Tuesday, September 18, 2007

Puasa Adat Puasa Ibadat

Saya tertarik dengan ulasan seorang ustaz pada kuliah subuh beberapa hari lepas. Di dalam kuliahnya beliau ada menerangkan beberapa aspek Puasa dan Ramadhan yang saya rasa sangat sesuai untuk dikongsi bersama.

Antara kata beliau ialah jika kita hendak tahu samada seseorang itu berpuasa kerana ibadat atau adat maka kita lihat corak penghayatan puasa dan ibadat lain di bulan Ramadhan. Jikalau seseorang itu begitu giat berpuasa, bersolat Tarawih dan bertadarus Al-Quran sejak awal Ramadhan dan terus berkekalan (atau semakin giat) sehingga akhir Ramadhan, maka sahlah orang itu puasa ibadat. Tetapi jika sebaliknya ia hanya bersemangat pada peringkat awal Ramadhan dan semakin surut arah ke hujung maka itu puasa adat namanya.

Inilah hakikat puasa umat Malaysia. Walaupun kita semua telah berpuasa bertahun-tahun lamanya tetapi kualiti puasa kita amat menyedihkan. Kita gagal menggunakan bulan Ramadhan sebagai “madrasah” (training school) untuk melahirkan insan yang “moga-moga menjadi orang-orang yang bertaqwa”. Malah sebaliknya, bulan yang mulia ini kita habiskan dengan kerja sia-sia dan tidak membawa manfaat.

Rumah saya secara kebetulan berhampiran dengan Pasar Ramadhan. Memanglah bagus kewujudan pasar ini untuk memberi peluang mencari rezeki kepada sesetengah rakan kita dan juga untuk memudahkan mereka-mereka yang bekerja membeli juadah berbuka puasa. Tetapi sedih sekali saya melihat acapkali saya hendak ke mesjid untuk solat ‘Asr berjemaah (sekitar 4.30 petang) saya dapati sudah agak ramai yang berpusu-pusu di pasar berkenaan membeli-belah. Persoalannya tak bolehkah kita pergi menunaikan solat dahulu sebelum ke pasar kerana masa berbuka masih jauh lagi sedangkan kita semua tahu ibadah solat adalah sangat penting dan menjadi lebih penting solat berjemaah di bulan yang mulia ini. Adakah puasa ini hanya untuk melayan nafsu makan dan minum saja sampai melepaskan peluang keemasan tawaran Allah swt untuk solat berjemaah di bulan Ramadhan? Tidakkah kita pernah diberitahu bahawa solat adalah antara ibadah yang akan mula-mula dipersoalkan di akhirat nanti, jika baik solat maka baiklah yang lain dan jika sebaliknya maka celakalah kita? Bagaimana pula dengan solat peniaga-peniaga pasar Ramadhan ini? Saya perhatikan sejak zohor lagi mereka sudah mula sibuk dan terus sibuk hingga ke Maghrib. Sementelah itu setelah keletihan sepanjang hari bagaimana pula dengan solat Isya’ dan Tarawih? Ini baru bab solat berjemaah, belum lagi cerita membaca dan bertadarus Al-Quran, menjaga aurat dan ibadat-ibadat lain. Sama-samalah kita renung dan jawab!

Ramadhan merupakan hadiah istimewa yang Allah swt kurniakan kepada kita. Di bulan ini penuh dengan pelbagai ganjaran, pahala dilipatgandakan dan pada bulan ini bonus terbesar Malam Al-Qadr diberikan kepada umat Nabi Muhammad saw dan tidak kepada umat terdahulu. Adakah kita nak sia-siakan semua ini dengan habuan dunia yang tidak beberapa sen saja?

Mari kita bersama-sama merenung dalam-dalam tindak tanduk kita selama ini. Kita perlu membuat reformasi diri agar “madrasah” Ramadhan dapat membentuk kita menjadi umat bertaqwa. Adat yang bercanggah perlu kita ubah. Dengan ini saja Ramadhan kita akan membawa makna.

Anak Bapa: SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK DAN MENJALANI IBADAT PUASA KEPADA SEMUA

No comments: