagi waktu perbahasan kerana ramai lagi yang mahu bercakap, tetapi permohonan ditolak dengan alasan ada perlawanan akhir bolasepak Piala Malaysia antara Kelantan dan Negeri Sembilan pada sebelah malam. Anak Bapa dan teman-teman berkongsi pandangan bahawa betapa penting majlis ini dan dengan itu perlu dilanjutkan bagi mencapai keputusan yang mantap. Tetapi apakan daya ……..

Sebelah paginya kami telah dihidangkan dengan menu Profesor Aziz Bari dan Dr. Abu Hassan. Ada di kalangan perwakilan yang cuba meratah Aziz Bari kerana tulisan-tulisan beliau tempohari yang dianggap keras dan “mengaibkan” pimpinan PAS terutamanya Ustaz Abdul Hadi Awang, namun tak kurang juga yang memberi sokongan. Anak Bapa turut berucap memberi sokongan atas kritikan beliau kerana berpandangan kehebatan pemimpin tidak tercalar kerana kritikan malah boleh memberi manfaat jika ditangani dengan betul. PAS kini bukan lagi parti kampong yang setiap kali pilihanraya hanya bercita-cita untuk menjadi pembangkang yang kuat. PAS bersama rakan-rakan di dalam Pakatan Rakyat kini adalah “government-in-waiting” untuk pilihanraya umum akan datang. Segala tindak-tanduknya menjadi perhatian semua pihak dan terus menerus diperkatakan. Pimpinan PAS tidak lagi boleh berbuat atau bercakap sewenang-wenangnya tanpa menerima apa-apa konsekuen. Ini terbukti daripada hasil kajian dan bancian yang dibuat oleh Dr. Abu Hassan di mana PAS kini mengalami pengurangan sokongan yang ketara di kalangan pengundi muda dan masaalah kepimpinan (termasuk kepimpinan Ustaz Abdul Hadi) adalah antara faktor utama penolakkan rakyat.

Persoalan persepsi menjadi tajuk panas perbincangan sehingga ke tahap memerlukan penerangan panjang lebar daripada Dr. Abu Hassan. Baginya abad ke 21 adalah abad “perhatian”. Persepsi menjadi bahan utama dalam membentuk informasi rakyat. Penolakan persepsi ini adalah satu langkah ketidakbijakkan politik PAS dan pemimpin terbabit dianggap sebagai golongan primitif.

Pada sebelah petangnya, perwakilan negeri-negeri berucap membincangkan ucaptama presiden. Pelbagai teguran dibuat terutama kepada pimpinan supaya terus mendaulatkan Pakatan Rakyat dan menentang UMNO/BN. Perwakilan Johor, Melaka dan Perak telah berucap dengan baik. Mutu ucapan daripada Pemuda, Ulama, Terengganu dan Selangor pula amat menyedihkan (Anak Bapa tertanya-tanya sapa yang lantik Ustaz Sallehin menjadi wakil kami. Bincang pun tak!). Di kala parti memerlukan pemikiran bernas untuk diperkasakan, mereka sibuk pula nak “berkhutbah” dengan retorik lama dan tak berkaitan. Aduh …….

Apapun, Anak Bapa boleh kata ada sedikit kepuasan melihatkan keberanian ramai perwakilan untuk mengenengahkan pandangan yang berbeda dan kadangkala agak drastik, dan mood perwakilan dan pemerhati yang begitu penat dan bosan dengan pergeseran sesama pimpinan atasan dan tindak-tanduk pimpinan PAS Selangor yang kelihatan seperti anti Pakatan Rakyat. Apa yang penting sekarang ialah menghadam apa yang dilontarkan hari ini dan terus menerus memperbaiki jamaah. Pimpinan atasan terutamanya, perlu mengkaji semua aspek perbincangan dan mengambil segala langkah perlu bagi memastikan segala kekusutan dapat dirongkai dan segala perbalahan dapat didamaikan demi keharmonian parti, PR dan seterusnya rakyat Malaysia. Amin ………

Anak Bapa: Kudos Ustaz Hadi kerana menghadapi dengan tenang kritikan Profesor Aziz Bari. Yang paling malu dan memalukan hari ini ialah Ustaz Abu Bakar Chik dengan ucapannya yang hampeh ……..

Thursday, November 5, 2009

Apa Khabar Tok Guru Nik Aziz?



Kepada yang belum maklum, Tok Guru Nik Aziz ni adalah Mursyidul Am PAS. Mursyidul Am ni kalau dalam bahasa mudah “spiritual leader” PASlah, yakni tempat rujukan jika ada masalah besar yang tak boleh diselesaikan atau bagi mendapatkan nasihat atas perkara-perkara penting. Ini bukanlah sesuatu yang menghairankan kerana keperibadian dan keilmuan Tok Guru yang amat hebat hampir sukar untuk ditandingi oleh mana-mana peribadi rakyat Malaysia hari ini.

Dalam kehidupan peribadinya, Tok Guru benar-benar mengamalkan kehidupan sebagaimana yang dianjurkan oleh Islam. Amalan ibadat beliau tetap “steady” daripada dulu hingga kini. Kekuasaan yang Allah kurniakan kepadanya samada dalam kerajaan dan parti tidak pernah mengaburi penglihatannya terhadap keagungan Islam. Tok Guru tetap sederhana dalam hidup. Tok Guru bikin apa yang beliau cakap dan ingatkan orang lain buat benda baik dan jauhkan benda jahat. Keilmuan Tok Guru tentang Islam hampir “second to none” dan pengalaman politiknya amat luas dan mempersonakan. Sebutlah kepada sesiapa saja tentang Tok Guru termasuk kepada orang-orang UMNO dan orang-orang bukan Islam, tiada lain yang kita dengar melainkan puji dan sanjungan.

Tetapi tup tup di Selangor (atau mungkin ada juga sikit-sikit tempat lain) ada orang PAS kutuk Tok Guru macam-macam. “Orang tua nyanyuklah, mati cepat lagi baiklah” dan sebagainya. Anak Bapa terkejut beruk dengar berita macam ni. Kata-kata nista ini mereka lemparkan kepada Tok Guru kerana Tok Guru menentang keras idea kerajaan perpaduan (perpaduang) sehingga ke peringkat suruh buat EGM pecat Dr. Hasan Ali, Ustaz Nasharuddin dan Mustafa Ali. Apa tak terkejutnya, benda ni tak pernah Anak Bapa terfikir akan diucap sebelum menang dalam pilihanraya 8 Mac tahun lepas. Tak usah dok heran dengan Tok Guru atau orang-orang Kelantan sebab mereka dah lama menang. Yang kita nak cerita ni tentang orang Selangor yang menang sikit dan orang Terengganu (yang kalah lagi!) dah jadi sasau satu macam sampai teguran Tok Guru pun bukan setakat tak nak dengar, siap dikutuk lagi orang tua tu!

Sapa puak-puak ni nak cakap Tok Guru macam tu. Ilmu dan pengalaman mereka setakat mana? Pengorbanan mereka dah cukup besar ke, hingga kepala mereka pun turut jadi besar. Tok Guru dah terbukti keikhlasan dan kejujuran dalam perjuangan. Ini bermakna apabila beliau buat teguran, ia adalah atas dasar kemakrufan dan kepentingan jamaah. Puak-puak ni belum tentu. Silap-silap sebab dapat banyak projek di Selangor tak, hingga hilang pertimbangan mereka? Jadi kalau dah Mursyidul Am tegur, dengarlah sama. Kalau tak setuju jumpa dia dan “explain”. Anak Bapa nak tanya jika ayah kita pukul kita, kita pi tak cerita kat orang yang ayah kita tak guna sebab pukul kita. Tentu tidak sebab kita tau dia buat begitu nak didik kita, kerana sayangkan kita. Dan saya yakin teguran Tok Guru tak ada motif lain melainkan kebaikan dan sayang beliau kepada kita.

Anak Bapa nak beri ingatan kepada puak-puak ini supaya berhenti buat onar dengan Tok Guru kerana agenda nak mencemarkan Tok Guru ni adalah agenda UMNO. UMNO berpandangan bahawa satu-satunya pimpinan tertinggi PAS yang mampu menghalang mereka daripada “merosakkan” PAS dengan isu kerajaan perpaduan ialah Tok Guru Nik Aziz. Dan agenda mencemar dan memburuk-burukkan Tok Guru adalah “top of the agenda” UMNO.

Anak Bapa tidak taksub kepada Tok Guru. Penilaian Anak Bapa adalah atas apa yang beliau ucap dan buat. Setakat ini ianya amat relevan. Jika Tok Guru ada buat silap, insyAllah Anak Bapa akan sama-sama pi jumpa beliau untuk menegur. Tetapi selagi itu belum terjadi, tolong jangan hina Tok Guru kami. Jika tidak Anak Bapa tidak teragak-agak untuk dedahkan siapa puak-puak ni siap dengan bukti rakaman suara!

