Saturday, December 18, 2010

Dah Memang Dasar Bacul ......


Kaedah UMNO menggunakan orang lain untuk kepentingan mereka bukanlah perkara baru. Sejak dulu lagi bila berdepan rakyat dalam pilihanraya mereka akan mengerahkan segala jentera kerajaan untuk berentap dengan pembangkang.

Kementerian Penerangan, JKR, JPS, Fama, Felda, Risda, Jabatan Agama Islam, dan pelbagai jabatan lagi akan mereka guna habis-habis bagi membantu memenangkan UMNO dan BN.

Lepas tu mereka peralatkan SPR dengan pelbagai peraturan baru dan persempadanan semula yang tak masuk akal. Kawasan yang mereka agak boleh menang maka ditambah lagi kerusi parlimen manakala di kawasan pembangkang haram mereka tak buat perubahan atau yang lebih teruk mereka koyakrabakan supaya pembangkang tewas.

Mahkamah dan pejabat peguam negara juga tidak ketinggalan menjadi mangsa rakus kuasa UMNO/BN. Hakim-hakim, terutama yang di mahkamah persekutuan akan dipastikan dari suku-sakat penyokong mereka, yang bersedia berbuat apa saja untuk memuaskan hati tuan mereka. Perkara yang jelas dari segi undang-undang seperti isu Menteri Besar Perak yang digulingkan pun mereka menyebelahi UMNO/BN. Peguam Negara pula terus menerus membuat pendakwaan berpilih-pilih, dan yang kena pilih ialah yang melibatkan pemimpin dan penyokong Pakatan Rakyat.

Salah satu institusi yang paling banyak dihambaabdikan oleh UMNO ialah pihak polis dan SPRM. Jika melibatkan PR mereka akan meluru macam kilat bertindak menyiasat dan mendakwa tetapi jika melibatkan pemimpin UMNO dan BN macam siput babi mereka bertindak, cukup lambat. Di hujungnya kes dibuang. Tengok aje cerita Kasitah Gadam dan Eric Chia.

Ini belum lagi masuk cerita institusi pengajian tinggi dan agensi kerajaan lain. Jadi apa nak heran kalau mereka menggunakan speaker Dewan Rakyat untuk menggantung 4 pemimpin PR? Orang putih kata “it goes without saying” ……

Anak Bapa: Sememangnya pemimpin UMNO dan BN dayus dan bacul, asyik-asyik berlindung di tepi kain pelikat orang lain, bila berdepan takut …….

No comments: