Sunday, December 30, 2007

Rayuan Kepada Parti-Parti Pembangkang

Bahang Pilihanraya Umum ke 12 (PRU 12) semakin hari makin terasa kepanasannya. Semua parti politik, tidak kira samada parti pemerintah atau parti-parti pembangkang, bagai cacing kepanasan sibuk merancang dan mengatur strategi bagi menghadapi hari penentuan ini bagi memastikan kemenangan di pihak masing-masing. Walaupun di dalam sistem demokrasi Malaysia hanya PM saja yang tahu bila tarikh pembubaran parlimen, para penganalisa politik masih dapat membaca dengan agak tepat tarikh keramat ini berdasarkan andaian-andaian tertentu yang agak munasabah dan realistik. Faktor mesyuarat agung tahunan UMNO yang mesti diadakan mulai Mei nanti dan layaknya Dato’ Seri Anwar Ibrahim untuk bertanding pada bulan yang sama merupakan faktor penentu penting bahawa tarikh PRU 12 pasti diadakan lebih awal. Kesibukkan luarbiasa SPR kebelakangan ini di dalam membuat persiapan pilihanraya menambah lagi keyakinan kita bahawa PRU 12 akan diadakan mungkin di bulan Februari atau Mac 2008 ini. Cuma yang masih menjadi faktor tanda tanya ialah kesan himpunan BERSIH dan HINDRAF ke atas keputusan Pak Lah kelak memandangkan himpunan-himpunan ini dan juga beberapa faktor lain telah berjaya melonjakkan sokongan rakyat kepada pihak pembangkang.

PRU kali ini akan berlangsung ketika negara baru saja menyambut ulangtahun kemerdekaan kali ke 50. Pada usia 50 tahun, bagi negara yang kaya dari segala segi, Malaysia sepatutnya berdiri unggul sebagai sebuah negara contoh dari segi pembangunan fizikal dan insaniah. Kita sewajarnya sudah maju ke hadapan di dalam menyediakan kehidupan berkualiti kepada rakyat berbanding dengan negara jiran lain yang lebih miskin. Tetapi apa yang berlaku adalah sebaliknya, di mana negara semakin hari semakin terancam keselamatannya akibat kelemahan pemerintahan kerajaan UMNO/BN, rakyat semakin terhimpit oleh kenaikkan kos sara hidup yang begitu mendadak, isu perkauman sempit semakin panas dimainkan oleh UMNO, institusi polis dan kehakiman semakin tercemar dengan adigan-adigan kotor dan memualkan, ekonomi negara terus mundur dan kucar kacir, hak-hak rakyat di bawah sistem demokrasi semakin terhakis, dan pelbagai lagi masaalah besar yang menunjukkan bahawa banyak yang tidak betul di bawah pemerintahan Pak Lah. Justeru itu, PRU kali ini menjadi sangat penting bukan saja kepada survival parti-parti pembangkang di bawah sistem demokrasi negara tetapi juga kepada masa depan rakyat dan negara Malaysia

Beberapa kajian bebas kebelakangan ini dan disahkan pula oleh pemerhatian ramai mendapati bahawa sokongan rakyat kepada parti-parti pembangkang semakin meningkat dengan ketara kebelakangan ini. Rakyat yang begitu tertekan sudah mula berani menyatakan secara terbuka penentangan mereka terhadap BN dan semakin bersedia untuk menerima parti-parti pembangkang sebagai ganti. Cuma setakat mana kesanggupan rakyat di dalam memberi kepercayaan kepada parti-parti pembangkang masih menjadi tanda tanya dan akan terus menjadi bahan perbincangan. Apa yang pasti, ada beberapa perkara penting yang perlu mereka beri perhatian serius di dalam menjamin sokongan rakyat ini berterusan sehingga ke hari membuang undi.


