Monday, December 3, 2007

SAYA DENGAR! (tapi saya tidak buat apa-apa)

“Saya dengar” begitulah pekikan berita muka depan sebuah akhbar utama beberapa hari yang lepas. Berita ini merujuk kepada pengakuan Pak Lah bahawa beliau sentiasa mengambil berat tentang masaalah rakyat dan berjanji mencari jalan bagaimana mengatasinya. Pengakuan ini dibuat ekoran daripada beberapa perhimpunan rakyat baru-baru ini yang membantah pelbagai isu yang melanda negara yang gagal ditanggani oleh kerajaan UMNO/BN.

Biasanya apabila seseorang pemimpin bercakap demikian maka sudah tentu kita sebagai rakyat bawahan perlu berlapang dada dan bersangka baik kerana mungkin ada kebenaran daripada janjinya. Kita perlu memberi ruang seluas-luasnya kepada pemimpin berkenaan termasuk masa untuk ia merancang dan melaksanakan janji sedemikian. Kita tidak boleh terlalu cepat menghukum pemimpin kerana kadang-kadang permasalahan itu agak berat dan memerlukan sedikit masa untuk mencari penyelesaiannya. Persoalannya, bagaimana kita mengukur keikhlasan seseorang pemimpin itu di dalam menunaikan janjinya dan berapa banyak masa yang perlu kita berikannya sebelum kita menjatuhi hukuman?

Agak sukar untuk menjawab persoalan yang agak subjektif begini dengan tepat. Namun begitu kita boleh menggunakan kayu pengukur tertentu untuk mengenalpasti kecenderungan atau trend pemikiran seseorang itu. Umpamanya, jika seseorang itu berkata ia merancang untuk memandu ke Perlis, maka kayu pengukurnya ialah apabila selang tidak beberapa lama, kita dapati individu berkenaan mula membuat persiapan untuk perjalanan jauh seperti mempersiapkan kenderaannya dengan memeriksa minyak injin, brek, tayar dan sebagainya. Disebabkan pemanduan ini bukan sehari dua, maka tentu ia perlu juga membawa bekalan samada pakaian dan peralatan lain. Ini semua merupakan tanda-tanda awal keseriusan individu berkenaan untuk melaksanakan cakapnya untuk memandu ke Perlis. Seterusnya kita akan dapati apabila individu ini memulakan perjalanan dari Kuala Lumpur, catatan petunjuk jalan ialah Rawang, Tanjung Malim, Tapah, Ipoh dan sebagainya. Ini merupakan petunjuk yang betul dan kita yakin ia akan sampai ke Perlis walaupun pada ketika itu ia masih di Perak kerana trend nama-nama tempat ini jika terus ia patuhi akan akhirnya membawa individu berkenaan ke Perlis. Kita berhak untuk sangsi matlamat pemanduan seseorang individu itu, apabila ia selesai membuat persiapan, ia mula bergerak ke Sungai Besi, Nilai, Seremban dan seterusnya kerana walaupun ia baru dipertengahan jalan, matlamat Perlis itu hanya omong-omong kosong sahaja kerana nama-nama tempat ini akhirnya akan membawa individu berkenaaan ke Johor Bharu atau Singapura dan bukan ke Perlis.

Analogi yang serupa boleh kita gunakan untuk menceritakan sikap dan tindak-tanduk Pak Lah. Ketika beliau mula-mula dilantik menjadi Perdana Menteri 4 tahun yang lepas banyak janji-janji yang beliau lafazkan. Antara yang terpenting ialah usaha membenteras rasuah habis-habisan tanpa mengira sesiapa. Rakyat merasa begitu teruja dengan janji ini kerana gejala rasuah kini semakin mencengkam rakyat menyebabkan negara kehilangan berbilion ringgit. Beberapa tangkapan besar turut dibuat ke atas beberapa orang “besar” termasuk Eric Chia dan Kasitah Gadam dan 18 lagi nama-nama “besar” disebut-sebut juga akan ditangkap. Tetapi selepas menunggu sekian lama kes-kes ini mula longlai dan ada diantaranya sudah ditutup fail. Keadaan menjadi lebih buruk lagi apabila kes-kes baru yang lebih besar mula diperkatakan. Ini melibatkan pemberian projek kepada anak menantu Pak Lah dan kroni mereka yang lain. Tidak perlu saya senaraikan projek-projek ini kerana sudah banyak mereka diperkatakan di dalam internet. Mungkin kita boleh berbicara lebih lanjut tentang isu ini di masa-masa yang lain.

Selepas itu kita menyaksikan bagaimana rasuah (UMNO guna perkataan “politik wang”) yang berleluasa di dalam pemilihan UMNO yang melibatkan pimpinan UMNO semua peringkat. Dakwaan ini bukan saja dibuat oleh pihak pembangkang tetapi juga oleh pemimpin UMNO sendiri. Walaupun tindakan telah diambil ke atas beberapa kerat pemimpin termasuk Isa Samad, tetapi hakikatnya ramai lagi pemimpin mereka yang terlepas daripada sebarang hukuman. Pak Lah tidak langsung berikrar untuk membenteras rasuah dalaman partinya, malah beliau mengalakkan lagi. Tahun lepas, sehari sebelum perhimpunan Agung UMNO, ketika Pak Lah mengadakan pertemuan dengan Ketua-Ketua bahagian UMNO seluruh Malaysia, 600 juta ringgit duit rakyat telah diagih-agihkan sebagai “rasuah” kepada pimpinan UMNO. Ini belum dikira “rasuah” yang BN ramai-ramai hulurkan kepada rakyat semasa kempen pilihanraya. Jelas isu rasuah ini mustahil dipisahkan daripada UMNO dan BN.

Sebagai orang yang baru dilantik sebagai PM, Pak Lah sepatutnya mempunyai wawasannya yang tersendiri dan membentuk kumpulan pelaksananya yakni menteri kabinetnya yang baru dan berwibawa. Kita boleh menerima alasan melambatkan pembentukan kabinet baru ini untuk tempoh 4 bulan memandangkan beliau perlu mengkaji dulu setiap calun menteri. Tetapi kini selepas 4 tahun, kita lihat menteri kabinetnya pun masih kabinet Mahathir. Kalau ada pun pertukaran ia sangat minima, dan tidak cukup untuk digelar sebagai kabinet baru Pak Lah. Walaupun sebahagian rakyat mungkin boleh memaafkannya kerana gagal membentuk menteri kabinet baru tetapi saya yakin semua orang tidak dapat menerima menteri-menteri yang tidak berintegriti dan berwibawa dikekalkan. Kewujudan orang-orang seperti Nazri Aziz, Zainuddin Maidin, Tengku Adnan, Rafidah Aziz, Nur Muhamad Yaakob, Shafie Afdal, Samy Vellu, Khir Toyo, Shahidan Kassim dan ramai lagi di tampuk kuasa jelas membuktikan kemandulan Pak Lah di dalam kepimpinannya. Ini belum lagi dikira pimpinan di peringkat bawahan seperti Zakaria Deros dengan istananya dan Mohd Said dengan isu “pejam sebelah mata”.

Perkara yang saya sebut setakat ini adalah perkara asas yang perlu diperbetulkan jika Pak Lah beriya-iya menyatakan “beliau dengar” dan “berjanji berbuat sesuatu untuk menyelesaikannya”. Retorik kosong seperti “jangan bekerja untuk saya tetapi bekerja bersama saya” atau “bercakap benar dengan saya walaupun pahit” dan entah apa lagi omongan tidak akan membantu memperbaiki imejnya yang teruk tercalar untuk jangka panjang. Ini baru kita berbicara perkara asas yang perlu ada kepada seorang PM jika ia betul-betul ingin mengotakan janjinya membenteras rasuah. Beliau dan menteri kabinetnya perlu terlebih dahulu bersih daripada segala unsur rasuah, baru mereka dilihat berintegriti untuk membenteras rasuah di peringkat bawahan. Tetapi melihat kepada scenario semasa, saya ragui perkara ini akan berlaku sebagaimana ragunya saya kepada usaha untuk membuang masin daripada garam atau manis daripada gula.

Itu baru aspek pentadbiran negara dan rasuah, dan kita belum lagi membicarakan isu Islam hadhari atau pengurusan ekonomi negara atau isu hak asasi manusia atau isu kebebasan SPR di dalam pilihanraya atau isu kebebasan media atau ketenatan Bahasa Melayu dipersada pendidikan negara atau isu gejala sosial remaja atau kenaikan harga barang yang mendadak dan membebankan atau isu kadar jenayah yang memeranjatkan atau ….. atau ….. atau ….. Berbalik kepada apa yang saya katakan di awal-awal lagi, jikalau kita semua beramai-ramai hendak menuju ke Perlis dari Kuala Lumpur dan hentian pertama ialah Seremban, anda sebagai penumpang tentu tertanya-tanya apa motif sebenar pemandu bas berkenaan dan adakah anda semua perlu terus bersama dengan pemandu demikian? Jawapannya tentulah tidak, kecuali jika anda memang tidak kisah untuk pergi ke Singapura. Bagi mereka yang benar-benar ingin ke Perlis, ada 2 opsyen yang tinggal iaitu samada kita tukar pemandu atau kita tukar bas. Pilihannya di tangan anda …..


Anak Bapa: Kadang-kadang naik kesian juga tengok Pak Lah bergelut dengan pelbagai isu berat yang mencengkam dirinya. Nasihat saya elok berhenti saja jadi PM dan boleh tumpu kepada kerja-kerja ibadat dan mengasuh cucu. Bukan semua orang boleh jadi PM. Jangan ingat sebab anda lama di dalam UMNO anda layak menjadi PM. Sifat dan ciri kepimpinan banyak yang “missing” daripada anda dan natijah daripada kelemahan ini menyebabkan negara sedang terancam dari segala segi. Setakat berseronok-seronok terbang sana sini dan bercakap dan berjanji perkara merepek-repek TIDAK akan menjadikan anda seorang pemimpin yang baik dan disegani. Saya CABAR anda letak jawatan jika anda benar-benar “dengar”. Nanti nak jawab di depan rakyat susah, di akhirat lagi susah.

9 comments:

sp lim said...

Anak Bapa,

After viewing the comments posted on your last post, I seriously think you should moderate them. It's distressing to read the insults and abuses hurled at people of different race/religion. It shows how sick we are as a country after 50 years of independence. This is what happen when we don't allow for rationale discourse and our whole education system fails to teach us how to.

It's much easier to abuse and insults your opponents rather than engage them in a rational and civil way. Our MPs are good examples.

I find your writing to rational and witty. So please don't let this kind of nonsense spoil it. This is not freedom of expression but another form of thuggery. It may not hurt the body but hurts the heart which may take a long long time to heal.

vincent65 said...

i'm not good in words but i do really wish to express ... was not in KL on 25th Nov ... as i found out what happen ... a bit shock ... haha ... i was in singapore ... honestly i dun really like singapore at first ... but as this is my second time visiting ... i see more of singapore ... clean place ... unite of their people there. ..

one morning i went to a food court ... getting some breakfast ... as i sat down after ordering breakfast ... while waiting i glance thru the food court ... and i saw something that is rare and hardly seen in KL ... there was a row of hawker stalls ... firstly there is this chinese chicken rice stall ... and right next to it is the malays cook and next is the indian roti canai stall ... tell me where do you find this in malaysia ... dun tell me KLCC food court or Mid Valley food court ... that is total bullshit ... it's said that singaporean are fake ... very plastic ... well make no difference to malaysian i supposed ... all those adverts about how malaysia building up ... getting together well in all races ... advert here and there ... up and down ... in and out ... all about malaysia is a multi culture country ... and yet today i find all these advert is bullshits ... if it's true ... what is May 13 ? ? ? my parent even stop me from going out on May 13 !!! and now ... 25th Nov ... what is all these ... ? why are there still people or citizens begging for equal rights ... and yes i'm using the word begging cause i dun think they will hear requesting ...!!! although singaporeanare fake but they still help each other ... and learn from each other and improve from there ... what is malaysia improving ??? sending a astronauts up there to play congkak ? why waste the billions to do so ? where the money can be used for more improvement in malaysia ...

i always get the answer because this is a muslim country ... well yeah right ... correct then pls dun talk about multi racial or what so ever ... 50 years of independence ... and what do we learn or get ? where is the equal rights ? so far i only heard bumiputra rights ... even getting house loans also got lower rates % or what so ever ... wtf ... is that fairness ? or should i say just because this is a muslim country ... haha ...

well then think carefully ... without other races in malaysia ... will malaysia be the malaysia today ? ? ?

Anonymous said...

Hindraf Conspiracy?

Anonymous said...

A leopard will never change its spots... that is how the people view the umno as its was now and forever...shall be unless there is totally changes at the top.....

Anonymous said...

These UMNO, MIC & MCA are all MBBS qualified professionals. And the chief MBBS are Mamak Ala Ka Zam & Penyangak Nazri....MBBS = Mouth Big Brain Small

Anonymous said...

Im considering migrating :-)

ALA KAZAM MAKMUR MALAYSIAKU

-plainchineseboy

Unknown said...

Bodohwi,
1st thing u must understand y TDM has choosen u as his successor? it's bcos u r not a leader but merely a follower! but unfortunately for TDM, he has miss out ur SIL Kera Jam! Kera has steal&/spoil the show & u r still sleeping ! m'sia is rotting now, bau busuk telah dimerata tempat. berundurlah bodohwi, sebelum anda diundurkan !

Anonymous said...

Saya juga bersetuju agar Pak Lah lepaskan shj jawatan sebagai PM. Dgn cara ini, Pak Lah bolehlah terlelap selalu lebih lama sebelum waktunya.

radenjowo said...

Suruh letak jawatan dia tak kan mahu. Rakyat kena paksa dia letak jawatan !!!