Friday, September 17, 2010

Sikap "Lalang" Najib


Hairan kita melihat sandiwara terbaru UMNO dan PERKASA. Anak Bapa dah cakap dari dulu lagi bahawa UMNO dan PERKASA ini adalah “two sides of the same coin” yakni dua muka duit syiling yang sama. Mereka saling bertolong bantu antara satu sama lain.


Maknanya matlamat dan tujuan kedua-dua kumpulan ini adalah sama – KETUANAN MELAYU (baca ketuanan UMNOputra). Wajahnya mungkin berlainan sikit, aksi pun ada sikit-sikit beza, bahasa pun satu lembut dan satu lagi agak kasar, program dan retorik pun ada kelainan, tetapi percayalah mereka adalah sama.


Sandiwara ini bagaimanapun tak dapat bertahan lama sebab masing-masing ada juga matlamat peribadi masing-masing. Ketua PERKASA, Ibrahim Ali nak masuk UMNO dan nak jadi orang besar parti tu semula. Penasihatnya Dr. Mahathir pula, yang dah tak relevan nak menjadikan dirinya relevan semula, walaupun rakyat dah mula nampak (Anak Bapa nampak lama dahhhh) punca masalah kita hari ini kebanyakannya berpunca daripada Dr. Mahathir.


Muhyiddin pula tak sabar-sabar nak jadi PM, Khairy Jamaluddin pun tumpang semangkok, dan termasuklah pimpinan UMNO lain yang dah senja seperti Shahidan dan Ruhanie Ahmad yang berdegar-degar tunjuk hero kat orang-orang Melayu. Dia orang semua ini dah ada terlalu banyak “baggage” karut-marut yang dibawa ketika mereka Allah berikan kuasa satu ketika dulu untuk melayakkan mereka berjuang untuk orang-orang Melayu sekarang.


Tetapi satu yang agak pelik (walaupun tak pelik kalau kita kaji sejarah hidupnya) ialah sikap Najib. Dia suruh pecacai dia termasuk Ku Adnan, Nazri dan Zahid putuskan hubungan dengan PERKASA sementara itu dia duduk diam. Tujuan dia “test water” ini nak tengok apa akan timbul daripada sungai. Komen pun buat dalam blog, lepas tu berteka-teki pula.


Strategi “play safe” ini ialah supaya senang dia nak sokong kumpulan mana yang akan menang. Ini bukan cerita baru Najib. Masa Dr. Mahathir lawan Ku Li dulu, Najib orang terakhir bagi sokongan sebab dia tengok kumpulan mana yang akan menang, maka dia akan melompat ke kumpulan itu. Apa kita nak harap daripada pemimpin tak berprinsip macam Najib ni!


Anak Bapa: Perjuangan Islam selamat dunia dan akhirat. Perjuangan Melayu ……….


Tambahan: Tengok kenyataan terkini Najib dan Ku Nan berhubung PERKASA. Jelas terang lagi bersuluh, UMNO selama ini sememangnya rasis dan berselindung di belakang PERKASA (yang sememangnya rasis) untuk mendapatkan sokongan Melayu. Kenyataan flip-flop mereka berdua turut menasahkan konsep 1Malaysia yang sememangnya kosong dan retorik semata. Rakyat terutamanya orang-orang Melayu jangan mudah tertipu dengan manusia jadi-jadian ini!


No comments: