Wednesday, September 12, 2007

Peristiwa 9/11: Apa yang Kita Perlu Tahu Tentang Amerika

Tarikh 11 September atau 9/11 akan terus diperingati dunia terutama oleh Amerika dan kuncu-kuncunya sebagai Hari Serangan ke Atas Amerika (America under Attack) dan menandakan bermulanya Peperangan Menentang Keganasan (War on Terror) yang dipelopori oleh Amerika sejak 6 tahun yang lalu.

Di saat kita bersedih dan bersimpati kepada keluarga mangsa yang terbunuh dan tercedera di dalam insiden tersebut, tidak dapat tidak diri kita meronta-ronta mencari alasan dan sebab musabab kenapa terjadinya peristiwa yang malang ini. Sehingga satu siasatan rapi dan bebas dibuat bagi mencari punca dan apa sebenarnya yang berlaku pada hari berkenaan, penulis berkeyakinan penuh insiden 9/11 akan terus menghantui kita buat sekian lama di masa-masa akan datang.

Akhbar The Sun keluaran 11 September 2007 telah menulis satu artikel yang menarik berhubung tajuk di atas:



“Six years ago today, terrorists crashed two jet planes into the World Trade Centre and another into the Pentagon in the infamous 9-11 attacks, and so changed our world forever. The images of the planes crashing into the twin towers remain seared in our minds, and with it, the dull fear of a world at war has taken hold of us.
The response from the US government and its allies to the Sept 11 attacks has been predictably militaristic, although many respected voices have pointed our troubled thoughts towards understanding the root causes of the insane violence. For the most part, unfortunately, these views have been drowned by the incessant drone of the US war machine, constantly on parade via global news channels.
So how far have we come in six years? Is the world any safer at all despite Afghanistan being bombed into the Stone Age, as the West Asian observer John Pilger describes it? Today, the world lives with the knowledge that the US-led attack on Iraq was mounted on the false premise of a threat from "weapons of mass destruction" that Saddam Hussein was said to be concealing. Saddam has found his ignominious place in the history books, but Iraqis continue to die horrifically in a fratricidal massacre that must have few parallels in all time.
The sorry truth is that political leaders have failed to show the way out of this deranged blood-letting. If anything, they seem bent on fuelling the paranoia that prevents their nations from bridging the gap in understanding between cultures and religions that makes the people on the other side seem less than human, diabolical even.


(Enam tahun yang lalu, hari ini, pengganas-pengganas telah menghentam Pusat Perdagangan Dunia dengan 2 buah pesawat dan sebuah lagi pesawat ke atas Pentagon di dalam serangan yang dikenali sebagai Peristiwa 9/11, dan sekali gus merubah dunia kita selama-lamanya. Bayangan pesawat-pesawat melanggar menara berkembar berkenaan kekal terpahat di benak fikiran kita, dan dengannya, kebimbangan berhubung perang dunia telah menguasai kita.

Respon daripada kerajaan Amerika dan sekutunya kepada serangan 9/11 sudah diyakini berbentuk ketenteraan, walaupun ramai suara-suara yang dihormati telah mengunjuk fikiran kita yang tengah bercelaru ke arah memahami punca asas kekejaman yang melampau tersebut. Malangnya, sebahagian besar pendapat ini telah ditenggelamkan oleh pekikan jentera peperangan Amerika yang tidak kunjung putus, yang sentiasa dipertontonkan melalui saluran-saluran berita global.

Jadi sejauh mana kita telah pergi dalam 6 tahun? Adakah dunia lebih selamat setelah Afghanistan dibom kembali ke Zaman Batu, sebagaimana digambarkan oleh seorang penganalisa Asia Barat, John Pilger? Hari ini, dunia tegak dengan pengetahuan bahawa peperangan yang dipelopori Amerika ke atas Iraq adalah berasaskan kepada premis yang salah, yakni berasaskan kehadiran “senjata pemusnah besar-besaran” yang dikatakan disembunyikan oleh Saddam Hussein. Kehinaan nama Saddam telah pun termaktub di dalam buku-buku sejarah tetapi rakyat Iraq terus-menerus menjadi korban ngeri di dalam pembunuhan saudara besar-besaran yang sedikit saja ada tandingan sepanjang zaman.

Kebenaran yang menyedihkan ialah apabila pemimpin politik telah gagal untuk mencari jalan keluar daripada kegilaan pertumpahan darah ini. Jika pun ada, mereka lebih berminat untuk menambah lagi paranoia yang menghalang bangsa mereka daripada merapatkan jurang persefahaman antara budaya dan agama yang menjadikan manusia yang di sebelah lagi satu kelihatan tidak seperti manusia malah lebih bersifat kesyaitanan.)


Inilah hakikatnya apa yang sedang berlaku. Peristiwa 9/11 telah dieksploit sepenuhnya oleh Bush dan kuncu-kuncunya untuk mengesahkan peperangan haram ke atas Afghanistan dan Iraq dan kini sedang bersilat pula dengan Iran dan Syria.

Fenoma yang wujud hari ini bukanlah baru bagi Amerika. Sejak awal penubuhannya lagi pelbagai kerosakan telah dilakukan oleh golongan pendatang kulit putih ini. Sejarah telah menunjukkan bagaimana jutaan masyarakat "Red Indians", kaum pribumi benua Amerika Utara, telah di bunuh dengan kejam oleh kaum pendatang kulit putih dengan alasan mereka makhluk pilihan Tuhan berbanding kaum pribumi. Tanah yang didiami sejak berkurun lamanya oleh kaum berkenaan telah dirampas dan dijadikan hak mutlak mereka. Jadi tidak hairanlah budaya merampas hak orang lain dan dijadikan hak sendiri ini telah berterusan sehingga ke hari ini.

Kemudian kita melihat bagaimana mereka telah menculik orang-orang kulit hitam daripada Afrika untuk dijadikan hamba abdi di ladang-ladang di Amerika. Setelah sekian lama, apabila golongan tertindas ini mula bangun memperjuangkan hak mereka, maka pelbagai bentuk kekejaman telah diperlakukan ke atas mereka termasuk pembunuhan, penyiksaan dan tindakan diskriminasi dan penghinaan yang lain. Malah sehingga hari ini isu diskriminasi orang-orang kulit hitam masih lagi berterusan dan golongan ini secara umumnya masih dilihat sebagai golongan merempat di tanah air sendiri.

"Federation of American Scientists", sebuah badan yang banyak membuat pemerhatian dan kajian tentang penglibatan Amerika di dalam peperangan, telah menyenaraikan lebih daripada 200 ekspedisi ketenteraan yang dipelopori oleh Amerika sejak 1945. Antaranya ialah penglibatan dengan perang Korea (1950); Iran (1953); usaha menjatuhkan Fidel Castro di Cuba (1961); perang Vietnam (1963); gerakan menjatuhkan presiden Republik Dominica (1965) dengan kematian 3,000 rakyatnya; membantu Suharto merampas kuasa di Indonesia (1968) dengan kematian 800,000 rakyat Indonesia; mengantikan presiden Chile dengan General Pinochet (1973), pemerintah kejam selama 17 tahun; membantu Indonesia menyerang Timor Timor (1975) yang menyebabkan kematian lebih daripada 250,000 orang; terlibat dengan perang saudara di Angola (1975) dengan kematian lebih 1 juta orang sepanjang 15 tahun peperangan; melatih tentera gerila menentang kerajaan Nicaragua (1979) menyebabkan kematian di sekitar 30,000 orang; membantu kumpulan Mujahideen menentang Rusia (1979) dan kini berperang pula dengan golongan yang mereka telah bantu selama ini; membantu kerajaan El Salvador menentang rakyat sendiri (1980) menyebabkan kematian 80,000 nyawa; membantu Israel menyerang Lebanon (1982) menyebabkan ribuan rakyat Palestin mati; menyerang Panama untuk menangkap Presiden Noriega dengan tuduhan mengedar dadah (1989) menyebabkan kematian 8,000 orang awam; menyerang Iraq (1991) menyebabkan kematian lebih 300,000 orang; membantu Israel sejak 60 tahun yang lalu di dalam memerangi rakyat Arab dan Palestin serta terbaru menyerang dan menakluki Afghanistan dan Iraq dengan membawa bersama kemusnahan dan kesengsaraan rakyat di negara-negara berkenaan yang tidak kunjung sudah. Senarai ini sebenarnya panjang lagi tetapi untuk tujuan ini sudah memadai bagi memberi gambaran kepada kita jenis manusia dan negara yang macamana sedang kita hadapi.

Amerika mengisytiharkan bahawa mereka bercadang untuk melaksanakan sistem pemerintahan berlandaskan demokrasi di Iraq. Cuma mereka belum menjelaskan kepada kita bagaimana satu bangsa yang mengganas mampu melaksanakan demokrasi ke atas satu bangsa yang lain. Bukankah lebih sesuai mereka cuba mengamalkan demokrasi di negara mereka sendiri sebelum cuba melaksanakan di negara lain? Malah dari apa yang kita dapat lihat, sejak insiden 9/11, hak asasi rakyat mereka sendiri telah banyak terhakis atau terhapus atas alasan menjaga keselamatan rakyat dan negara. Bukankah kerajaan Amerika yang menahan orang awam tanpa bicara di Guantanamao Bay dan dalam masa yang sama melanggar Konvensyen Geneva dan Perlembagaan Amerika sendiri. Di bawah Akta Patriot, dengan kuasa yang hampir tidak terhad, ajensi-ajensi keselamatan Amerika boleh berbuat apa saja termasuk memantau, menyiasat dan menahan sesiapa saja (malah kadang-kadang penduduk negara lain) yang disyaki sebagai ancaman kepada Amerika. Inilah bentuk demokrasi ala-Amerika yang kononnya begitu hebat dan menjadi cemburu seluruh umat lain!

Berbalik kepada cerita berhubung peristiwa 9/11 tadi. Jika dikaji konteks di mana berlaku peristiwa ini dan kesan jangka panjangnya kepada dunia terutama dunia umat Islam maka kita tidak dapat lari daripada perasaan curiga dan syak tentang apa sebenarnya yang berlaku pada hari tersebut. Jika anda rajin melayari laman-laman web bebas seperti


www.reopen911.org
www.loosechange911.com
www.conspiracyplanet.com

dan banyak lagi laman web lain, anda akan dapati banyak persoalan yang ditimbulkan oleh penyiasat berpengalaman dan professional yang terdiri daripada rakyat Amerika sendiri.

Antaranya:

- Jika benar pesawat yang melanggar Pentagon, kenapa tidak ada sedikit pun bangkai atau serpihan yang tinggal selepas peristiwa pelanggaran tersebut? Malah tiada laporan kematian penumpang daripada “pesawat” berkenaan.
- Ujian yang dibuat dengan melontar objek daripada ketinggian yang sama dengan bangunan berkembar WTC mendapati ia mengambil masa lebihkurang 10 saat untuk sampai ke tanah iaitu masa yang sama untuk bangunan berkenaan runtuh. Adakah apabila satu tingkat itu runtuh ia terus menghempap dan meruntuhkan lantai-lantai yang lain dengan mudah? Terdapat ramai saksi termasuk daripada pasukan bomba yang mendengar bunyi letupan peledak yang berturutan di kala bangunan itu runtuh.
- Ada bangunan lain yang berhampiran yang tidak ada kena mengena dengan pelanggaran pesawat yang turut terbakar dan terus runtuh.
- Pesawat penerbangan 93 yang dikatakan terhempas di Pennsylvania juga didapati tidak meninggalkan serpihan seperti mana lazim bagi kemalangan pesawat .....

Pendek kata persoalan ini tiada penghujung dan jika kita lihat scenario ini dalam konteks gambaran yang lebih luas, penulis yakin, semua ini adalah “grand design” Amerika dan Zionis untuk menghalalkan agenda imperialisme mereka terutama di bumi umat Islam.

Anak Bapa: Kalau diteliti betul-betul cerita Amerika ini, kita akan dapati banyak persamaan dari segi tindak-tanduk Amerika dan UMNO. Kalau Amerika ada tahanan tanpa bicara di Guantanamao Bay, UMNO pula ada tahanan tanpa bicara di Kemunting. Kalau Amerika ada pelbagai akta yang zalim dan menindas seperti Akta Patriot, UMNO lagi banyak dengan ISA, OSA, AUKU dan sebagainya. Kalau Amerika guna tentera untuk membuat penganiayaan ke atas mereka yang bukan sekutu mereka, UMNO pula menggunakan polis untuk memukul, menyembur gas dan menembak pembangkang yang tidak bersenjata. Kalau sekutu Amerika, Israel tidak segan silu merampas tanah rakyat Palestin maka UMNO pula merampas tanah rakyat Terengganu yang diberikan oleh kerajaan PAS dahulu. Kalau Bush menang menjadi Presiden dalam pilihanraya lepas kerana menipu undian di Florida, UMNO pun sama menipu di merata-rata tempat terutamanya di Terengganu dalam pilihanraya yang lepas.

No comments: