Monday, September 10, 2007

"Rusuhan" di Batu Buruk - Salah Siapa?


Akhbar Berita Harian keluaran hari Isnin 10 September 2007 melaporkan:








"Empat anggota polis termasuk tiga daripada Unit Simpanan Persekutuan (FRU), cedera diserang dan dibaling termasuk dengan bom api, dipercayai oleh penyokong parti pembangkang selepas polis mengarahkan mereka bersurai daripada menghadiri perhimpunan haram di Batu Burok dan Jalan Sultan Mahmud di sini, malam kelmarin. Seorang daripada empat anggota polis itu, Azmi Husin, 29, dirawat di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) akibat cedera di tangan terkena kaca yang dibaling perusuh di tempat letak kenderaan Hotel Permai Inn. Tiga lagi anggota polis dirawat di hospital yang sama sebagai pesakit luar.

Dua lagi lelaki, masing-masing berumur 21 hingga 38 tahun turut cedera di bahu dan leher akibat terkena tembakan dilepaskan seorang konstabel yang mempertahankan diri dan kini dirawat di HSNZ. Seorang lagi perusuh turut dimasukkan ke HSNZ akibat cedera di kepala terkena balingan batu. Polis menahan 23 lelaki berusia antara 20 hingga 30 tahun kerana membaling batu, botol, kayu dan bom api ke arah anggota polis serta merosakkan harta benda awam termasuk membakar Jalur Gemilang pada perhimpunan haram bermula 10 malam itu. Ketua Polis Negeri, Datuk Ayub Yaakob, berkata kira-kira 11.45 malam, seorang anggota polis menjalankan tugas berhampiran kawasan tempat letak kereta Permai Inn dihampiri kira-kira 20 lelaki yang bertindak mengugut dan memukulnya dengan kayu.

“Ketika hendak beredar, seorang lagi lelaki memegang bahunya dan memperkenalkan diri sebagai anggota polis daripada Cawangan Khas dan terus bertindak memukul mangsa dengan kayu menyebabkan mangsa terjatuh. “Penyerang terbabit berterusan menyerang anggota berkenaan hingga terkena kepala menyebabkan dia terpaksa mengeluarkan senjata dan melepaskan dua das tembakan bagi mempertahankan diri. Tembakan itu menyuraikan kelompok lelaki yang menyerangnya dan dia sempat lari ke arah pasukan FRU di kawasan berhampiran,” katanya pada sidang media khas di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Terengganu, semalam. Ayub menjelaskan, polis tidak mengeluarkan permit bagi perhimpunan itu kerana terletak berhampiran kawasan perumahan pegawai kerajaan, yang dianggap tidak sesuai. Sebelum ini, katanya, polis memanggil penganjur yang bertanggungjawab membawa Bendahari Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR), Tan Sri Khalid Ibrahim, serta beberapa penceramah lain termasuk Naib Presiden Pas, Mohamad Sabu dan Ahli Dewan Undangan Negeri Triang, Leong Ngah Ngah dari DAP, bagi membincangkan soal permit. “Kita bercadang untuk meminta mereka memindahkan kawasan ceramah ke Rusila. Namun sehingga jam 6 petang kelmarin, wakil mereka gagal hadir untuk berbincang mengenai perkara itu. “Bagaimanapun kira-kira jam 9 malam tadi (kelmarin) polis menerima maklumat bahawa perhimpunan itu akan tetap diadakan menyebabkan kami mengambil langkah pencegahan di kawasan perhimpunan itu termasuk mengadakan sekatan jalan,” katanya. Beliau berkata, kira-kira 10 malam, antara 300 hingga 400 orang cuba merempuh sekatan berkenaan dengan bertindak agresif terhadap kira-kira 350 anggota polis dan FRU dengan membaling pelbagai objek termasuk bom molotov, kayu, besi, botol dan batu. Ayub berkata, polis mengeluarkan amaran sebanyak lima kali meminta perusuh bersurai, tetapi keadaan semakin teruk apabila mereka bertindak lebih agresif.“Melihat keadaan yang semakin tegang, polis mengambil pendekatan berundur bagi mengelakkan perkara lebih buruk berlaku, tetapi keadaan itu diambil kesempatan oleh perusuh untuk memusnahkan harta benda awam termasuk mencabut pokok hiasan, pasu bunga dan lampu isyarat."


Akhbar The Star pula melaporkan:


"Seven people were injured – two with gunshot wounds – when opposition supporters clashed with police trying to disperse an illegal political gathering on Saturday night.
The riot was sparked when police ordered the crowd of 500 people gathering at Jalan Sultan Mahmud, close to Batu Burok, to disperse peacefully at 10pm.
Despite five verbal warnings, the crowd became aggressive and verbally abused the Federal Reserve Unit personnel.
Soon they became even more aggressive and started hurling stones, homemade bombs and Molotov cocktails at police.
Police retaliated with tear gas and water cannons and in the melee, shots were fired injuring two opposition supporters, aged 21 and 38.
The two have been hospitalised. One is in serious condition with a neck injury at the Kubang Kerian Hospital in Kelantan.
Four policemen were also injured. One was warded at the Sultanah Nur Zahirah hospital.
By 12.35am, 13 people were detained and the situation was brought under control.
Police have obtained a remand order against four men believed to be members of opposition parties to facilitate police investigations into the clash. One of the remanded men is being investigated for having dangerous arms during the riot while two others are being investigated under the Explosive and Dangerous Weapons Act.
Police later released 19 men on police bail.
Several police 4WD and public vehicles were damaged in the clash. Kuala Terengganu Municipal Council’s decorative lights, flower pots, motorcycles, Umno flags and Barisan Nasional banners were also damaged. Damage was estimated at about RM1mil.
Terengganu police chief Senior Asst Comm Datuk Ayub Yaakob said 20 rioters attacked a policeman at Permai Inn Hotel’s car park.
“One of the injured policemen had no choice but to fire at two of his attackers,” he said.
SAC Ayub said the FRU was summoned to the ceramah after the organisers who invited PKR secretary-general Tan Sri Khalid Ibrahim to speak at the gathering failed to turn up to discuss the issue of obtaining a permit.
It was learnt that the venue was not suitable for a ceramah as it was a tourist area and the road leading to the venue was often congested while top government officials also stay there.
Police had suggested to the organiser to hold the ceramah at Rusila but no one turned up to discuss the matter."

Begitulah bunyi jeritan di dada dua akhbar utama negara apabila melaporkan kejadian "rusuhan" di Batu Buruk, Terengganu yang berlaku 2 hari yang lepas. Kita semua sedia maklum status suratkhabar utama negara ini yang hampir semuanya dimiliki oleh parti-parti komponen BN terutamanya UMNO. Malah media elekronik pun membuat laporan yang hampir serupa kerana sebagaimana akhbar-akhbar mereka juga dimiliki oleh kerajaan BN (RTM 1 dan 2) dan UMNO (TV3, NTV7, TV8 dan Channel 9 melalui Media Prima). Berdasarkan kepada pengalaman kita yang lepas-lepas, kita dah boleh agak bagaimana bentuk pemberitaan yang akan dibuat oleh media tajaan UMNO/BN ini.


"Pembangkang memulakan rusuhan kerana tidak diberikan permit oleh pihak polis ....."

"Pihak polis telah berusaha untuk meleraikan perhimpunan haram tetapi penyokong pembangkang telah bertindak liar dan ganas menyebabkan pihak berkuasa tiada pilihan terpaksa menyembur gas pemedih mata ..... "

"Pihak polis mengalami kecederaan dan dirawat di hospital akibat diserang dengan batu, kayu, botol dan molotov koktail oleh penyokong pembangkang ....."


Dan pelbagai lagi jalan berita yang mengambarkan keburukan pihak pembangkang dan ahli mereka dan bagaimana kezaliman yang dilakukan ke atas pihak polis. Suasana ini bukanlah sesuatu yang baru dan kita telah berkali-kali mengalaminya dan seterusnya berkali-kali ditipu oleh akhbar-akhbar yang kononnya "mainstream" dan profesional ini.

Saya masih ingat lagi ketika kemuncak era reformasi jalanan dahulu bagaimana peranan pihak polis di dalam menjalankan kerja-kerja provokasi dan memburuk-burukkan pembangkang. Pada satu kejadian di hadapan Mesjid Kampung Baru, seorang SB, apabila dirinya terdesak setelah dikesan oleh orang ramai telah serta-merta mengeluarkan pistol dan menembak ke udara dan dalam masa yang sama menyebabkan peluru-peluru bertaburan di merata tempat. Jadi selamatlah orang ramai kerana SB ni ada sedikit waras. Tetapi bila kita tatapi berita di dada akhbar keesokkan harinya, sebagaimana yang kita telah agak, SB berkenaan pula yang menjadi mangsa dan penunjuk perasaan yang dipersalahkan. Dan dalam ingatan penulis, pada malam yang sama dilaporkan juga bahawa sebuah motosikal polis telah dibakar oleh penunjuk perasaan di Jalan Sultan Ismail. Pelik bin Ajaib kerana tunjuk perasaan bermula di Mesjid Kampung Baru dan berakhir di mesjid yang sama. Macamana pula motosikal boleh terbakar di Jalan Sultan Ismail?

Dalam satu kejadian lain di Jalan Tunku Abdul Rahman berhadapan dengan Sogo, ketika penyokong reformasi mula berhimpun di tepi jalan, maka ada seorang hamba Allah ini sebaliknya bertegas mahu memecahkan cermin bangunan Sogo. Kami beramai-beramai bergegas untuk menghalangnya dan ia terus melarikan diri.

Ini adalah antara beberapa peristiwa yang pernah berlaku yang mengambarkan peranan sebenar pihak polis dalam membantu mengkucarkacirkan keadaan yang aman. Banyak lagi insiden serupa yang penulis dan juga rakan-rakan lain pernah alami yang mengambarkan kerja terkutuk dan tidak bertanggungjawab golongan polis dan SB ini. Mereka tidak segan silu menjadi barua atau pecacai kepada UMNO dan BN dengan mengharapkan habuan dan belas kasihan dunia daripada tuan mereka. Mereka tidak segan silu melakukan apa saja termasuk perbuatan melanggar undang-undang malah melanggar ajaran agama sekali pun bagi mempastikan tuan mereka, UMNO/BN, akan terus kekal memerintah negara ini.

Sebelum ini pun mereka pernah menembak gas pemedih mata ke dalam mesjid di Batu 6 (juga di Terengganu) ketika majlis Isra' dan Mi'raj sedang berlangsung, membantu meroboh rumah dan mesjid di tanah-tanah yang diberikan kerajaan PAS kepada rakyat tetapi dirampas semula oleh UMNO. Tetapi yang peliknya apabila penternak-penternak babi membuat demonstrasi baru-baru ini di Melaka, kita melihat bagaimana sikap lunak (atau pondan) pihak polis walaupun mereka dilontar dengan sangkar-sangkar babi! Bukan hajat saya untuk menjadikan isu ini isu perkauman. Penternak babi ini berhak untuk membuat demonstrasi aman kerana perkara ini termaktub di bawah perlembagaan negara dan penyelesaian perlu dibuat dengan cara perbincangan yang penuh keadilan. Cuma saya ingin persoalkan di sini ialah jika perkara yang demikian boleh dibuat dengan penternak-penternak babi kenapa pula cara yang serupa tidak boleh dibuat dengan parti-parti politik. Kadang-kadang kita lihat babi dilayan lebih baik daripada orang!
Parti-parti politik ini bukannya parti haram. Mereka berdaftar dan sah di sisi undang-undang. Jadi parti politik apa kalau tidak ada ruang untuk memberi penerangan kepada rakyat, tidak diberi kelulusan untuk menerbitkan majalah atau akhbar sendiri (PKR) dan kalau diberi pun dengan pelbagai sekatan, dan dinafikan secara total daripada ruang di dalam media masa perdana. Bukan saja dinafikan pihak pembangkang daripada media yang ada malah media yang ada digunakan untuk membuat tohmahan dan fitnah kepada pembangkang. Dalam masa yang sama, UMNO/BN dikurniakan saluran seluas-luasnya untuk propaganda mereka melalui pelbagai saluran TV dan radio, dan semua jenis akhbar. Tidak cukup dengan itu ditambah kempen mereka melalui pelbagai ajensi kerajaan yang ada. Dan tidak cukup lagi dengan itu ditambah pula dengan pengunaan padang, balairaya, dewan malah stadium untuk kegunaan propaganda mereka dan semuanya boleh digunakan TANPA perlu permit. Inikah dia negara demokrasi yang dilaung-laungkan sangat oleh penyangak-penyangak negara yang ada hari ini. Jadi saya tidak hairan kalau polis terus-menerus menjadi alat kepada kerajaan yang rasuah dan bobrok ini kerana keupayaan mereka untuk melakukan pelbagai kerja-kerja keji untuk UMNO/BN!

Lebih memeningkan lagi ialah di kala pihak polis berhadapan dengan kritikan orang ramai kerana kegagalan untuk mengawal jenayah, penglibatan dengan kumpulan gangster, masaalah Mat Rempit dan sebagainya mereka pula sibuk (in full force) untuk menghalang majlis-majlis penerangan pembangkang. Sedangkan majlis-majlis penerangan sebegini bukanlah benda baru. Penulis telah menghadiri beratus program begini, semuanya berjalan baik kerana pembangkang hanya mempunyai cara begini untuk menyampaikan maklumat kepada rakyat dan dengan itu mereka akan menjaga dengan baik supaya program lain yang serupa di masa-masa akan datang dapat diteruskan. Malah lalulintas pun mereka kawal dengan baik. Suasana kelam-kabut hanya akan berlaku apabila pihak polis terutama FRU dan SB masuk campur. Jadi siapa sebenarnya perusuh?

Satu lagi kelakar bodoh ialah kononnya dikatakan bahawa tempat ini tidak sesuai untuk dijadikan tempat ceramah atas alasan keselamatan dan ia berhampiran kawasan kediaman awam dan istana. Tahukah Ketua Polis Terengganu bahawa telah berpuluh kali ceramah telah diadakan di tempat ini dengan kebenaran tuan rumah dan semuanya berjalan dengan baik. Dan kalau ceramah tidak boleh buat di kawasan kediaman, nak dibuat di mana lagi? dalam hutan? atau di kalangan babi-babi di Melaka atau Negeri Sembilan?
Tentang cerita-cerita bakar bendera dan merosakkan harta benda awam ini pun bukan benda baru. Setahu saya yang suka buat kerja-kerja ini ialah SB dan juga Pemuda UMNO. Tolong jangan buat cerita Pak Pandir kat sini. Kita sudah muak dengan gelagat polis dan UMNO. Janganlah dok bersandiwara lagi kerana rakyat pun dah cerdik dan tahu menilai apa yang sebenarnya berlaku. Saya mengharapkan pemimpin, ahli dan penyokong pembangkang di mana saja supaya terus mendekati rakyat dan membanyakkan lagi program penerangan dan jangan sekali-kali kecut dengan intimidasi dan gertakkan pihak polis dan UMNO!

Anak Bapa: Kalau betul UMNO ni anak jantan mari berdepan dengan mana-mana pimpinan pembangkang dan berhujah secara langsung di hadapan rakyat apa jua tajuk, pada bila-bila masa dan di mana-mana tempat. Biar rakyat tentukan siapa yang mereka nak sokong. Itu baru "gentleman"! Ini dok berlindung belakang polis, akhbar, tv dan macam-macam lagi apa pasal? Takut ke?