Monday, April 7, 2008

Bersama Mengisi Kemenangan

Memang pembangkang telah lama menderita di bawah pemerintahan UMNO. Kekalahan bagi mereka adalah sesuatu yang lumrah dan sesuatu yang kita yakini mereka akan mampu tanggani dengan baik. Tetapi tsunami politik yang berlaku baru-baru ini adalah fenomena yang luarbiasa, sesuatu yang di luar dugaan. Tambah “menderita” lagi apabila tidak ada kesepaduan yang mantap di kalangan parti-parti pembangkang apabila mereka menyertai pilihanraya umum ke 12 baru-baru ini. Dan apabila ditakdirkan menang dan layak untuk memerintah, mereka terpaksa bertungkus lumus memerah otak dan keringat mencari jalan bagaimana kerajaan campuran dapat dibentuk.

Negeri Kelantan, Kedah dan Pulau Pinang dianggap lebih mudah membentuk kerajaan campuran kerana parti PAS yang dominan di Kelantan dan Kedah, dan DAP di Pulau Pinang. Ujian sebenar kerajaan campuran ialah di Selangor dan Perak. Kita dapat bernafas lega buat sementara kerana pembangkang (yang kini dikenali sebagai Pakatan Rakyat (PR)) telah berjaya membentuk kerajaan lengkap dengan para exconya. Kita juga bernasib baik kerana dalam masa yang sama UMNO pula menghadapi masaalah (sebab tak pernah kalah teruk) dan di Terengganu sehingga hari ini barisan exconya masih belum lagi dibentuk. Sekurang-kurangnya kecelaruan sesama mereka akan mengalih perhatian daripada menghentam PR buat seketika.

Bagaimanapun, PR tidak boleh berterusan mengharapkan UMNO lemah sedangkan mereka sendiri asyik bertelagah di dalam isu yang remeh temeh. Agenda perubahan perlu digerakkan dan pengisian kemenangan demi meyakinkan rakyat harus segera dimertabatkan. Ada baiknya kerajaan negeri mula menyelaras ahli-ahli dewan undangan negeri dan parlimen (ADUN dan AP) supaya menyiapkan infrastruktur perkhidmatan rakyat di kawasan masing-masing lengkap dengan kakitangan terlatih. ADUN dan AP perlu diberi kursus bagaimana melayani rakyat dan mejalankan tanggungjawab mereka dengan berkesan.

Kerajaan negeri pula perlu memberi keutamaan kepada janji-janji di dalam manifesto. Laksanakan secara berperingkat-peringkat mengikut keutamaan. Jangan tunggu sehingga semua sempurna baru mula nak tunaikan janji, nanti rakyat muak menunggu. Keutamaan program adalah mengikut faedah langsung kepada rakyat seperti perumahan (terutama perumahan terbengkalai), air, tanah dan rumah ibadat (termasuk mesjid). Di dalam aspek pentadbiran tumpuan perlu kepada mengemaskini status semasa, samada projek atau kewangan. Beri perhatian kepada kakitangan kerajaan yang ada, dan dapatkan maklumat bebas tentang latarbelakang sesetengah kakitangan ini. Saya yakin ramai antara mereka kini menyamar sebagai penyokong PR tetapi di belakang bekerja untuk UMNO dengan mensabotaj kerajaan. Pengalaman pahit ini pernah kita alami semasa pemerintahan PAS di Terengganu dahulu. Ini bukan bermakna kita nak menganiaya sesiapa cuma mengambil sikap berjaga-jaga.

Para penyokong PR pun perlu memainkan peranan dengan membantu kerajaan mengikut keupayaan masing-masing dengan memberi ide dan cadangan bernas untuk dilaksanakan di samping melibatkan diri di dalam aktiviti yang dianjurkan. Kita perlu ingat bahawa pemimpin kita sedang belajar untuk menjadi pemerintah yang baik. Hampir kesemua mereka tanpa pengalaman memerintah dan kita tidak akan membantu mereka jikalau asyik komplen saja tanpa ada komitmen untuk membantu. Kejayaan kerajaan PR adalah kejayaan kita dan rakyat, sementara kegagalan mereka bermakna BN akan berkuasa semula. Adakah anda mahu UMNO dan BN memerintah semula negeri-negeri ini?

Anak Bapa: Salah satu cadangan saya yang boleh dilaksanakan segera ialah supaya ADUN yang beragama Islam berkhutbah di mesjid-mesjid kawasan masing-masing. Sebagai pemimpin, amat wajar memberi nasihat kepada rakyat dengan berkhutbah pada hari Jumaat. Jikalau tak pandai segera berkursus dan lepas tu jumpa Dato’ Dr. Hassan Ali untuk dapatkan tauliah.

1 comment:

Anonymous said...

Salam saudara,

Harap dapat memberi ulasan mengenai Sedikit potongan Video ucapan Tuan Guru NIk Aziz. Sungguh berhikmah sekali ucapannya.
http://youtube.com/watch?v=wx5o0UHyS7E

Wallahualam