Sunday, May 8, 2011

Isu Akhbar Utusan Malaysia


Anak Bapa pun hairan kenapa kita ini bodoh sangat. Kan kita semua tahu akhbar Utusan Malaysia (UM), atau Utusan Meloya, memang kaki temberang dulu, kini dan selamanya, dah tu kenapa pi beli dan baca?

Dalam ingatan Anak Bapa dah banyak kali kita lancarkan pemboikotan akhbar berkenaan tetapi masih ada lagi yang dok pi beli dan baca. Lepas tu marah melantun-lantun kerana katanya akhbar ini fitnah dan buat dajal kepada rakyat. Padanlah muka sendiri!

Terbaru diberitakan (terbaca dalam Malaysiakini) bahawa akhbar UM tuduh konspirasi DAP dan pemimpin agama Kristian untuk mengugat Islam sebagai agama rasmi negara dalam satu persidangan baru-baru ini dan digantikan dengan agama Kristian.

Apa punya bengong ulasan ini, Allah swt saja yang tahu. Tak payah nak pi siasat kerana memang sah bohong skala mega. Tengok pilah daripada sudut mana pun memang tak logik. Bukan semua orang DAP beragama Kristian, malah Anak Bapa yakin lebih ramai yang beragama Buddha.

Lagi pun DAP tak pernah berjuang atas agama, bagi mereka negara sekular lebih sesuai memandangkan komposisi kaum yang majmuk di negara ini. Tak apalah itu pandangan mereka dan tidak bercanggah dengan perlembagaan negara. Bersama parti-parti lain dalam Pakatan Rakyat, DAP berikrar terus mendokong perlembagaan negara yang ada sekarang termasuk aspek yang menyebut Islam sebagai agama rasmi negara.

Anak Bapa dah banyak kali cakap bahawa UMNO perlu main isu kaum dan agama jika dia mahu sambung hayatnya. Mereka percaya bahawa dengan NGO dan akhbar keparat seperti UM, mereka boleh mainkan isu sensitif perkauman dan agama tanpa perlu bertanggungjawab kerana kerajaan “cintakan keharmonian kaum dan agama melalui konsep 1Malaysia” sedangkan yang buat hal adalah badan-badan bukan kerajaan seperti PERKASA dan akhbar “swasta” seperti UM.

Pada hakikatnya semua ini adalah agenda UMNO dengan pelbagai wajah. Wajah pejuang Melayu dan Islam menggunakan PERKASA dan Utusan Malaysia, sementara wajah 1Malaysia untuk memikat kaum-kaum yang lain.

Teliti semula mereka yang di belakang NGO dan akhbar ini anda akan dapati mereka adalah pimpinan dan ahli-ahli UMNO. Buruk sekali sandiwara lakonan mereka arahan Najib Altantunya ini!

UMNO sanggup buat apa saja walau pun akan membawa ketegangan kaum dan mungkin persengketaan besar antara agama di negara tercinta asalkan mereka terus kekal memerintah. Rakyat kena fikir habis-habis kerana sebarang pertelingkahan kaum atau agama tidak akan menguntungkan mana-mana rakyat. Menang jadi arang, kalah jadi abu. Satu-satu makhluk yang akan untung ialah UMNO. Fikir-fikirkan ………

Anak Bapa: Hati-hati pimpinan PR kerana kisah ini nak macam skrip Operasi Lalang dahulu. Pimpinan BN yang buat hal kelak pimpinan PR yang kena tahan ……..

No comments: