Sunday, October 31, 2010

Malaysia Tanpa UMNO (2)


Aspek kedua ialah kualiti kehidupan rakyat dan antara yang terpenting ialah perpaduan rakyat. Tahap hubungan kaum masih berada ditahap lama jika pun tidak lebih teruk. Sepatutnya 50 tahun lebih pemerintahan UMNO/BN digunakan untuk memperbaiki hubungan antara kaum supaya bangsa Malaysia benar-benar dapat direalisasikan.

Kita dapati hari ini prejudis antara kaum dan agama masih tebal hasil daripada dasar kerajaan dan sikap UMNO dan rakan mereka dalam BN yang masih mengamalkan pendekatan pecah dan perintah. Mereka lebih rela mengapi-apikan semangat perkauman dan sensitiviti keagamaan dengan harapan orang-orang Melayu akan kembali kepada UMNO, Cina kepada MCA dan India kepada MIC untuk mendapat perlindungan dan kestabilan.

Rakyat menjadi mangsa kepada permainan UMNO dan rakan sekutunya sehingga ke tahap mewujudkan puak-puak ekstimis di kalangan bangsa seperti PERKASA untuk orang Melayu dan kemungkinan badan-badan lain untuk orang Cina, India, Iban dan Kadazan jika tidak dibendung lebih awal.

Jelas kelihatan UMNO tidak berminat menyakat perkembangan negatif ini, malah besar kemungkinan mereka yang menjadi dalang kepada PERKASA itu sendiri. Ini jelas terbukti apabila serangan dibuat oleh Ku Nan dan Nazri kepada Ibrahim Ali dan PERKASA, Najib hanya berdiam diri dan kemudian kita lihat bagaimana PERKASA dipertahankan pula oleh pimpinan UMNO.

Hasilnya kita dapati kebelakangan ini segelintir individu yang tanpa segan silu membuat kenyataan terbuka berbau perkauman termasuk dari kalangan pegawai-pegawai menteri UMNO, BTN dan pengetua-pengetua sekolah. Semua ini akan menjejaskan hubungan perpaduan yang cuba diterap buat sekian lama. Malah Islam sendiri melarang tindak-tanduk perkauman dan ukuran kemuliaan seseorang bukan dilihat pada warna kulit, puak atau keturunan tetapi kepada tahap ketaqwaannya.

Pengalaman Anak Bapa pasca PRU ke 12 menunjukkan tohmahan UMNO kepada DAP adalah palsu dan fitnah semata. Sudah hampir 3 tahun berinteraksi dengan kaum Cina dan India terutama di kalangan DAP dalam pelbagai aktiviti dan program kerajaan negeri dan MBSA mendapati bahawa mereka tidak sebagaimana yang digambarkan oleh media UMNO. UMNO dan BN memang suka PAS dan DAP bertelagah kerana perkara ini akan menjamin kesinambungan hayat mereka di Putrajaya.

Tetapi keyakinan berhubung keterbukaan antara kaum bukan Islam dan umat Islam (terutama antara PAS dan DAP) dilihat semakin hari semakin meningkat hasil daripada persefahaman dan kepercayaan yang semakin mengukuh. Jika dulu orang-orang Cina sangat takut pada Islam hari ini mereka telah berani memetik ayat-ayat Al-Qur’an dalam ucapan mereka. Masjid dan surau menjadi tempat persinggahan mereka sehingga ada wakil rakyat kaum Cina yang digelar YB Surau.

Fenomena ini amat menyentuh hati nurani kita umat Islam dan dalam masa yang sama amat membimbangkan UMNO kerana tembok pemisah antara orang Islam dan bukan Islam telah mula roboh. UMNO dan BN amat faham implikasi fenomena ini dan hakikat bahawa mereka di ambang “irrelevancy” tidak lama lagi jika sesuatu tidak dilakukan segera. Slogan 1Malaysia untuk mengabui mata rakyat yang bukan Melayu dan PERKASA khas untuk mendapatkan kembali sokongan Melayu merupakan lakonan buruk “Jekyll dan Hyde” UMNO.

Pakatan Rakyat perlu mengambil langkah perlu dan berterusan menyadarkan rakyat bahawa hubungan kaum hanya terjamin di bawah kerajaan PR kerana semua parti komponennya tidak berteraskan kaum. Sebaliknya parti utama komponen BN adalah parti-parti berasaskan kaum dan perkauman akan sentiasa menjadi agenda mereka. Oleh itu hubungan kaum hanya boleh diperbaiki dan dipelihara melalui PR.

Anak Bapa: Berpegang teguh kepada konsep “Li Ta’arafu” yang dianjurkan Islam …….

1 comment:

ISA said...

Malaysia tanpa umno...???

Alhamdulillah...