Saturday, November 14, 2009

Beda Antara Kerajaan Pakatan Rakyat Dan Kerajaan Barisan Nasional


Ketika rakyat memilih Pakatan Rakyat (PR) untuk memerintah 5 negeri di dalam PRU ke 12 tahun lepas, mungkin sebahagian besar dari mereka membuat pilihan berkenaan kerana benci dan meluat dengan BN. Setelah puluhan tahun memerintah negara, BN sarat dengan segala bentuk penyelewengan dan kefasadan sehingga sampai ke satu tahap rakyat sudah tak tahan dan terpaksa berkata “enough is enough”. Sambil pejam mata dan dengan segala risiko yang bakal ditanggung, mereka undi PR. Selebihnya adalah sejarah ……..

Jadi tahun pertama pentadbiran PR rakyat boleh kasi “chance” sebab drebar baru, bukan senang nak cuci segala najis peninggalan UMNO/BN, siap pakai klorok dan braso lagi! Tetapi setelah hampir 2 tahun, rakyat semakin resah dan gelisah kerana perubahan besar yang ditunggu tak tiba-tiba. Mereka berharap niat awal memilih PR kerana benci BN bertukar kepada memilih PR kerana PR bagus. Tetapi nampaknya impian mereka setakat ni masih belum begitu jelas. Bukan sekadar najis UMNO yang masih membukit, PR terus menerus dibelenggu oleh individu bermasaalah yang jadi pakar katak melompat sana sini dan jenis tembak kaki sendiri dan kaki kawan (shoot their own feet). Kini bukan setakat bergelumang dengan najis UMNO aje tetapi terpaksa bergelumang dengan najis buatan sendiri pulak!

Anak Bapa boleh bagi satu dua contoh tentang perkara ini, yang selebihnya hampa pikiaq sendiri. Isu tauliah umpamanya. Semua orang tahu tauliah ni bagus dalam mengawal tingkah laku penceramah dan pendakwah tetapi acapkali ia digunakan sebagai senjata untuk melumpuhkan pihak yang tidak disenangi. Maknanya ia senjata politik UMNO. Tengok saja apa yang berlaku kepada Dr. Asri dan YB Khalid Abd Samad (kita suruh Khalid dan Khusrin baca khutbah, tengok sapa lebih hebat). Mereka ini jauh lebih berlayakan daripada Pengarah JAIS sekarang tetapi telah dinafikan daripada mendapat tauliah. Dan yang malangnya, EXCO yang bertanggungjawab dalam urusan agama beri jawapan sebiji macamana pemimpin UMNO beri jawapan. Jadi rakyat yang terpingga-pingga akan bertanya apa hebatnya kerajaan PR ni kalau macam tu? Rakyat mengharapkan penambahbaikan dalam benda-benda peninggalan UMNO ni dan kalau setakat meneruskan warisan keparat UMNO, buat apa rakyat pilih PR?

Anak Bapa akui banyak juga kebaikan dan pembaharuan yang telah dan sedang dibuat oleh Kerajaan PR. Tetapi yang tak bagus pun banyak lagi. Jadi tolong pakat-pakat bincang perkemas apa yang patut. Sapa yang dok buat masaalah tu, kalau tak juga dengar cakap elok pi simpan dia dalam peti ais. Buat apa kita nak kesian kalau dah bermasaalah dan lepas tu degil pula! Silap-silap lingkup semua sekali kerana tingkah laku beberapa kerat ni. Sekali rakyat hilang keyakinan nak dapat balik peluang ni kena tunggu kucing bertanduk pulak ……..

Anak Bapa: Sabar pun ada hadnya …………

No comments: