Sunday, September 19, 2010

PAS Pun Kena Ikut Suburkan Demokrasi


Anak Bapa tertarik melihat proses pemilihan PKR yang sedang rancak berlangsung. Walau apapun komen yang dibuat mengenainya, samada baik atau buruk, ia merupakan usaha murni PKR dalam menyuburkan lagi demokrasi di negara yang dah nak habis lingkup angkara UMNO dan BN.

Apa taknya? Pertama, keterbukaan kepada sesiapa pun untuk bertanding apa jua jawatan asalkan mendapat pencalonan jelas kelihatan dan ia wajar diraikan. Berkempen tu bagus dan positif jika digunakan dalam menerangkan apa bentuk wawasan dan perancangan calon berkenaan jika ia terpilih kelak. Debat terbuka yang dibuat oleh AMK sangat dialu-alukan bagi mengukuhkan lagi budaya masyarakat berinformasi di negara kita.

Jika ada sedikit sebanyak kempen yang agak “kasar”, kita anggaplah itu sebagai “rough edges” yang perlu dilicin dan diperkemaskan dari masa ke semasa oleh pimpinan PKR. Tetapi manfaat daripada bentuk pemilihan PKR, bagi Anak Bapa, jauh mengatasi kelemahan yang ada, dan dengan itu perlu diberi pujian.

Seperkara yang Anak Bapa amat kagum (ada cemburu sikit!) ialah tentang konsep “1 ahli 1 undi” yang mereka perkenalkan dalam pemilihan kali ini. Maknanya setiap ahli layak mengundi untuk memilih pimpinan peringkat cabang dan peringkat pusat. Bukankah ini langkah penyuburan demokrasi “X-factor” yang kita semua idam-idamkan?

Cuma harapan Anak Bapa agar apa jua keputusan yang dibuat oleh ahli-ahli mereka perlulah dibuat atas pertimbangan maklumat yang tepat dan calon yang juga tepat. PR perlukan bukan saja PAS dan DAP yang kuat dan dinamik, tetapi juga PKR yang sama kuat dan dinamik. Jika tidak langkah kita ke Putrajaya akan ikut sumbang.

Anak Bapa: Sedih memikirkan ada sebahagian perwakilan PAS yang mengeboo perwakilan Pahang yang membawa cadangan penyuburan demokrasi dalam PAS dalam Muktamar Agong lepas termasuk konsep pengundian “1 ahli 1 undi”. Yang terbaik itu semua kepunyaan Islam. Yang kuno dan sempit fikiran itu, mungkinkah sebahagian pimpinan dan ahli PAS?

No comments: