Sunday, December 13, 2009

Asyik Tembak Kaki Sendiri Berulang Kali


Perpatah Melayu ada berkata, “Terlajak perahu boleh diundur tetapi terlajak kata buruk padahnya”. Alangkah relevannya ungkapan ini. Malah di dalam Islam sendiri mengajar kita supaya berdiam sahaja jika kita tidak ada “fait accompli” untuk bercakap.

Nga tu kawan kita dalam Pakatan Rakyat jadi buatlah dia macam kawan. Ada ke Nga ni bawa bibit-bibit permusuhan kepada PAS selama ini? Dia tanya soalan yang sangat-sangat relevan, iaitu banyak mana perbelanjaan membina masjid-masjid yang telah dibuat selama ini oleh kerajaan BN? Dan kenapa tak ada peruntukan langsung untuk membina rumah-rumah ibadat bukan Islam? Jawab ajelah soalan-soalan ini. Kenapa pula nak dikaitkan tentang sensitiviti orang-orang Melayu dan Islam pula? Nga bukan mempertikaikan jumlah yang digunakan untuk membina masjid. Dia nak tahu kenapa duit pembayar cukai (yang termasuk di dalamnya duit orang-orang bukan Islam juga) tidak disalurkan sedikit untuk membina rumah-rumah ibadat mereka (bukan dia tanya duit zakat!). Bukankah rumah-rumah ibadat mereka juga akan digunakan untuk mendidik penganut-penganut agama mereka supaya menjadi orang baik-baik (kecuali kalau ada agama yang mengajar panganut mereka menjadi jahat!)? Jadi kalau tak ada maka terpaksa dibina di dalam segala hutan dan estet.

Inilah padahnya kita apabila kepala ini terlalu tebal dengan selaput perkauman Melayu-Islam. Apa saja berkaitan Melayu-Islam itu dianggap sensitif dan orang-orang bukan Islam tak boleh langsung pertikai. Alasan inilah yang selama ini digunakan UMNO/BN untuk melaksanakan kerja-kerja korup dan penyelewengan mereka dan rakyat kena diam sebab ini hak orang-orang Melayu-Islam. Soalan Anak Bapa, sejak bila Islam membenarkan penyelewengan dan kezaliman atas dasar kaum dan agama. Inilah ‘asabiyyah namanya kalau mereka-mereka yang berkenaan nak tahu! Mempertahankan bangsa atas dasar yang salah adalah ‘asabiyyah dan Nabi saw tak mengaku umat.

Anak Bapa yakin di bawah pemerintahan Islam, keadilan akan tertegak termasuk dalam hal-hal berkaitan dengan agama rakyat minoriti. Ini bukan cerita sedap Islam adil sana, Islam adil sini, tetapi pada realitinya, apabila datang ujian maka otak perkauman terus menjadi pedoman. Itu sebabnya Tun Mahathir sendiri tak mengaku dia rasis kerana mempertahankan dasar BTN kerana apa bangsa dia buat semua betul dan perlu dibela.

Kalau pendekatan pimpinan kita berterusan cara begini, tiada perubahan akan berlaku. Rakyat akan naik muak dengan sikap kita yang cakap saja tentang Islam tetapi bertindak ikut perkauman Melayu-Islam. Sudah banyak kali Anak Bapa mengesan tindakan beberapa kerat pimpinan PAS yang jelas bersemangat ‘asabiyyah tetapi malangnya mereka terus bebas berulangkali melakukan “dosa” sebegini tanpa ada apa-apa hukuman. Slogan “PAS For All” semakin hari semakin malap dan lesu. UMNO tak perlu berkerja keras untuk memecahbelahkan Pakatan Rakyat kerana mereka-mereka ini akan terlebih dahulu melakukannya. Ketika itu kita akan menangis dan UMNO akan ketawa besar. Renung-renungkan.

Anak Bapa: Bukan setakat “shoot their own feet” tetapi dah “including shooting my feet as well”. Sudah lebeeh. Mungkin EGM tu mula nampak macam satu cadangan yang baik kini.

No comments: