Saturday, November 7, 2009

Adakah Pimpinan PAS Akan Memilih Pendekatan Primitif?



Seminar politik pemerkasaan PAS yang berlangsung hari ini di Taman Melewar telah selesai sekitar jam 6 petang tadi. Walaupun Anak Bapa meminta pihak penganjur untuk melanjutkan lagi waktu perbahasan kerana ramai lagi yang mahu bercakap, tetapi permohonan ditolak dengan alasan ada perlawanan akhir bolasepak Piala Malaysia antara Kelantan dan Negeri Sembilan pada sebelah malam. Anak Bapa dan teman-teman berkongsi pandangan bahawa betapa penting majlis ini dan dengan itu perlu dilanjutkan bagi mencapai keputusan yang mantap. Tetapi apakan daya ……..

Sebelah paginya kami telah dihidangkan dengan menu Profesor Aziz Bari dan Dr. Abu Hassan. Ada di kalangan perwakilan yang cuba meratah Aziz Bari kerana tulisan-tulisan beliau tempohari yang dianggap keras dan “mengaibkan” pimpinan PAS terutamanya Ustaz Abdul Hadi Awang, namun tak kurang juga yang memberi sokongan. Anak Bapa turut berucap memberi sokongan atas kritikan beliau kerana berpandangan kehebatan pemimpin tidak tercalar kerana kritikan malah boleh memberi manfaat jika ditangani dengan betul. PAS kini bukan lagi parti kampong yang setiap kali pilihanraya hanya bercita-cita untuk menjadi pembangkang yang kuat. PAS bersama rakan-rakan di dalam Pakatan Rakyat kini adalah “government-in-waiting” untuk pilihanraya umum akan datang. Segala tindak-tanduknya menjadi perhatian semua pihak dan terus menerus diperkatakan. Pimpinan PAS tidak lagi boleh berbuat atau bercakap sewenang-wenangnya tanpa menerima apa-apa konsekuen. Ini terbukti daripada hasil kajian dan bancian yang dibuat oleh Dr. Abu Hassan di mana PAS kini mengalami pengurangan sokongan yang ketara di kalangan pengundi muda dan masaalah kepimpinan (termasuk kepimpinan Ustaz Abdul Hadi) adalah antara faktor utama penolakkan rakyat.

Persoalan persepsi menjadi tajuk panas perbincangan sehingga ke tahap memerlukan penerangan panjang lebar daripada Dr. Abu Hassan. Baginya abad ke 21 adalah abad “perhatian”. Persepsi menjadi bahan utama dalam membentuk informasi rakyat. Penolakan persepsi ini adalah satu langkah ketidakbijakkan politik PAS dan pemimpin terbabit dianggap sebagai golongan primitif.

Pada sebelah petangnya, perwakilan negeri-negeri berucap membincangkan ucaptama presiden. Pelbagai teguran dibuat terutama kepada pimpinan supaya terus mendaulatkan Pakatan Rakyat dan menentang UMNO/BN. Perwakilan Johor, Melaka dan Perak telah berucap dengan baik. Mutu ucapan daripada Pemuda, Ulama, Terengganu dan Selangor pula amat menyedihkan (Anak Bapa tertanya-tanya sapa yang lantik Ustaz Sallehin menjadi wakil kami. Bincang pun tak!). Di kala parti memerlukan pemikiran bernas untuk diperkasakan, mereka sibuk pula nak “berkhutbah” dengan retorik lama dan tak berkaitan. Aduh …….

Apapun, Anak Bapa boleh kata ada sedikit kepuasan melihatkan keberanian ramai perwakilan untuk mengenengahkan pandangan yang berbeda dan kadangkala agak drastik, dan mood perwakilan dan pemerhati yang begitu penat dan bosan dengan pergeseran sesama pimpinan atasan dan tindak-tanduk pimpinan PAS Selangor yang kelihatan seperti anti Pakatan Rakyat. Apa yang penting sekarang ialah menghadam apa yang dilontarkan hari ini dan terus menerus memperbaiki jamaah. Pimpinan atasan terutamanya, perlu mengkaji semua aspek perbincangan dan mengambil segala langkah perlu bagi memastikan segala kekusutan dapat dirongkai dan segala perbalahan dapat didamaikan demi keharmonian parti, PR dan seterusnya rakyat Malaysia. Amin ………

Anak Bapa: Kudos Ustaz Hadi kerana menghadapi dengan tenang kritikan Profesor Aziz Bari. Yang paling malu dan memalukan hari ini ialah Ustaz Abu Bakar Chik dengan ucapannya yang hampeh ……..

2 comments:

Anonymous said...

Tak tahu le samaada membela pemimpin atau bodek. Aku rasa TGHH pun jijik dengan perkataan tu.

Anonymous said...

SETUJU ! TGHH DAH SEJIJIK PR !