Wednesday, February 13, 2008

Minyak Petrolium Keluaran Malaysia Hanya Sesuai Untuk Dijadikan Minyak Jet

“Minyak petroleum yang dikeluarkan dari perut bumi Malaysia hanya sesuai untuk dijadikan minyak jet, dan atas sebab itulah maka kita tidak dapat gunakan untuk menampung kenaikan harga minyak dunia dan terpaksa menaikkan harga minyak tempatan”, kata Timbalan Menteri Penerangan, Datuk Zahid Hamidi ketika disoal oleh Dr. Muhammad Agus di dalam rancangan Hujah terbitan TV9 sebentar tadi. Saya tak tahu samada hendak ketawa atau menangis mendengar alasan daripada Zahid ini. Apa yang pasti, jawapannya bukan menyelesaikan permasalahan semasa rakyat tetapi sebaliknya mengundang banyak persoalan di dalam benak fikiran kita. Mungkinkah menteri dan timbalan menteri UMNO/BN ini memang semuanya bangap dan lembab belaka atau memang kegemaran mereka bersandiwara bodoh sepanjang masa di hadapan rakyat.

Kita ikuti seterusnya perbualan (secara ringkas) antara Dr. Agus dan Zahid:

Dr. Agus: Dato’ Seri Anwar Ibrahim dan pihak pembangkang telah berjanji bahawa jika mereka berjaya memerintah Malaysia, harga minyak akan diturunkan 30 sen serta merta? Apa pandangan Datuk?

Zahid: Inilah masaalah dengan pembangkang, tak habis-habis meracuni fikiran rakyat. Minyak petroleum yang dikeluarkan dari perut bumi Malaysia hanya sesuai untuk dijadikan minyak jet, dan atas sebab itulah maka kita tidak dapat gunakan untuk menampung kenaikan harga minyak dunia dan terpaksa menaikkan harga minyak tempatan. Cuba lihat negara-negara lain seperti Singapura dan Thailand, harga minyak mereka jauh lebih mahal daripada di negara kita ……..

Dr. Agus: Tetapi mereka ini bukan negara pengeluar minyak sedangkan negara kita pengekspot minyak ……..

Zahid: Betullah negara kita pengekspot minyak, tetapi saudara kena ingat bahawa kerajaan terpaksa berbelanja sebanyak RM 40 bilion setahun bagi subsidi minyak. Dengan jumlah wang yang begini banyak banyak lagi projek lain yang boleh kita buat untuk kesejahteraan rakyat …….

Dr. Agus: Bukankah dengan menurunkan harga minyak itu merupakan satu kesejahteraan kepada rakyat ………?

Zahid: Betul, tetapi semua lapisan rakyat tak kira bawa Mercedes atau Proton akan mendapat faedah yang sama jika kita menambah subsidi minyak ……..

Saya tak nak mengulas panjang tentang perkara ini kerana anda semua boleh buat penilaian sendiri tahap minda seorang yang bergelar Timbalan Menteri di dalam UMNO/BN. Budak-budak sekolah pun tahu bahawa minyak petroleum apa pun jika diproses di pusat penapisan akan mengeluarkan pelbagai produk minyak lain termasuk petrol, diesel, bitumen, minyak tanah, minyak jet dan pelbagai lagi hasil keluaran. Sikit atau banyak sesuatu produk ini bergantung kepada kualiti atau jenis minyak mentah (crude oil) yang diproses. Apa yang pasti, tak ada satu jenis petrolium pun dalam dunia ini yang hanya boleh keluarkan minyak jet sahaja. Tak tahulah kalau ada minyak petrolium yang disedut belakang rumah Zahid yang berupaya berbuat demikian.

Lagi pun kalau benar kualiti minyak Malaysia memang tinggi atau tinggi kandungan untuk minyak jet, sudah tentu kita berjaya mengekspot dan seterusnya memperolehi untung yang lebih tinggi sebab harga minyak dunia telah meningkat dengan mendadak, sedangkan untuk kegunaan tempatan kita mengimpot minyak yang bermutu rendah. Jadi hujah kepala otak apa pula yang berkata bahawa apabila fenomena ini berlaku kita terpaksa naikkan harga minyak sedangkan kita telah untung besar dengan hasil penjualan minyak bermutu tinggi!

Saya nak ingatkan Zahid bahawa Anwar telah menjadi Menteri Kewangan selama 8 tahun dan apabila beliau kata ia boleh dilakukan maka ia pasti boleh dilakukan. Janganlah kedunguan boss kamu Mamak Maidin itu menjalar kepada engkau pulak! Kamu boleh menipu sesetengah orang pada sesetengah masa atau semua orang pada sesetengah masa atau sesetengah orang pada setiap masa. Tetapi kamu tidak akan berjaya menipu semua orang pada setiap masa dan penipuan kamu di atas adalah cukup hina dan meloyakan.

Anak Bapa: Saya sebenarnya bukan berminat sangat nak tonton rancangan Hujah ini kerana acapkali ahli-ahli panelnya semua daripada UMNO atau penyokong UMNO sahaja. Tetapi saya gagahi juga menonton kerana satu keunikan rancangan ini ialah pengerusinya Dr. Muhammad Agus yang pakar di dalam sains politik begitu pandai dan adil di dalam mengolah soalan-soalan cepu emas sehingga terkial-kial ahli panel untuk menjawabnya.

3 comments:

Anonymous said...

hihihi... macam mau tergelak plak saya dengar ni penjelasan. budak tingkatan 2pun tahubah jawapanya.

diajar kita didalam sains tingkatan 2 bah ni, cara penapisan gas asli hihihihi..

Unknown said...

tak tahu nak di namakan orang yang berfikiran seperti ini.
barang kita baik dan jual mahal kat luar. dan beli pula barang yang kurang bermutu dengan harga murah, lepas tu kita naikkan harga untuk diri kita, buat saya macam hilang pendoman bila orang umno/bn cakap macam itu.
sepatutnya bagus, jual barang yang baik kat luar dan dapat lebih untung dengan beli barang yang murah untuk kita gunakan, ini mungkin dinamakan ekonomik.
tapi bila bangang dan biol yang cakap, memang bangang dan biol dia orang itu.
nyata lagi jelas puak haprak umno memang tak ada otak. TUNGGUL KAYU ATAU TEROMPAH KAYU, DAN MEMANG KAYU.

Anonymous said...

memang tak sekolah beruk ni..
ada blog baru ....
menarik gak la cerita dlm ni

www.raksasabn.blogspot.com