Anak Bapa: Dengarnya salah sorang yang terlibat tu adalah jenis yang suka tumbuk rostrum bila berucap!

Friday, September 25, 2009

Pakatan Yang Tidak Berpakat?



Nampaknya kita kena padam api lagi. Penat sungguh rasanya. Ingatkan api yang lepas-lepas dah padam habis tetapi nampaknya tekaan Anak Bapa jauh meleset. Api masih terus menyala. Persoalannya sampai bila kita perlu jadi “ahli bomba”. Di dalam ilmu pengurusan kita dilarang daripada menjadi “firefighters” sepanjang masa jika mahu menjadi seorang pengurus yang baik. Ini bermakna perancangan yang tersusun dan lengkap serta bersifat jangka panjang. Ini akan mengelakkan daripada timbul pelbagai krisis yang tak kunjung sudah (yakni kena kerja lebih masa padam api) sepanjang pelaksanaan sesuatu program atau rancangan.

Kita akui bukan mudah untuk menyatukan 3 parti politik yang berlainan latarbelakang dan falsafah perjuangan (masa zaman Rasulullah saw dahulu pun susah juga nak satukan orang-orang Arab). Tetapi rakyat amat memerlukan satu pemerintahan baru yang berteraskan akhlak yang luhur dan murni, yang memberi keutamaan kepada kebajikan dan kesejahteraan mereka. Dan pasti mereka tidak perlukan retorik dan slogan kosong semata-mata tetapi sebaliknya sarat dengan tindakan yang ikhlas dan bersungguh-singguh. Nah, sekarang rakyat dah beri peluang dan mereka mengharapkan sesuatu yang jauh lebih baik daripada apa yang dibuat oleh BN sebelum ini. Dan jika rakyat boleh ubah kerajaan daripada BN kepada PR maka bukanlah sesuatu yang mustahil mereka akan ubah daripada PR kepada BN semula jika mereka dapati PR pun lebihkurang aje dengan BN atau mungkin lebih teruk!

Kita semua kena akui, terutama daripada PAS, bahawa begitu banyak kebaikan kita perolehi selepas memegang tampuk pemerintahan negeri Selangor walaupun terpaksa berkongsi dengan DAP dan PKR. Dengan kuasa yang ada begitu banyak perkara kita boleh buat demi kesejahteraan umat dan rakyat. Mungkin sebagai peringatan kepada kalangan mereka yang mudah lupa supaya elok imbas kembali kehidupan kita semasa BN memerintah dulu dengan semasa PR memerintah. Atau mungkin kalangan ini teringin nak hidup semula bawah BN?

Bercakap mengenai masaalah, kat mana dalam dunia ini yang tak ada masaalah? Sedangkan kehidupan dalam keluarga kita, sesama abang dan adik kita pun kadang-kadang kita bergaduh, inikan pula dalam politik. Jadi fenomena berbeda pandangan itu adalah sesuatu yang biasa dan sememangnya diterima dalam PR. Apa yang tak biasa ialah apabila kita aje yang suka cari kontroversi sesama rakan dan sentiasa bercanggah pandangan dengan pimpinan PR lain dan percanggahan ini sentiasa dibawa ke muka media tanpa melalui proses syura yang begitu kita agong-agongkan. Pandangan pelbagai pihak terhadap PR (baca PAS Selangor, buat ketika ini) adalah kita tidak bulat dalam tindakan dan tidak tahu waktu mana nak berbeda pandangan dan waktu mana nak bersatu. Dalam erti kata lain PAS tak reti nak berkawan atau berpakat dengan orang lain.

Ada yang kata sepatutnya PR memperjuangkan kebebasan bersuara dan jangan menempelak mereka-mereka yang menyuarakan pandangan yang berbeda. Betul, tetapi jika pemimpin yang sepatutnya menjadi contoh dan tauladan acapkali menyuarakan pendapat yang boleh “undermine” kewibawaan kerajaan (yang dia sendiri anggotai) tanpa terlebih dahulu menggunakan saluran yang sesuai, tentulah ia membawa lebih banyak keburukan daripada kebaikan. Dalam Islam, kebebasan apa pun bukanlah sesuatu yang mutlak. Ada pertimbangan-pertimbangan lain yang perlu dibuat dalam melaksanakan tuntuan kebebasan tersebut. Aspek ini menjadi amat kritikal terutama bila kita berkongsi pemerintahan dengan rakan-rakan lain yang berlainan ideologi dan keturunan.

“And the clock is ticking ….. “. Kita makin sehari makin menghampiri penghakiman rakyat, yakni PRU ke 13. Kita tidak boleh biarkan fenomena begini berterusan. Pimpinan PR perlu melakukan apa saja untuk memastikan kesepaduan sesama mereka. Jika kesepaduan ini bermakna ada di kalangan kita terpaksa digugurkan, maka laksanakan kerana tuntutan jamaah jauh lebih penting daripada tuntutan individu. Jika tak tahu nak berkawan dengan orang maka kita kena cari orang yang tahu berkawan. Jangan sampai satu peringkat di mana rakyat dah meluat dan menyampah dengan PR disebabkan kerenah satu dua orang pemimpin. Ingatan ini bukan saja untuk PAS tetapi juga untuk PKR dan DAP. Masa berbulan madu dah tamat. Kejutkan mana yang masih dok seronok tidur lagi. Jangan sampai nanti rakyat yang kejutkan dengan penyapu …..

Anak Bapa: Ada juga beberapa orang sahabat Anak Bapa yang kata PAS mesti pertahankan Islam mereka. Berpakat sesama rakan PR bukan Islam ke? Atau dah tak reti berpakat? Sesama ahli PAS pun sesetengah kita tak reti berpakat? Cuba renung betul-betul dan jangan asyik dok salahkan orang lain aje ……

Tuesday, September 8, 2009

Setahun Berlalu .........



Kata orang masa adalah penawar paling mujarab dalam menyembuh segala jenis penyakit terutama penyakit yang tidak ada ubatnya. Tentu kenyataan ini ada yang pertikaikan kerana mengikut hadis Nabi saw “semua penyakit ada ubat kecuali tua dan mati”. Jikalau begitu Anak Bapa tarik balik kenyataan di atas dan menggantikan dengan penyakit yang paling payah nak cari penawar iaitu penyakit pilu dan rindu.

Hari ini genap sudah 1 tahun pemergian puteri tersayang Anak Bapa, Siti Hajar. Pada 8 Ramadan tahun lepas bersamaan 7 September 2009, ketika umat Islam sedang sibuk mengerjakan solat tarawih, Kakak pergi dengan tenang meninggalkan kita buat selama-lamanya di dunia fana ini. Sepanjang setahun yang lepas kami sekeluarga setiap hari terpaksa berhadapan dengan hakikat bahawa Kakak ”pergi tak kembali” lagi. Wajahnya, tingkah lakunya, tutur bicaranya sentiasa menghiasi kehidupan keluarga kami seolah-olah Kakak sentiasa di sisi kami dan tak pernah pun meninggalkan kami. Acapkali kami kembali ke rumah asal di Kelana Jaya pada hujung minggu, kesuraman tetap terasa dan kerinduan terus memukul kalbu. Tetapi apakan daya, Allah swt lebih mengetahui dan lebih bijaksana. KetentuanNya jauh lebih adil dan bijak daripada perancangan dan kehendak makhluk.

Kesyukuran yang amat sangat ke hadrat Allah swt kerana memberi kekuatan kami sekeluarga dalam menghadapi ujian yang amat berat ini. Alhamdulillah kami berjaya setakat ini menghadapi ujian ini, malah ia dapat pula dijadikan pengiktibaran kepada anak-anak yang masih tinggal. Anak Bapa seringkali mengingatkan ahli keluarga bahawa betapa istimewanya Kakak dan keistimewaan itu adalah kerana kehidupannya sentiasa berlandaskan Islam. Dan jika sekiranya kita sayang antara satu sama lain dan ingin dibangkitkan bersama di akhirat nanti maka kehidupan Kakak perlu dijadikan contoh dan diikuti. Ketika hidup dahulu, Kakak sentiasa menjaga ibadatnya terutama solat Tahajjud, menjaga aurat dan kehormatan, suka membantu rakan dan orang lain, tidak terikat dengan kemewahan dan perhiasan duniawi, benci kepada perkara mungkar (malah untuk belajar di UIA pun dia tak mahu ambik pinjaman kerana ada unsur riba’), menegur perkara yang dianggap mungkar (seperti bapa-bapa saudaranya yang kaki perokok) dan pelbagai lagi ciri-ciri makruf lain yang terpancar dari kehidupannya.

Ada satu ciri yang seringkali menyentuh perasaan Anak Bapa apabila mengenangkannya, iaitu betapa sayang dan manjanya beliau kepada Anak Bapa. Selaku anak sulong, sifat manja keanak-anakkan tetap terserlah setiap kali bertemu Anak Bapa. Apabila ada teguran daripada Anak Bapa, Kakak akan spontan menjawab ”yes daddy” dengan nada yang penuh jenaka dan menghiburkan. Anak Bapa seringkali menalipon Kakak dan anak-anak lain waktu dekat-dekat Maghrib ketika mereka berada di Universiti masing-masing untuk bertanya khabar dan samada mereka sedang membuat persiapan untuk solat. Istimewanya Kakak ialah apabila habis bercakap, selang beberapa minit kemudian Anak Bapa akan menerima SMS daripadanya yang berbunyi ”You are the best dad in the whole world. Kakak saaaaayang ayah”. Begitulah kehidupan Kakak, tenang dan tabah dalam menghadapi segala kesukaran.

Anak Bapa masih ingat lagi ketika Kakak dibesarkan, berbanding dengan anak-anak yang lain, kehidupan Anak Bapa agak susah dan dengan itu Kakak pun terpaksa berpuas hati dengan keperluan hidup ala kadar. Tetapi beliau tak pernah merungut malah kehidupan yang serba sederhana ini telah menjadi sebati dengannya sehingga apabila kehidupan Anak Bapa agak mewah pun beliau masih lagi bersederhana dalam segala segi. Inilah kepiluan dan kerinduan yang ”I missed so much” tentang Kakak. Apa yang penting baginya ialah ilmu dan sumbangan kepada perjuangan Islam dan membantu sahabat dan rakan lain. Anak Bapa doakan anak-anak yang lain juga akan mewarisi sifat Kakak dan alhamdulillah adik perempuannya yang di UM dan adik lelaki yang di UIA pun dah mula nampak mengikuti jejak langkah Kakak kesayangan mereka.

Rakan-rakan Kakak daripada UIA dan Darul Ulum pun tak henti-henti mengunjungi kami dan bertanya khabar. Anak Bapa yakin mereka pun terasa kehilangan seorang sahabat dan pemimpin. Moga qudwah yang dibawa olek Kakak akan juga memberi semangat dan pedoman kepada mereka dalam menjejaki kehidupan seharian mereka. Pada kami sekeluarga pula, pemergian Kakak sebenarnya mengukuhkan lagi komitmen dan kesedaran betapa kerdilnya kita insan ini dan betapa kehidupan sebenar adalah disisi Allah swt kelak. InsyAllah kami sekeluarga berjanji akan terus tabah dan akan menjadikan pemergian Kakak sebagai sumber inspirasi kepada kami dan mereka-mereka yang bersama dengan kami dalam menjejaki kehidupan berlandaskan marzatillah ini selagi mana hayat di kandung badan.

Anak Bapa: Sayang anak tangan-tangankan, sayang isteri tinggal-tinggalkan, sayang Kakak ............ (Allah saja yang tahu) .......

Sunday, September 6, 2009

Malu Jadi Melayu



Anak Bapa malu jadi Melayu hari ini. Kalau boleh nak mengaku dari keturunan bangsa lain, Siam pun tak apa kerana kebetulan Anak Bapa berasal dari negeri berhampiran sempadan Thailand. Dan perasaan ini bukan terbit daripada hati Anak Bapa seorang tetapi juga daripada teman-teman Melayu lain yang berkesempatan untuk hadir dalam “dialog” antara Kerajaan Negeri, MBSA dan penduduk Seksyen 23, Shah Alam. Anak Bapa bercakap begitu bukan kerana tak sayangkan bangsa atau sememang dah lupa asal usul sendiri, tetapi lahir secara spontan apabila melihat gelagat segelintir penduduk kawasan berkenaan apabila membuat bantahan pemindahan kuil dari Seksyen 19 ke Seksyen 23.

Anak Bapa dah pun mengulas cerita kuil ini dalam tulisan sebelum ini dan tidak berhasrat untuk mengulangi kronologi atau rentetan yang membawa kepada konflik ini tetapi lebih nak fokuskan sikap puak Melayu yang memalukan bangsa ini.

Sebaik saja tiba di Dewan Bankuet MBSA, puak-puak ini yang dianggarkan sekitar tak sampai 10 orang terus saja buat kecoh. Mereka cuba serbu YB Khalid, YB Rodziah dan YAB MB sambil menjerit-jerit macam orang kena sampuk hantu. Kata-kata yang diucapkan Allah saja yang mengetahui bermula dengan bodoh, babi, tak guna dan apa saja yang tak tergamak kita nak menyebut atau mendengar di bulan Ramadan yang mulia ini. Mereka bukan saja tidak mahu mengikuti perbincangan secara yang bertamadun tetapi asyik meluru ke hadapan untuk menunjuk sifat kurang ajar kepada kepimpinan negeri yang sedang memberi penerangan. Mereka tak tahu duduk dengan tertib, kejap-kejap berdiri dan mundar-mandir sana sini macam tempat tu mak bapa dia punya, lepas itu asyik menggangu orang lain bercakap, dan berterusan memaki hamun semua orang. Malah ada ketikanya mengangkat kerusi untuk dibaling kepada orang lain. Nasib baik ada penguatkuasa MBSA di situ untuk menghalang kerja-kerja mereka yang tidak beradab itu.

Sebarang bentuk penerangan yang diberi akan ditenggelamkan oleh boo dan kata-kata nista mereka sedangkan itu tujuan sebenarnya majlis ini diadakan yakni untuk menerangkan CADANGAN yang dipersetujui oleh semua pihak (PKNS, MBSA dan Kerajaan Negeri) kepada penduduk Seksyen 23. Dan sememangnya itu prosidur yang dikeluarkan oleh Perancang Bandar dan Desa dalam mendengar bantahan iaitu perlu mendapat kelulusan daripada agensi-agensi berkaitan dahulu sebelum dibincangkan dengan penduduk tempatan. Tetapi mereka tak peduli. Mereka telah nekad bahawa Kerajaan Negeri telah lupakan mereka dan memang telah siap untuk memindahkan kuil berkenaan. Ini dipanggil bodoh tak boleh diajar dan cerdik tak boleh ditegur. Mungkin semasa zaman pimpinan kesayangan mereka UMNO/BN dulu cara begini diamalkan. Suka atau tak suka dia buat juga, lepas tu suruh polis tangkap siapa yang protes.

Pimpinan negeri memang memberikan peluang seluas-luasnya kepada mereka untuk meluahkan perasaan dan rintihan. Tetapi apabila tiba giliran YB Khalid untuk menjawap soalan dan memberi komen terhadap pandangan mereka, mereka sekali menunjukkan sikap kurang ajar dengan mengeboo dan menyumpah seranah beliau. Anak Bapa ingin mengucapkan tahniah kepada YB Khalid kerana berjaya mengawal emosi dengan baik walaupun diseranah dengan dahsyat.

Untuk menambah malu puak-puak Melayu ini, penduduk Seksyen 23 yang terdiri daripada kaum India dan Cina pula begitu tertib menghadiri dialog tersebut. Mereka menghantar 2 orang wakil yang bercakap dengan baik dan beradab. Aduuuuh apa nak jadi dengan bangsa aku ni. Tak tahukah mereka bagaimana nak bawa diri di dalam majlis jemputan orang dan berkomunikasi dengan tertib? Atau mungkinkah mereka ini produk daripada kilang pemimpin keris telanjang yang perangai 2 kali 5 dengan dia orang?

Anak Bapa: Sah ini semua acuan UMNO! Dan sahlah hayat UMNO dah cukup dekat!

Tuesday, September 1, 2009

Bodoh Macam Lembu



Orang tua-tua kita dahulu sememangnya sangat pandai bermain kata-kata. Tidak keterlaluan juga jika kita katakan mereka sangat teliti dalam pemerhatian fenomena alam ini. Kehidupan seharian mereka sentiasa dikaitkan dengan analogi sifat benda-benda dan kehidupan tumbuh-tumbuhan atau pun haiwan. Sebagai contoh, jika tinggi ingin diceritakan biasanya dikaitkan dengan galah, jika hitam macam arang, jika kurus macam lidi, dan seterusnya. Pendekatan begini sangat besar hikmahnya dalam memperjelaskan lagi ciri dan sifat benda atau fenomena yang ingin diterangkan itu.

Sehubungan dengan itu, apabila Anak Bapa terbaca berita tentang sekumpulan manusia yang berarak membuat bantahan dengan menyepak dan memijak kepala lembu, lantas terdetik dalam benak fikiran tentang ungkapan bodoh macam lembu. Kenapa lembu dikaitkan dengan kebodohan, itu orang tua-tua kita sajalah yang dapat terangkan tetapi apa yang pasti perbuatan menghina binatang sebegitu rupa (masih berdarah dan belum berlapah) membayangkan kebodohan golongan yang terbabit. Dan ia menjadi lebih bodoh dan bangang lagi apabila perbuatan ini bertujuan menghina agama orang lain dan yang melakukannya pula mengaku beragama Islam dan dilakukan di bulan Ramadan yang penuh keberkatan!

Walau atas apa alasan sekalipun, sebagai seorang yang bukan bodoh macam lembu, banyak cara lagi untuk menzahirkan protes atau bantahan terhadap apa jua isu. Niat yang ikhlas saja tidak memadai jika perbuatan atau tindakannya tidak terpuji, malah boleh mengagalkan segala hasrat di hati. Mana ada kemuliaan diri jika ia bertapak di atas perbuatan menghina agama dan kaum lain? Adakah kita menjemput penghormatan daripada kaum dan penganut agama lain kepada Islam dengan cara menghina kuil dan rumah ibadat mereka? Apa kata jika mereka pula buat demonstrasi bantah pembinaan masjid dan surau di kawasan mereka dan diikuti dengan acara memijak Al-Qur’an. Bukankah itu resipi kepada persengketaan dan permusuhan yang akan membawa kepada menang jadi abu dan kalah jadi arang?

Betul ada isu tentang lokasi kuil, dan betul kalau boleh siapa pun orang Islam tak nak ada kuil berhampiran dengan rumah mereka. Tetapi tahukah anda bahawa kuil di Seksyen 19 itu yang nak dialihkan ke Seksyen 23 adalah masalah 20 tahun lalu di kala kuil berkenaan masih di dalam ladang sawit lagi. Apabila PKNS ambil alih dan tukarkan kepada tapak perumahan, mereka tidak mengambil kira kewujudan kuil berkenaan. Hasilnya apabila penduduk dah beli rumah, mereka dapati ada kuil di kawasan perumahan mereka dan meminta kerjasama kerajaan masa itu (kerajaan BN) untuk menyelesaikan isu berkenaan. DAN UMNO TAK PERNAH MENCARI SEBARANG USAHA PENYELESAIAN SEJAK ZAMAN BERZAMAN LAGI. Kerajaan Pakatan Rakyat yang baru setahun jagung melihat dengan penuh prihatin akan isu ini dan mencari beberapa tapak pilihan untuk dipindahkan kuil ini. Selepas beberapa siri perbincangan adalah didapati tapak di Seksyen 23 boleh diterima oleh majoriti rakyat samada daripada kaum Hindu maupun Islam. Bantahan tetap ada daripada segelintir penduduk dan bagi Anak Bapa, ini biasa. Nak cari satu penyelesaian yang memuaskan hati 100% manusia memang tak ada dalam dunia ini. Kita dapat minimakan aduan dengan mencari lokasi ang agak jauh daripada penduduk dan laluan yang berasingan untuk mengelakkan kesesakan lalulintas. Semua ini dah diambil kira oleh pimpinan sekarang yang sememangnya prihatin terhadap keperluan semua rakyat.

Tetapi UMNO (yang tak pernah buat apa pun sebelum ini) tak puas hati sebab mereka tengah sibuk nak rampas Selangor. Isu ini boleh dipanaskan untuk mengkucar-kacirkan pemerintahan PR di Selangor. Anak Bapa berani potong jari bahawa UMNO adalah dalang di sebalik demonstrasi baru-baru ini. Dah baling batu sembunyi tangan. Dasar keparat UMNO yang memang muka tak malu dan menjijikkan. Rakyat kena faham dan waspada kepada UMNO yang kerjanya siang malam nak tumbangkan kerajaan PR. Jangan kita berikan senjata kepada mereka untuk menikam kita, dan satu-satunya senjata mereka ialah perkauman dan isu agama.

Anak Bapa: Isu arak tempohari pun sama, ia adalah warisan daripada kerajaan UMNO yang dahulu mulakan tetapi tak pernah buat apa pun untuk mengawalnya. Sekarang sibuk tunjuk alim konon, pooooorah .......

Friday, August 14, 2009

Ustaz Asri Dalam Kenangan



Tersentak Anak Bapa apabila menerima khabar semalam berhubung berita “pergi takkan kembali” pelopor dan ikon industri nasyid terkenal negara, Ustaz Asri daripada Kumpulan Rabbani. Anak Bapa tidaklah begitu mengenali Allahyarham tetapi daripada cerita rakan-rakan dan berita di dada-dada akhbar dapatlah sedikit sebanyak mengenali dan menilai diri peribadi Ustaz Asri. Kebetulan pula Anak Bapa berkesempatan makan malam semeja dengan Allahyarham dan Tok Guru Nik Aziz di Stadium Melawati Shah Alam pada 1 Ogos baru-baru ini sempena program Konsert Antara Benua kerjasama GAMIS dan Rabbani. Di dalam majlis berkenaan Tok Guru Nik Aziz menjemput Ustaz Asri dan Rabbani ke Kelantan selepas hari raya puasa untuk satu majlis di sana dan Ustaz Asri kelihatan begitu gembira sekali menerima pelawaan Tok Guru. Tetapi Allah swt yang menentukan segala-galanya. Jika ajal sudah tiba tidaklah ditangguh atau diawalkan walau sesaat pun.

Kematian merupakan satu hakikat dan kepastian yang ramai manusia lupai sedangkan mati tidak pernah melupai manusia. Jika kita menggunakan sedikit akal dan berfikir tentu kita dapat lihat bagaimana manusia sehebat mana pun atau sekaya mana pun akan tetap tersungkur dengan “penangan” malikul maut. Justeru itu kenapa sanggup mengambil risiko membuat kerja-kerja keji dan hina di dunia ini sedangkan kita sedar bahawa semuanya akan diperhitungkan di hadapan Allah swt kelak. Dan kelak itu bukanlah lama sangat. Berapa ramai ibubapa yang hidup hari ini tidak pernah termimpi untuk memandikan jenazah anak sendiri kerana lumrah alamnya ialah anak sepatut memandikan jenazah ayah dan ibunya? Tetapi itulah jua yang kerap berlaku. Penularan virus H1N1 ketika ini sekali lagi membuktikan betapa rapuh nyawa manusia dan betapa ukuran umur tidak boleh dijadikan kayu pengukur kepada siapa yang akan mati dahulu. Islam mengajar kita supaya menjadikan mati sebagai sahabat setia kita kerana sesuai dengan peranan seorang sahabat, ia akan sabar menasihati kita jika kita terleka atau lalai daripada amanah dan tanggungjawab. Beruntunglah mereka-mereka yang sentiasa mengambil mati sebagai sahabat dan teman di sepanjang kehidupan yang fana ini.

Berbalik kepada cerita Ustaz Asri tadi. Anak Bapa memang tertarik dengan kesederhanaan dan kesungguhan Ustaz Asri di dalam perjuangan melalui medan dakwah nasyid ini. Walaupun ada pihak-pihak yang memandang sinis bentuk perjuangan beliau dan rakan-rakan yang sealiran dengannya, satu yang pasti ialah beliau telah berjaya menawarkan satu bentuk hiburan alternatif kepada anak remaja Islam di negara kita buat sekian lama. Bayangkan jikalau mereka ini tidak pernah wujud dalam sejarah industri muzik negara, sudah tentu anak muda kita akan terkenja-kenja dengan muzik barat dan muzik saduran barat semata-mata, yang membawa bersama-samanya nilai-nilai hedonisme yang amat menakutkan. Keupayaan kumpulan nasyid begini di dalam menjiwai nilai-nilai Islam bukan saja di dalam lagu dan muzik mereka malah di dalam kehidupan peribadi dan keluarga mereka sedikit sebanyak berjaya meyakinkan anak-anak muda kita bahawa berhibur tidak semestinya berakhir dengan kemudaratan dan dosa. Ustaz Asri dan teman-temannya telah memulakan sesuatu yang amat berharga kepada seni dan dakwah Islam dan telah Berjaya mengembangkannya kepada satu tahap. Jadi harapan Anak Bapa agar mereka-mereka yang tinggal akan meneruskan perjuangan ini demi kebaikan dan manfaat ummah. Moga jasa dan sumbangan Ustaz Asri akan diterima oleh Allah swt sebagai amal soleh dan ditempatkan beliau di kalangan hambaNya yang solehin. Al-Fatihah ……

Anak Bapa: Kerendahan diri dan murah hati Ustaz Asri memang terkenal di kalangan mereka yang dekat dengan beliau. Anak Bapa dimaklumkan bahawa beliau tidak pernah memecat mana-mana ahli kumpulannya walaupun keahlian kumpulannya antara yang teramai. Beliau mengambil sikap berkongsi apa saja dengan ahli kumpulannya dan menerima mereka sebagai sebahagian ahli keluarganya. Jika kita terasa kehilangan Ustaz Asri, mereka tentulah lebih lagi. Harapan saya agar mereka semua bersabar …….

Wednesday, August 5, 2009

Bila Lagi UMNO Nak Faham Kehendak Rakyat?

Perhimpunan aman Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) yang diadakan pada hari Sabtu lepas di sekitar Kuala Lumpur dianggap sangat berjaya. Anak Bapa beranggapan demikian kerana ukurannya mudah saja, pimpinan UMNO melatah-latah berhari-hari lamanya.

Mula-mula Najib, dengan katanya bahawa ada banyak cara lain lagi untuk menyuarakan bantahan terhadap undang-undang kejam ini, malahan ahli-ahli parlimen pembangkang boleh menyuarakan pandangan mereka di Parlimen (seolah-olah selama ini pimpinan Pakatan Rakyat (PR) tak pernah menyuarakan langsung pandangan mereka berhubung kebejatan ISA). Muhyiddin pula menuduh pemimpin PR yang mendalangi, malah disebut mengupah rakyat terutama orang-orang Melayu supaya berdemonstrasi bagi menimbulkan simpati kepada perjuangan mereka.

Nazri Aziz pula mempertahankan tindakan pihak keselamatan di dalam “mengawal” perhimpunan “haram” daripada bertukar menjadi ganas. Shafie Afdal, yang dahulu nak jaga gula dan beras pun tak reti, mencadangkan supaya pimpinan PR ditahan dan didakwa kerana mendalangi perhimpunan haram ini. Mukhriz berkokok mendakwa pimpinan PR mempergunakan orang-orang Melayu di dalam mencapai cita-cita perjuangan mereka manakala Reezal Naina Merican mengutuk pembabitan mahasiswa di dalam aktiviti yang tidak demokratik dan menyalahi undang-undang negara. Ada seorang pula kuncu UMNO yang bernama Mohd. Khairul Azam daripada Magaran (entah habuk mana datangnya kumpulan nyamuk ini) mengesa kerajaan menahan Datuk Seri Anwar Ibrahim di bawah ISA. Dan hari ini, tukang ampu UMNO, Ketua Polis Negara pula berjanji akan mendakwa mereka yang terlibat mendalangi perhimpunan haram Sabtu lepas di samping akan mengambil tindakan tegas terhadap ibu bapa yang membabitkan anak-anak mereka.

Anak Bapa termenung membaca pelbagai lontaran pendapat dan cadangan pimpinan UMNO dan mereka-mereka yang sewaktu dengannya. Nak kata bodoh pun ya, bebal pun ya, bodoh sombong pun ada, pendek kata segala jenis caca-marba penyakit memang cukup banyak pada UMNO yang terus mereput dan tunggu hari nak dikapankan. Isunya mudah saja. Rakyat benci ISA sebab undang-undang ini zalim dan kejam. Malah dalam Islam sendiri tidak ada tempat bagi undang-undang yang sebegini zalim. Dengan kata lain akta ini haram hukumnya! Janganlah dok kait isu orang-orang Melayu yang ramai hadir dan bukan kaum lain (ada tukang kira ke?), atau minoriti rakyat saja yang hadir, atau kerugian besar kepada peniaga (sapa yang menyebabkan kerugian. Sepatutnya lebih ramai orang maka lagi laris jualan. Yang sembur gas dan air asid bukan peserta demonstrasi tetapi pihak polis, atas arahan pimpinan UMNO), dan segala alasan lain yang tersasar daripada isu sebenar. Mesejnya “simple” dan jelas, rakyat nak beritahu kerajaan bahawa ISA tu zalim dan perlu dimansuhkan. Itu saja.

Selama ini pun demonstrasi yang dianjurkan oleh parti-parti politik pembangkang dan NGO tidak pernah menjadi ganas. Ia menjadi kelam kabut apabila pihak polis masuk campur. Protes jalanan bukan benda baru malah sesuatu yang biasa di negara yang utuh demokrasinya. Negara yang tak benarkan demonstrasi aman ini sebenarnya negara polis atau negara diktator. Jadi fikir sendiri Malaysia duduk di dalam kategori mana.

Seperkara lagi, tolong tunjukkan negara maju mana yang perlukan akta ala-ISA ini (tak usah cerita Singapura kerana perangai pimpinannya lebih kurang macam pimpinan UMNO) untuk menjamin keamanan negara masing-masing. Jadi tak usah dok guna alasan perlu ISA untuk keselamatan negara. Keselamatan UMNO dan BN mungkin! Spesis UMNO ni bukan tau belajar dari sejarah. Dia orang masih menganggap rakyat Malaysia ni bodoh (macam dia orang), sanggup bersusah payah berdemonstrasi kerana dipengaruhi kalangan tertentu, atau diupah nasi lemak sebungkus dan air segelas. Dan kalau betul orang Melayu yang ramai berdemonstrasi, baguslah, kerana kesedaran yang tinggi orang-orang Melayu Islam terhadap isu yang melibatkan kebajikan dan keadilan rakyat.


Anak Bapa: Kelihatan ramai pulak anak-anak muda Cina dan India berdemonstrasi bersama-sama anak-anak muda Melayu hari tu. Harap pimpinan UMNO tak ada yang juling mata sebab ramai sangat yang hadir berdemonstrasi ……..

Saturday, July 25, 2009

Kes Nampak Kuman Di Seberang Lautan



Saya kagum betul dengan komen para ”ulama” dan ”cerdik pandai” dan diikuti ”spin” media perdana negara berhubung kematian Teo Beng Hock, Setiausaha Politik Ean Yong Hian Wah, EXCO kerajaan negeri Selangor ketika ini. Dari mulut ”cendiakawan” di menara gading sibuk dengan haram Nizar pegang lilin ketika kononnya majlis memperingati kematian Teo dan disambut dengan galak oleh Mufti Perak (baca penyokong pekat UMNO), Harussani dan diapi-apikan lagi oleh kenyataan politik perkauman pemimpin UMNO dan media milik mereka, tidak hairanlah isu ini cuba dimanipulasi untuk mengalih perhatian rakyat dari isu sebenar.

Isunya mudah saja. SEORANG INSAN TELAH DIDAPATI TERBUNUH KETIKA DI BAWAH JAGAAN SURUHANJAYA PENCEGAHAN RASUAH MALAYSIA (SPRM)! Itu saja ceritanya. Jadi apa yang sepatutnya berlaku ialah siasatan dibuat dengan rapi dan telus berhubung kematian ini termasuk motif kematian atau pembunuhan ini agar dapat diperjelaskan. Bayangkan seorang anak muda yang akan mendaftarkan perkahwinannya keesokan harinya, yang akan berkahwin pada bulan Oktober kelak dan mempunyai tunang yang sedang hamil 2 bulan, masakan akan membunuh diri ketika hanya disoalsiasat ”biasa” saja. Sementelah itu, bicara rakan-rakannya membayangkan yang Teo bukanlah seorang yang lemah dan mudah tunduk kepada tekanan. Jadi tanda-tanda resah gelisah yang merupakan sebahagian ciri orang yang berhajat untuk membunuh diri itu tidak ada langsung pada Teo. Jadi mana mungkin bunuh diri? Jikalau dikatakan kemalangan, lagi tak logik jika melihatkan struktur dan keadaan tingkap bangunan berkenaan. Keyakinan kita ialah pembunuhan, dan Anak Bapa yakin sebahagian besar rakyat merasakan demikian. Jadi Najib, pastikan rakyat mendapat jawapan sebenar daripada insiden ini. Tolong jangan altantunyakan kes ini jika anda tidak mahu kemarahan rakyat menjadi tidak terkawal!

Kepada burung-burung kakak tua yang kerjanya mengangguk dan mengiyakan cakap tuan-tuan mereka, tolong sedarlah diri sikit. Islam tidak mengira warna kulit atau kaum dalam bab keadilan. Jikalau Fatimah sendiri yang mencuri nescaya Rasulullah akan potong tanganya. Tolong jangan jadikan isu remeh temeh untuk tujuan berpolemik sedangkan di depan mata kita satu kezaliman besar sedang berlaku. Ulama besar Islam, Ibn Taimiyah pernah menceritakan bagaimana ulama-ulama di zaman Abbasiyyah di dalam satu perhimpunan mereka gemar membincangkan perkara-perkara remeh temeh, contohnya apa hukum darah nyamuk kena kain sembahyang sedangkan di waktu itu tentera Mogul sedang menyembelih ribuan umat Islam.

Inilah hakikatnya keadaan menyedihkan umat hari ini. Harussani sepatutnya menegur pimpinan UMNO kerana masih mengekalkan ISA, hukum rimba yang diharamkan oleh Islam (penjaranya kebetulan terletak di Perak) dan supaya Zambri membubarkan kerajaan haramnya dan DUN supaya rakyat diberi peluang memilih semula kerajaan yang halal, dan banyak lagi isu-isu besar yang menyentuh umat Islam. Bukan tak boleh menegur tetapi biarlah konsisten dan tidak memilih-milih, dan beri keutamaan kepada mana yang lebih aula. Tetapi ini tak akan berlaku kerana mereka semua pengampu setia UMNO. Mereka hanya akan bercakap atas perkara-perkara yang disukai tuan mereka dan yang boleh memburuk-burukkan musuh tuan mereka. Hakikat ini sesuatu yang telah sebati dengan budaya poltik negara dan nampaknya akan kekal begitu selagi UMNO terus berkuasa.

Saya tak ingin cerita bab lilin ini kerana ia telah dikupas dengan panjang lebar oleh sahabat saya YB Khalid Abd Samad. Kalau nak tahu lebih lanjut boleh layari laman sesawang beliau. Cuma apa yang ingin saya katakan di sini bahawa kita telah menyaksikan lepas satu persatu mereka yang dibawa ke bawah tahanan polis atau SPRM menghadapi masalah, malah ramai juga yang mati di dalam tahanan. Apa yang menyedihkan, kadang-kadang hak mendapatkan peguam ketika ditahan pun telah dinafikan. Tren ini nampaknya akan berterusan jika kita masih terus mengekalkan UMNO dan BN di dalam menerajui negara dan jika kita tunduk kepada tindakan ”penyelesaian” separuh masak Najib! Jangan sia-siakan kematian Teo ......


Anak Bapa: Ada juga ulama besar PAS yang komen tentang sikap Nizar. Cerdiklah sikit yang mana kenyataan politik dan yang mana kenyataan hukum-hakam agama. Jangan cepat sangat kita melatah .......

Sunday, July 19, 2009

Potrait Seorang Negarawan Ulung

Bulan Ogos sentiasa dikaitkan dengan bulan kemerdekaan. Tapi amat sikit daripada kita yang berhenti sejenak memikirkan pengorbanan yang dicurahkan oleh pejuang-pejuang kemerdekaan terdahulu. Amat malang lagi apabila sebahagian kita yang lain hanya mengenal nama-nama tokoh kemerdekaan yang disaji oleh UMNO dan BN sahaja. Jadi ini peluang untuk kita mendalami liku-liku perjuangan seorang tokoh kemerdekaan yang tidak asing lagi iaitu Al-marhum Profesor Dr. Burhanuddin Al-Helmy bin Mohd Noor yang akan diadakan pada 2 Ogos 2009 bertempat di Muzium Selangor di Shah Alam. Maklumat lanjut boleh diperolehi di www.ummahcentre.net. Jom kita beramai-ramai ke sana!



Saturday, July 4, 2009

Jangan Kerana Babi Kita Berpecah Belah



Di kala kita tengah gundah gulana menghadapi serangan wabak selesema babi H1N1 yang semakin serius, ada wabak lain pula yang berkaitan dengan babi sedang melanda utara Semenanjung. Nampaknya macam serius dan kalau tak ditangani dengan baik boleh menyebabkan masalah yang agak besar kelak. Ini berkaitan dengan insiden perobohan tempat penyembelihan babi haram di Alor Star, Kedah beberapa hari yang lalu.

Semua orang tahu bahawa memakan daging babi tu haram bagi orang-orang Islam. Tetapi untuk orang-orang bukan Islam, mereka ada pilihan samada nak makan atau tidak. Dan sememangnya menjadi kewajipan pihak pemerintah, tak kira siapa mereka sekalipun, untuk menyediakan segala kemudahan yang bersesuaian untuk makanan rakyatnya. Banyak caranya bagaimana daging babi ini boleh sampai kepada yang memerlukan. Antaranya dengan menternak sendiri, menyembelih dan menjualnya untuk kegunaan tempatan atau mengimport daging tersebut dari negara/negeri jiran kemudian dijual kepada penduduk tempatan. Semuanya boleh dilaksanakan dan kewajarannya bergantung kepada faktor kos dan alam sekitar.

Singapura, sebagai contoh, walaupun ramai rakyatnya memakan daging babi, ia tidak mengizinkan penternakan babi di dalam negara. Ini dibuat bagi menjaga kebersihan dan juga kerana kos penternakan yang tinggi. Mereka lebih rela mengimport daripada Malaysia dengan kos yang lebih rendah dan dalam masa yang sama memulihara alam sekitar mereka.

Kita sedia maklum bahawa penternakan babi merupakan antara penyumbang terbesar pencemaran air dan bau di dalam negara. Langkah-langkah konkrit perlu diambil bagi menjaga kepentingan semua pihak. Kita perlu ingat bahawa industri babi bukan saja melibatkan pemakan dagingnya tetapi juga yang tidak makan daging babi. Bagi orang-orang bukan Islam, mereka perlu memberi kepercayaan kepada kerajaan untuk mencari jalan terbaik di dalam menanggani masalah ini. Kita lihat saja Kerajaan PR Selangor yang melihat usaha ini dengan positif apabila mencadangkan penternakan babi setempat yang berlandaskan teknologi moden yang bukan saja dapat mengawal penularan penyakit akibat najis babi dan pencemaran air, tetapi juga dapat menjana hasil sampingan melalui pengeluaran biogas.

DAP sebagai rakan PAS dalam PR perlu lebih terbuka dan berlapang dada di dalam sama-sama berusaha membawa kebaikan kepada rakyat. Jangan sesekali terperangkap di dalam mainan isu remeh temeh yang bersifat perkauman dan keagamaan. Kita telah diberi mandat oleh rakyat untuk melaksanakan pembaharuan dan jika kita masih terperangkap di dalam mindset lama yang penuh prejudis dan syak wasangka maka kita tidak akan dapat maju ke hadapan. Perkara yang salah dan melanggar undang-undang perlu kita ambil tindakan. Cuma bedanya kita dengan BN ialah kita buat cara berhemah. Kita bincang elok-elok, berikan masa dan alternatif kepada pihak-pihak yang terbabit. Tetapi jika masih lagi berdegil selepas itu maka tindakan perlu diambil kerana kita perlu ingat bahawa segala kegiatan yang menyalahi undang-undang adalah membawa keburukan kepada rakyat teramai. Itu sebabnya ia diharamkan! Seperkara lagi, tindakan yang serupa bukan saja melibatkan kandang babi dan tempat sembelihannya, malah kandang lembu dan pusat penyembelihan lembu pun jika tidak berlesen perlu diambil tindakan serupa. Perkara ini perlu dimaklumi oleh semua termasuk di kalangan pimpinan PR.

Anak Bapa berkeyakinan pimpinan PR akan “come to their senses” tidak lama lagi. Takkan isu sebegini boleh meletup sampai tidak terkawal. Malu kita kalau pimpinan tidak mampu menyelesaikan isu yang Anak Bapa anggap sangat remeh temeh. Rakyat sedang memerhati, jika kita tak boleh bertolak ansur dalam perkara sekecil ini macamana nanti bila kita diberi peluang memerintah negara? Adakah kita akan bergaduh setiap hari tentang semua benda? Pihak kerajaan perlu lebih peka dan banyak berbincang sebelum melakukan sebarang tindakan sebegini dan DAP pula kena faham bahawa perkara yang haram tidak boleh dikekalkan selama-lamanya. Jika undang-undang kita gubal, kita sendiri tak ikut, rakyat akan cakap macam ketam ajar anak dia jalan betul!

Anak Bapa: Anak Bapa sentiasa berbincang dengan Ahli-Ahli Majlis bukan Islam di dalam mesyuarat-mesyuarat Majlis Bandaraya Shah Alam dalam perkara-perkara sensitif termasuk isu judi, arak, karaoke, kuil-kuil haram dan sebagainya. Dan setakat ini kita dapat menyelesaikannya dengan baik dan harmoni. Jikalau babi dapat tau kita akan akan berpecah belah kerananya tentu ia akan ketawa besar. Malulah sikit ……..

Friday, June 19, 2009

Perpaduan Jamaah Lebih Penting Daripada Kerajaan Perpaduan



Mula-mula Tok Guru Nik Aziz (TGNA) cakap jangan teruskan agenda perpaduan dengan UMNO kerana ia akan memecahbelahkan parti. Mereka dengar tapi mereka tak patuh. Selepas tu TGNA cakap ikut keputusan muktamar tahun lepas di Ipoh supaya kita terus memperkasakan Pakatan Rakyat. Mereka dengar tapi tak patuh juga. Kemudian TGNA cakap cerita Kerajaan Perpaduan ini mengarut. Mereka dengar tapi tak patuh juga. Selepas itu Tok Guru kata mereka yang terus menerus memperjuangkan agenda Kerajaan Perpaduan adalah boneka UMNO. Mereka dengar dan terus menerus lagi tak patuh. Akhir sekali Tok Guru kata kalau dah suka sangat UMNO sila letak jawatan dan keluar PAS. Jangan dok buat sampah dalam parti. Rasanya mereka dah dengar dan faham dah kot!

Memang betul TGNA bukan maksum. Beliau pun ada kesilapan sebagai seorang manusia. Tetapi dalam bab ini Tok Guru tidak silap. Awal-awal lagi (sejak isu ini mula timbul selepas kemenangan PR tahun lepas) beliau telah menolak sebarang usaha ”perpaduan” dengan UMNO kerana Tok Guru lebih mementingkan perpaduan jamaah. Tepat sekali firasat Tok Guru kerana beliau dan rakyat Kelantan dah masak sangat dengan perangai UMNO ni. Ada yang akan berkata kerana Tok Guru tegur Ustaz Nasha secara terbuka maka retak menjadi belah di dalam PAS. Tetapi tahukah kita semua sudah berapa lama Tok Guru dok nasihat mereka ni supaya lupakan cerita perpaduan dengan UMNO dan beri perhatian penuh kepada usaha-usaha memperkasakan PR? Tetapi mereka terus degil, sekarang kan kita sendiri yang sakit?

Tok Guru adalah Murshidul Am kita dan sudah tentu aspek Kerajaan Perpaduan ini adalah perkara dasar yang tertakluk di bawah Majlis Syura (yang mana dipengerusikan oleh Tok Guru). Sementelah itu Presiden sendiri tidak pernah membawa perkara yang sebegini besar di dalam mesyuarat AJK PAS Pusat. Apatah lagi nak dibawa dalam mesyuarat Majlis Syura! Sebaliknya ia telah dilontarkan kepada ahli-ahli dan media secara meluas dan akhirnya menimbulkan banyak kekeliruan. Ruang yang ada semasa muktamar pun telah tidak digunakan untuk memberi penerangan sejelas-jelasnya kepada perwakilan dan pemerhati apa ”nateng” itu Kerajaan Perpaduan. Jikalau pimpinan pusat pun tak tau, pimpinan negeri dan kawasan lagilah tak tau apa! Akhirnya muktamar tamat dalam keadaan isu ini tergantung di awang-awangan.

Anak Bapa ingin menasihati kita semua supaya kembali merapatkan saf dengan sesegera yang mungkin. Apa saja isu walau nampak hebat mana sekali pun perlu dibawa berbincang (hairan pula melihat gelagat pimpinan kita kebelakangan ini yang mula menjauhi diri dari berbincang atau bersyura seperti dulu) terlebih dahulu sebelum dilontar kepada ahli-ahli, terutama isu yang melibatkan UMNO. Jika tiada kata putus dalam perbincangan ini maka elok kita campak jauh-jauh apa saja yang boleh memecah-belahkan kita walaupun kita nampak ada kebaikan kepada perkara tersebut. Bukankah kesatuan atau perpaduan kita jauh lebih penting?

Anak Bapa: Hairan betul sebab apa isu sebegini besar tak pernah dibincang dalam mesyuarat AJK PAS Pusat. Bingung sampai hari ini memikirkannya .........

Tuesday, June 16, 2009

Hidup Lagi Ke Kerajaan Perpaduan?



Anak Bapa terbaca tulisan daripada Kickdefella hari ini berhubung isu Kerajaan Perpaduan (Unity Government-UG). Anak Bapa juga membaca apa yang dilapor akhbar Mstar Online berhubung tajuk yang sama. Sehubungan dengan itu, Anak Bapa mengeluh panjang menatap berita dan rencana yang dimuatkan dalam kedua-dua media berkenaan. Kalau tak silap beberapa hari yang lepas kita mendapat "nasihat" daripada pimpinan atasan supaya menghentikan polemik berhubung isu UG ini kerana dikatakan ia tak relevan lagi. Malangnya arahan ini untuk orang bawahan saja kerana pimpinan sendiri masih dok sibuk lagi "beragenda" dengan UMNO.



Bukankah Tok Guru Nik Aziz dah cakap lupakan saja UMNO ini dan tumpukan kepada usaha memperkasakan Pakatan Rakyat? Apakah jenis ahli jamaah yang begitu degil dengan nasihat Mursyidul Am yang sangat kita sayangi? Adakah arahan beliau merupakan arahan yang mungkar atau maksiat yang menyebabkan kita tak perlu ikut? Bukankah banyak kebaikan dengan kita melupakan UMNO ini yang mula menyebabkan keretakan sesama kita? Mana lebih baik, terus 'mengurat' UMNO atau lihat sesama kita bercerai-berai? Ahli-ahli PAS tidak akan dapat menerima perbuatan kita cuba bersekongkol dengan UMNO dan percayalah mereka akan bangun menentang. Jangan anggap mandat yang kita perolehi sebagai pemimpin adalah pasport untuk bertindak sewenang-wenangnya dalam semua hal. Isu berkait dengan UMNO adalah isu "mega" bagi akar umbi PAS. Jangan ambil tindakan melulu tanpa berbincang sedalam-dalam dengan semua peringkat ahli parti apabila isu yang dihadapi ada kaitan dengan UMNO. Biarlah kita tolak kebaikan walau sebesar gunung sekali pun jika ia masih memudaratkan jamaah walau hanya sebesar busut. Ini kerana kemudaratan yang timbul akan melemah dan memporak-perandakan kita. PAS, insyAllah tidak akan tumbang kerana gempur musuh dari luar tetapi akan musnah dengan angkara diri kita sendiri.


Anak Bapa:
Jangan kata kita tak nasihat ..........




Wednesday, June 10, 2009

Jangan Kata Tak Ada Pimpinan dan Perwakilan yang Beri Amaran Tentang Bahaya UMNO Kepada PAS


Berikut adalah sedikit sedutan daripada ucapan pimpinan dan perwakilan yang berucap pada Muktamar PAS ke 55 di Shah Alam baru-baru ini:


"Rundingan sulit antara PAS dan Umno juga membimbangkan para penyokong masyarakat bukan Islam. Mereka dan ahli-ahli Kelab mulai bertanya, adakah PAS mula meninggalkan mereka dan seterusnya menjadikan Umno sebagai kawan setia kepada PAS?" ujarnya


Beliau juga berharap janganlah pihak tertentu dalam PAS melakukan sesuatu yang akan menjejaskan maruah dan imej parti hingga parti kembali kepada zaman gelap-gelita.


Dengan itu, beliau berharap barisan pimpinan dan juga akar umbi parti dan ahli kelab sentiasa dapat mempastikan PAS bergerak di atas landasan dan arah yang betul.


"Kelab Penyokong PAS ingin bergerak ke depan, dan teruskan usaha-usahanya untuk menjadikan PAS pilihan utama atau 'the only choice' bagi rakyat Malaysia," ujarnya.

Vincent Lee – Wakil Kelab Penyokong PAS


"Kita adalah penentang-penentang Umno yang tegar dan tidak akan berkompromi dengan mereka.


"Jika ada pemimpin yang berbincang dengan Umno, mereka harus ingat bahawa Umnolah yang harus ditarik kepada PAS dan bukan kita yang pergi untuk berbincang dengan mereka," tegasnya.


Beliau menyifatkan tindakan tersebut sebagai munafik dan najis dalam perjuangan ini.


"Tolonglah jangan menjadi seperti najis dalam perjuangan," ujarnya.

Ustaz Zulkifli Ahmad – Wakil Dewan Pemuda


Pimpinan PAS diingatkan agar tidak menjalinkan hubungan dengan Umno kerana dengan berbuat demikian ia boleh membuatkan orang Melayu terus sesat kerana bagi Umno, politik suku dan agama suku dan ia bukan satu ajaran Nabi Muhammad s.a.w..


Selain itu katanya, Umno merupakan jenis spesis yang suka tikam kawan daripada belakang.
Menurut beliau, di Kelantan masyarakat Cina terlalu hormat dengan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat kerana beliau melarang segala kerjasama dengan Umno sehingga menyebabkan Kelantan dapat bertahan selama 10 tahun.


Selain itu beliau berharap unsur fitnah yang sudah mula timbul dalam PAS sesama sendiri akan berakhir selepas diumumkan pimpinan baru dalam Muktamar ini.


Dalam menangani masalah fitnah dalam PAS beliau mengingatkan semua pimpinan supaya meniru cara berfikir dan tindakan Nik Aziz.


Katanya, Nik Aziz merupakan seorang pimpinan dan ulama yang betul-betul ikhlas, jujur tidak ada perasaan dendam dan tidak ramai pimpinan PAS yang mempunyai sikap seperti beliau.


Dato' Wan Abdul Rahim Abdullah – Wakil Kelantan


“Kita tidak sepatutnya berfikir nak berpakat dengan UMNO. Sebaliknya kita perlu berusaha memperkasakan Pakatan Rakyat.

Ada pihak perwakilan yang kata mana ada di antara kita yang nak pergi berunding atau bersama dengan UMNO. Saya nak beritahu bahawa ketika kami di Perak dah buat keputusan sungguh tegas untuk tidak bersama UMNO dan dah putus untuk bersama DAP dan PKR, kami dihubungi oleh pimpinan tertinggi, ”Tak bolehkah kita kaji keputusan untuk bersama dengan UMNO?”.

Ada saudara-saudara! Jangan cakap tak ada. Cuma saya tak nak sebut namanya. Tapi saya nak katakan ada. Sebab itu janganlah saudara-saudara terus buat keputusan seolah-olah semua orang dalam PAS tak ada yang berfikir begitu (yakni untuk bersama dengan UMNO). Ada! Tapi saya tak layan.”

Ustaz Ahmad Awang – Naib Presiden 3


Anak Bapa: Sayang Muktamar baru-baru ini tak kuburkan terus isu Kerajaan Perpaduan ini kerana kemudiannya menyebabkan ”tiada perpaduan” sesama ahli PAS dan sesama rakan Pakatan Rakyat ...

Thursday, June 4, 2009

Ibu Kepada Segala Pemilihan


Anak Bapa teringat kepada arwah Saddam Hussein, mantan Presiden Iraq ketika berhadapan dengan serangan daripada Amerika tidak lama dulu telah mengisytiharkan “the mother of all battles” yakni “ibu kepada segala peperangan” terhadap peperangan yang bakal dihadapinya. Mungkin pada firasatnya ia merupakan peperangan yang mega besar dan yang akan menentukan hidup mati dirinya sendiri dan negara Iraq. Dan sememangnya telahan mantan Presiden berkenaan hampir tepat dan beliau akhirnya benar-benar terkorban.

Sementara itu lagi 2 hari, para perwakilan PAS juga berkemungkinan akan menghadapi “the mother of all elections” yakni “ibu kepada segala pemilihan” apabila mereka terpaksa memilih barisan kepimpinan tertinggi PAS yang baru di dalam suasana politik negara yang amat mencabar. Mungkinkah ini akan tercatat di dalam sejarah sebagai “ibu kepada segala pemilihan” bagi PAS? Bunyinya agak dramatik dan mendebarkan tetapi hakikatnya kelihatan begitu. Berdasarkan kepada kokokan para bloggers dan media perdana, Anak Bapa dapat rasakan arus bawah (undercurrent) yang kuat dan deras sedang memukul kematangan berfikir ahli dan para perwakilan parti. Apa sebenarnya isu yang membuatkan pemilihan ini begitu bermakna dan sengit sekali? Betulkah kerana ada individu tertentu yang begitu bernafsu besar nak jadi pemimpin? Mungkinkah sebab PAS yang dah jadi parti arus perdana dan kini berstatus “pemerintah” menyebabkan ramai yang dah mula celik mata dan nampak jawatan tinggi-tinggi? Andaian-andaian ini perlukan analisa yang tepat, tumpuan kepada punca sebenar pertarungan dan bukan gejala-gejala sampingan yang sengajakan ditimbulkan untuk mengalih perhatian kepada punca sebenar.

Pertembungan ini bukanlah kerana isu konflik antara golongan Ulama dan Profesional sebagaimana yang digembar-gemburkan ramai sebab ada golongan ulama (Tok Guru Nik Aziz, Ustaz Ahmad Awang, Ustaz Abd Ghani Abd Rahman, Ustaz Azizan Abd Razak dan sebagainya) yang menyokong Husam dan ada golongan professional (Dr. Hasan Mohd Ali, Mustaffa Ali dan sebagainya) yang menyokong Nasha. Ia juga bukan kerana isu politik wang di kalangan kepimpinan walaupun pada satu peringkat Ketua Dewan Ulama sendiri yang membuat dakwaan tersebut (kemudian mengakui bahawa beliau hanya mendengar daripada mulut orang lain). Ia juga bukan kerana ada golongan dalam PAS yang nak menjadikan Anwar Ibrahim sebagai idola dan tempat menyerahkan walak mereka (walaupun Dr. Harun Din sendiri pernah mencadangkan Anwar Ibrahim sebagai ketua kepada gabungan PAS-PKR tanpa perbincangan Majlis Syura – lihat Siasah keluaran 28 Okt 2005). Ia juga bukan kerana tahap walak (kesetiaan) ahli dan pemimpin tertentu telah menurun (walaupun antara pemimpin yang dimaksudkan telah 30 tahun berjuang di dalam PAS dan ada yang dah beberapa kali merengkuk di bawah ISA).

Semua cerita di atas adalah diistilahkan sebagai “red herring” yakni isu yang yang sengaja ditimbulkan bertujuan untuk mengalih perhatian orang ramai terhadap isu sebenar. Golongan yang melakukan ini semua amat bimbang jikalau isu atau punca sebenar diketahui ramai akan menyebabkan kepayahan yang amat sangat kepada agenda mereka. Saudara YB Khalid Abd Samad telah menghuraikan dengan amat tepat dan terperinci punca sebenar pertarungan sengit pemilihan kepimpinan tertinggi PAS kali ini. Anak Bapa merasakan tak perlu diulangi ulasan beliau. Cukup dengan anda semua membaca sendiri tulisan beliau “Asas Pemilihan”. Cuma apa yang Anak Bapa nak sebut di sini ialah kita kini berada pada satu persimpangan ke Putrajaya. Simpangnya banyak tetapi 2 saja yang praktikal yang boleh kita pertimbangkan. Satu dengan bersama UMNO dan lagi satu bersama Pakatan Rakyat (bersendirian tu boleh tetapi tidak praktikal kecuali nak kekal jadi pembangkang untuk sekian lama).

Jika kita pilih untuk bergabung (atau apa saja hubungan) dengan UMNO, kita insyAllah boleh sampai ke Putrajaya dan mungkin ada beberapa orang pimpinan kita akan menjadi menteri. Kita akan bersama UMNO/BN memerintah negara dan beberapa negeri. Satu yang pasti, kita akan kehilangan sabahagian besar penyokong bukan Melayu (malah juga penyokong Melayu) yang tak kan berjaya kita kutip kembali kemudian di dalam pendekatan ini dan akan berterusan bergantung (yakni jadi pecacai UMNO) untuk sekian lama disebabkan kita tiada kekuatan langsung jika kita meninggalkan BN. Satu lagi kemungkinan besar yang akan berlaku ialah penghijrahan beramai-ramai ahli kita keluar daripada PAS lantas melumpuhkan terus parti tersayang.

Bagi pendekatan kedua pula yakni terus bersama Pakatan Rakyat (seperti yang diputuskan dalam muktamar tahun lepas) kita mungkin akan menghadapi kepayahan di dalam beberapa perkara dasar apabila berbincang dengan DAP dan PKR (dengan UMNO pun belum tentu senang) tetapi persahabatan ini akan berterusan kerana masing-masing amat perlu memerlukan antara satu sama lain. Kemungkinan sampai ke Putrajaya pun agak lambat. Tetapi satu perkara yang pasti ialah kita tidak akan kehilangan sokongan bukan Melayu malah mungkin akan bertambah lagi dengan syarat kita terus bekerja dengan rajin dan ikhlas. Parti kita akan bertambah mantap kerana tiada yang akan meninggalkan parti kecuali dua tiga kerat yang perangai macam Nakhaie yang hadap sangat nak peluk cium UMNO. Fikir-fikirkan mana pilihan yang terbaik ……..

Anak Bapa: Dah nampak jelas lama dah sapa pemimpin yang kelas dan berwibawa untuk jamaah …….