Sunday, October 3, 2010

Lawak Orang-Orang UMNO


Kadang-kadang Anak Bapa tak tahu samada nak menangis atau ketawa mendengar analisa dan pandangan pimpinan UMNO. Jika dikatakan lawak, kita tidak lihat sesiapa pun yang ketawa. Jika adigan sedih yang dipaparkan, tak ada pula orang yang menangis.

Orang putih kata ucapan dan analisa orang-orang UMNO ini “too predictable” yakni kita boleh agak ke mana halatujunya. Bacaan sejarah mereka pun agak pelik seolah-olah macam mengidap sindrom “Melayu mudah lupa”.

Sebagai contoh, jika ada perbalahan di sesuatu tempat maka orang-orang UMNO terutamanya pimpinan mereka akan berkata bahawa ini kerana campur tangan pihak-pihak tertentu (baca parti pembangkang). Jika ada rakyat yang mempersoalkan program kerajaan seperti DEB maka mereka samada dianggap sebagai boneka bangsa lain jika Melayu atau rasis jika berbangsa lain .

Jika ada rakyat yang membicarakan tentang perlunya penambahbaikkan kepada sebarang aspek perundangan atau mana-mana institusi kerajaan, maka individu berkenaan dianggap tidak patriotik dan tidak layak menjadi warga negara ini.

Cuba lihat kenyataan Najib sempena ulangtahun ke 20 Yayasan Membasmi Kemiskinan (YBK) baru-baru ini. Antara sedutan ucapannya ialah bahawa kesan buruk akan menimpa rakyat negara ini dari segi pembangunan negara dan kebajikan rakyat jika kerajaan BN hilang kuasa memerintah. (Sebenarnya UMNO sengsara selepas tumpas di Selangor kerana fulus terputus).

Kerajaan BN dah hilang kuasa di 4 negeri (belum kuasa pemerintahan negara lagi!) dan kita lihat bagaimana kebajikan rakyat jauh lebih baik terbela daripada negeri-negeri lain yang di bawah BN. Semasa BN memerintah berpuluh-puluh tahun pernahkah mereka berfikir nak bagi air percuma atau pengurangan bayaran bil air rakyat, atau kurangkan kadar cukai tanah seperti yang dibuat di Kedah, atau bantuan kifalah sebanyak RM2,500 kepada waris yang kematian warga emas, atau bantuan kepada sekolah agama rakyat (yang dipinggirkan oleh kerajaan BN), dan pelbagai lagi program membela rakyat lain walaupun dalam sumber kewangan yang terhad?

Kata Najib lagi bahawa hanya BN saja dapat bangunkan tanah di Serendah milik YBK. Pelik betul ucapan ini. Tanah itu adalah pemberian kerajaan negeri Selangor kepada YBK untuk dibangunkan sesuai dengan peranan YBK iaitu untuk membantu mengurangkan kemiskinan. Tetapi apabila ia diuruskan oleh seorang yang totok UMNO maka tindak-tanduknya sentiasa ada agenda politik. Kerajaan negeri PR telah beri maklum panjang lebar berhubung salahlaku YBK dan meminta supaya didedahkan secara terperinci rekod kewangannya yang beraudit tetapi sampai hari ini belum dapat ditunaikan. Jika ada pun perbelanjaan kewangan yang didedahkan itu adalah sebahagian kecil yang cocok dengan kehendak mereka.

Dan yang lebih lucunya, hanya kerajaan BN saja yang dapat bangunkan tanah berkenaan. Jadi pembangunan yang sedang rancak di negeri-negeri PR sekarang ini jin mana pula yang tolong buat!

Selepas tu Najib buat kesimpulan bahawa beliau adalah mangsa keadaan apabila hampir tumpas dalam pilihanraya tahun 1999 kerana pertelingkahan antara Dr. Mahathir dan Anwar Ibrahim. Setahu Anak Bapa apa yang berlaku, Dr. Mahathir yang suka pecat Timbalannya, pecat Anwar dan lepas tu maha aibkan beliau dan keluarga dengan tuduhan yang amat jijik dan memalukan yang tak pernah berlaku dalam sejarah negara. Dan yang ironinya Anwar kemudiannya didapati tidak bersalah oleh mahkamah dan sekarang Najib cuba lagi nak ulangi tindak-tanduk Dr. Mahathir dengan adigan Liwat II.

Sebenarnya Najib bukan mangsa keadaan tetapi bersama-sama bersekongkol dengan pimpinan UMNO lain termasuk Dr. Mahathir dalam membentuk UMNO pada masa itu dan hari ini kerana beliau adalah salah seorang pimpinan kanan UMNO. Jadi jangan dok cari jalan nak pelepas diri dan letakkan kesalahan pada orang lain!

Pendek kata banyak lagi kenyataan dan tindak-tanduk pimpinan UMNO hari ini yang mengambarkan betapa tenat dan nazaknya mereka dalam hari-hari terakhir sebelum dikapankan pada PRU akan datang.

Anak Bapa: Ini belum cerita gelagat Dr. Mahathir kebelakangan ini dan si Naina dongeng judi di Pulau Pinang ……..

1 comment:

Anonymous said...

Salam AB,

Ginilah pendek kata ahli2 BN/umno patut di rejam sampai mampus kerana menarik pengikut/penyokong kpd ajaran songsang; yg bathil ditegakkan yg benar disanggah dan menyeru manusia kpd kekufuran dan kerosakan dlm beragama dgn mempermainkan syariat Allah.Ini semua memang mengundang azab Allah dan diharapkan balasan setimpal pd PRU, ameen.