Sunday, October 24, 2010

Malaysia Tanpa UMNO (1)



Lebih 50 tahun rakyat memberi mandat kepada UMNO dan sekutunya untuk memerintah negara ini dan negeri-negeri di dalamnya. Sepanjang tempoh tersebut, jika pun ada kekalahan mereka, ia dianggap terlalu kecil dan terhad kepada negeri-negeri Pantai Timur sahaja. Fenomena ini berterusan sehingga pilihanraya umum 8 Mac 2008 yang lepas di mana UMNO dan BN telah menerima tamparan yang hebat apabila kehilangan kuasa 2/3 majoriti di parlimen dan pemerintahan di 5 buah negeri (6 jika Wilayah Persekutuan dikira sebagai 1 negeri).

Amat wajar bagi kita, rakyat untuk menilai secara objektif pencapaian sesiapa saja yang diberi amanah pemerintahan agar hanya yang terbaik sentiasa diberi mandat dan sebagai langkah menghindari “makhluk perosak” daripada terpilih dan kemudian menyalahgunakan kuasa pemerintahan yang diberi. Dan tentulah kaedah yang paling baik dalam membuat penilaian ini ialah dengan membuat perbandingan dari mula mereka memegang kuasa sehingga ke hari ini.

Buat permulaan, memadai rasanya jika kita hadkan perbincangan kepada beberapa aspek penting sebagai gambaran kepada bentuk pemerintahan yang dibawa oleh kerajaan UMNO dan BN.

Aspek pertama adalah berhubung dengan kualiti pemerintahan. Keadilan, kesaksamaan, tadbir urus yang baik, kebebasan, dan kebajikan merupakan tiang seri kepada suatu pemerintahan yang baik dan berwibawa. Cuba kita lihat sejak meredeka hingga ke hari ini, adakah kualiti pemerintahan UMNO/BN lebih baik, sama atau bertambah teruk?

Dari segi keadilan, kita lihat bagaimana ekonomi difaraidkan sesama Bumiputera UMNO dan suku sakat BN. Negeri yang diperintah oleh pembangkang dinafikan hak walaupun jelas peruntukan undang-undang berhubung dengannya . Isu geran per kapita dan royalti minyak Kelantan dan Terengganu umpamanya yang dinafikan kerajaan persekutuan UMNO/BN jelas menunjukkan kezaliman kepada rakyat negeri-negeri berkenaan.

Suku-sakat UMNO dan BN mendapat layanan istimewa dalam semua perkara sementara rakyat lain mendapat layanan kelas kedua dalam apa jua kehidupan. Jika dulu rakyat yang layak mendapat biasiswa untuk melanjutkan pelajaran tetapi kini semua terpaksa berhutang untuk belajar. Kita malah mendengar banyak kes anak-anak Melayu Islam di IPTA dan IPTS terpaksa menjual tubuh di hujung-hujung minggu bagi menampung kos pelajaran kerana pinjaman PTPTN tidak mencukupi.

Kesaksamaan undang-undang atau “rule of law” yang menjadi teras kepada negara yang adil dan merdeka dipunahranahkan oleh UMNO dan BN. Perlembagaan dirobek-robek sesuka hati mereka asalkan memenuhi citarasa dan membantu mengekalkan kuasa mereka. Perbicaraan kes Altantunya, Dato’ Seri Anwar Ibrahim, dan rampasan kuasa di Perak jelas menunjukkan ketidaksamaan undang-undang di negara ini. Hakim-hakim kini berpuak-puak dan jawatan hakim-hakim kanan dipastikan diisi oleh kalangan mereka yang rapat dengan UMNO dan BN. Persepsi masyarakat tentang mahkamah negara ini menjunam dari teruk kepada parah.

Anak Bapa: “Rela hancur tulang belulang, rela nyawa berpisah dari jasad demi mempertahankan Putrajaya” ……. terdesak sungguh nak mempertahankan kuasa a.k.a GILA KUASA!

2 comments:

arekymz said...

assalam.
kita ubah kerajaan.
masa untuk berubah.
UMNO dah usang.

mahasiswa sedar said...

setuju sgt2..