1. Perpaduan sesama parti pembangkang merupakan faktor terpenting di dalam meyakinkan rakyat bahawa pembangkang sudah bersedia dan serius di dalam usaha mengambilalih tampuk pemerintahan negara daripada UMNO/BN. Parti-parti pembangkang perlu mengenepikan perbedaan remeh temeh antara mereka dan memberikan fokus kepada isu-isu bersama yang menjadi kepentingan rakyat. Rakyat bukan meminta mereka mengorbankan prinsip perjuangan masing-masing tetapi mengharapkan sebarang bentuk kerjasama yang lebih mantap dan kukuh sesama mereka. Jika aspek ini pun mereka tidak dapat bersama maka sudah tentulah kewujudan parti berkenaan dengan sendirinya menjadi tidak relevan. Sedangkan BN mampu bekerjasama begitu lama di atas dasar yang salah, kenapa parti-parti pembangkang yang membawa obor keadilan dan demokrasi sebenar gagal untuk bersatu? Kita yakin kesatuan parti-parti pembangkang boleh dicapai dan BERSIH telah membuktikan kemampuan ini di mana ia berjaya dianggotai oleh semua parti politik pembangkang dan ditambah pula oleh badan-badan bukan kerajaan (NGO). Kita kena ingat bahawa rakyat Malaysia telah dijajah pemikiran mereka selama 50 tahun oleh BN dan dengan itu tentulah sukar merubah pemikiran mereka sekelip mata. Kejayaan rakyat Kelantan dan Terengganu di dalam melakukan perubahan ini dan ditambah dengan nikmat yang mereka perolehi hasil daripada keberanian mereka perlu dihebahkan secara meluas supaya rakyat negeri-negeri lain mempunyai keyakinan bahawa sebarang perubahan tampuk pemerintahan adalah untuk kebaikkan dan manfaat mereka.

Saya amat gemar supaya gabungan parti-parti pembangkang ini dipanggil Barisan Rakyat (BR) bagi mengambarkan keperihatinan dan keakraban kita dengan rakyat. Mungkin satu deklarasi BR perlu dibuat oleh parti-parti pembangkang bagi mengisytiharkan kerjasama mereka ini dan selanjutnya menjemput pelbagai pihak lain termasuk badan-badan bukan kerajaan, kesatuan sekerja, pertubuhan dan persatuan perniagaan dan perdagangan, badan sosial dan pelajar, malah sesiapa saja untuk sama-sama menyertainya atas dasar dan isu yang jelas, yakni memulihkan kembali hak rakyat dan memertabatkan agama, bangsa dan negara. Deklarasi BR perlu dibuat secara terbuka dan lebih awal untuk mengelakkan daripada kesuntukkan masa di dalam memberi penerangan kepada penggundi kelak.

2. Tawaran bersama Barisan Rakyat kepada rakyat perlu diteliti dan dipakej dengan baik, lengkap dengan angka dan dalil yang munasabah dan rasional. Isu-isu yang menghantui rakyat perlu dibicarakan secara terperinci penyelesaiannya apabila BR berjaya mengambilalih pemerintahan kelak. Manifesto BR perlu realistik, relevan dan condong kepada kebajikan rakyat. Di samping itu, pemulihan institusi negara yang teruk tercemar di bawah pemerintahan UMNO/BN perlu disebut dengan jelas bentuk dan kaedah pemulihannya.

3. BR perlu mengenalpasti segala jenis saluran media yang sesuai untuk digunakan di dalam kempen penerangan kelak. Tidak dapat dinafikan bahawa maklumat adalah kuasa, dan mereka yang menguasai sumber dan saluran maklumat biasanya yang menang. Sememangnya kita tidak mempunyai kawalan ke atas media arus perdana seperti akhbar, TV dan radio, dan dengan itu jangan terlalu mengharap ehsan mereka di dalam menyampaikan mesej kita. Pastikan kita bergantung harap kepada saluran media yang kita ada kawalan supaya kita tidak terperangkap kelak. Laman web, blog, email, system pesanan ringkas (SMS), dan media antarabangsa seperti Al-Jazeera, BBC dan CNN adalah antara beberapa alat komunikasi baru yang tidak begitu meluas penggunaannya pada PRU 11 dahulu dan diyakini memainkan peranan penting di dalam PRU akan datang. Pendekatan tradisional seperti mengedarkan risalah dan memberikan ceramah-ceramah perlu diteruskan dan ditingkatkan lagi kaedahnya supaya kesannya lebih luas dan cepat.

4. BR perlu mengelakkan pertandingan sesama sendiri di dalam PRU kelak dan mengemukakan calun-calun yang berwibawa dan boleh diterima rakyat. Tunjukkan sikap tolak ansur yang tinggi di dalam perbincangan berkaitan pembahagian kerusi dan jangan kerana perebutan satu dua kerusi membawa kepada kemusnahan seluruh jalinan kerjasama. Kadangkala kita perlu korbankan satu dua kerusi untuk menjamin kemenangan tiga empat puluh kerusi lain. Kita perlu berfikiran besar dan melihat kejayaan BR secara keseluruhan dan bukan kejayaan parti masing-masing semata. Pilih calun yang berkelulusan, berwibawa, sihat dan mesra rakyat dan terdiri daripada golongan veteran, orang muda dan wanita di dalam komposisi yang seimbang dan sesuai dengan suasana semasa.

5. Menyedari betapa perlu SPR menjadi “pengadil” yang adil dan tidak berat sebelah, maka BR perlu dari masa ke semasa mendesak supaya SPR dipulihkan daripada kepincangan perkhidmatannya. BERSIH perlu terus digerakkan sehingga tuntutan kita untuk pilihanraya yang adil dan bersih diperolehi. Jika perlu diadakan perhimpunan yang lebih besar untuk mendapatkannya maka kita bersedia. Tidak ada gunanya letih berpilihanraya jika “pengadil”nya berat sebelah dan memihak kepada BN kerana tidak kira apa jua usaha kita keputusan pastinya memihak kepada BN. BR perlu memanggil badan pemantau pilihanraya tempatan dan antarabangsa untuk turut memantau perjalanan pilihanraya kali ini supaya dapat mengurangkan aktiviti jahat SPR.

6. Aspek jentera pilihanraya BR juga tidak kurang pentingnya. BN begitu efektif jentera pilihanrayanya kerana mereka memiliki sumber yang banyak termasuk menyalahgunakan jentera kerajaan di dalam pilihanraya. Kita perlu mendapatkan seramai petugas dan sukarelawan kelak. Mereka perlu dilatih dengan cukup untuk berkempen dan menyekat aktiviti jahat BN dan SPR pada hari mengundi. Aspek keselamatan juga memerlukan ramai tenaga petugas yang berani dan terlatih.


Rakyat sudah tidak tahan lagi hidup di bawah pemerintahan UMNO/BN. Cukup sudah kita tersiksa selama ini (enough is enough). Jikalau tukar parti pemerintah itu perkara biasa di negara-negara maju, tidak ada sebab kita tidak boleh lakukan di Malaysia yang juga mengaku sebagai sebuah negara maju. Rakyat perlu membiasakan diri membuat pertukaran parti pemerintah bagi memastikan parti mana pun yang memerintah ia akan lebih bertanggungjawab. UMNO dan BN tidak akan berubah (bukan saya cakap tapi Tun Mahathir) dan rakyat perlu merubah mereka dengan mengundi Barisan Rakyat di dalam PRU 12 nanti. Kepada BR kami menyeru sungguh-sungguh supaya memberi perhatian kepada perkara yang dibangkitkan di atas secara serius. Keadaan negara amat genting dan kami tidak dapat bayangkan apa akan berlaku jika BN terus dibenarkan memerintah selama 5 tahun lagi. Ini peluang untuk BR mengambilalih pemerintahan daripada regim BN yang korup dan zalim. Jadi jangan lepaskan peluang keemasan ini …….

Anak Bapa: Anak bapa masih ingat lagi apabila BA menang di Terengganu pada tahun 1999, keesokkan harinya tol di Jambatan Sultan Mahmud terus dihentikan, dan tidak lama lepas itu cukai pintu dihapuskan. Benda-benda yang membebankan rakyat terus dihapuskan dan mambawa manfaat segera kepada rakyat. Setiap hari kita memikirkan bila tol-tol kat Lembah Kelang akan ditamatkan, bila minyak nak diturunkan harga sedangkan kita negara pengeluar minyak dan sebagainya. Jawapannya benda ini mustahil akan terjadi di bawah pemerintahan BN. Tetapi jika BR yang memerintah, ia satu kemungkinan? Apa anda tidak mahu ini berlaku?????

No comments: