Sunday, April 19, 2009

Sejak Bila UMNO Begitu Prihatin 'Pembaziran' Duit Rakyat?


Sekonyong-konyong maka tercetuslah daripada mulut PM baru kita (yang jadi PM tanpa mendapat mandat baru rakyat) bahawa Pakatan Rakyat suka mempermain-mainkan demokrasi dengan sengaja mengosongkan kerusi DUN Penanti di Pulau Pinang bagi tujuan menyusahkan rakyat dan menghabiskan wang negara. Ujarnya lagi PKR memang mempunyai agenda tersembunyi kenapa mereka ingin adakan PRK di Penanti.

Anak Bapa pun naik serba salah samada nak marah atau ketawa mendengar hujah yang kacau bilau ini. Memanglah PR ada agenda tersembunyi, bukan setakat mengadakan PRK di Penanti malah apa saja aktiviti untuk memusnahkan UMNO dan BN. Ini kerana kami tak mahu lagi melihat BN terus memerintah negara ini. Kalau agenda PR semua didedahkan kepada BN itu bukan cerdik namanya sebab BN musuh politik PR. Faham ke? Dan adakah dengan mengosongkan kerusi DUN dianggap mempermain-mainkan demokrasi? Mungkin BN lebih rela cara lompat katak sebagaimana yang mereka amalkan sekarang jika ingin menukar parti atau biarkan saja rakyat dengan ADUN yang tidak berfungsi jika sudah jemu jadi ADUN? Mungkin cara itu lebih demokratik bagi BN? Apabila ADUN yang ada merasakan yang dirinya tidak berupaya lagi memberi khidmat terbaik kepada rakyat atas apa alasan sekalipun maka beliau perlu segera mengosongkan kerusinya supaya pemilihan baru dapat dibuat oleh rakyat. Inilah yang dikatakan demokrasi sebenar dan yang luhur.

Kita pun faham BN bukan tak suka pilihanraya tapi mereka sebenarnya TAKUT buat masa ini dengan pilihanraya. Apa taknya? Kita lihat saja kesemua PRK di Semenanjung selepas PRU ke 12. Semua telah dimenangi oleh PR dengan majoriti yang bertambah. Di kawasan yang 50%:50% komposisi Melayu dan kaum lain pun menang dan di kawasan yang Melayu lebih ramai daripada kaum lain (Bukit Gantang Melayu 63% dan Kuala Terengganu Melayu lebih 90%) pun PR menang! Jadi kawasan yang macam mana yang selamat untuk BN ketika ini?

Jadi alasan yang tinggal ialah pilihanraya ini tidak perlu dan ia hanya menghabiskan duit rakyat. Aisehman! Sejak bila yang UMNO begitu prihatin tentang kononnya pembaziran duit rakyat? Wang negara yang berbilion-bilion jumlahnya mereka agih-agihkan kepada kroni mereka dalam bentuk projek mega dan mewah, rasuah yang dikutip sehingga ratusan juta, dan perbelanjaan untuk kemewahan hidup anak beranak mereka yang tidak pernah ada had, itu tak pernah diambil peduli. Segala teguran yang dibuat oleh PR mereka buat-buat pekak. Agenda memewahkan anak beranak kroni mereka tetap berterusan “business as usual” dulu, kini dan selamanya. Jadi tak usah bercakap membazirkan duit rakyat apabila demokrasi perlu kita julang kerana manfaatnya akan kembali kepada rakyat. Tetapi apa yang pasti, projek-projek mewah dan rasuah tidak akan memanfaatkan rakyat teramai. Ia hanya untuk suku sakat UMNO dan BN memuaskan nafsu serakah mereka saja!

Anak Bapa: Kali pertama kita lihat BN kecut perut berdepan dengan PR. Macamana PM baru yang cakap berdegar-degar tapi tak berani berdepan dengan rakyat. Kalau dengan rakyat beliau takut, Najib ni nak jadi PM untuk siapa atau untuk apa?

3 comments:

Anonymous said...

Macamana tak takut kalau sudah kena belasah dgn PR mendahului BN dgn 4 bebalas 1. Tambah malu lagi kalau kena 5 bebalas 1. Mana nak sorok muka muka kekalahan BN. Baik jimatkan $$$ utk poket kroni kroni BN. Memang tak berani punya pasal DUN Penanti itu kubu kuat PR. Kalau kena kat kubu BN, mampus mereka nak cari alasan cakap nak jimatkan duit rakyat. Dlm BN mana ada keadilan dan demokrasi. BN rampas Perak tanpa memhiraukan kehendak rakyat Perak itu memang adil dan demokrasi pada pendapat BN. Pendekar pendekar pemuda UMNO yg biasanya kuat bersuara macam bedil meriam tu pun sudah tak berbunyi lagi. Mungkin meriam mereka sudah jatuh dlm laut Selat Melaka. Ayuh.. pendekar pendekar BN, tunjukkan telor telor kamu sekalian. Jamgan simpan dlm dapur utk buat sajian makanan. Tunjukkan kpd rakyat yg BN ni memang gagah dan berani... Jangan jadi pengecut bila dicabar PR seperti yg dikatakan oleh MahaTakAdil dan Somi Vollu.

Anonymous said...

la mcm2ke...prihatin tak bertempat...baik tak bergaya.. kalau nak jimat duit rakyat (la baru sedar..) kembalikan wang royalti yg berjuta2tu (urusbeli kapal tak timbul2 dan kapal pejuang yg tak pernah berjuang2) kepada rakyat... ade berani. Ya...itubaru jimat duit rakyat... sian PM kite ni.. tunjuk baik konon... mimpi ke?.

angah said...

salam YDP Kelana Jaya..

tahniah atas kemenangan..
PM baru kita tue dah buang terbiat..dah tak lama lagi lah tue...