Wednesday, October 10, 2007

10 November 2007, Tarikh Keramat

Selepas selesai berbuka puasa dan bertarawih beberapa hari lepas, saya berkesempatan berbual panjang dengan seorang rakan lama dari utara semenanjung. Tajuk perbualan berkisar daripada pelbagai isu semasa dan akhir sekali menjalar kepada rancangan BERSIH untuk menganjurkan perhimpunan aman raksasa pada 10 November kelak. Sementelah itu, semalam kita telah pun dimaklumkan secara resmi bahawa tempatnya ialah di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur pada hari Sabtu jam 3 petang.

Sebagaimana kita semua sedia maklum, BERSIH (Gabungan ke arah Pilihanraya yang Adil dan Bersih) ditubuhkan oleh parti-parti politik pembangkang berserta beberapa badan bukan kerajaan selepas pilihanraya umum ke 11 pada tahun 2004, selepas didapati begitu banyak penyelewengan dan penipuan dilakukan oleh UMNO dan Barisan Nasional di dalam pilihanraya. Tindakan tidak bertanggungjawab mereka antaranya termasuk mencemarkan daftar pemilih dengan tujuan memberi kelebihan kepada BN, menipu melalui undi pos, menggunakan media negara secara mutlak untuk memburuk-burukkan parti pembangkang tanpa ada ruang untuk menjawab balik, menggunakan keseluruhan agensi kerajaan untuk membantu BN, dan pelbagai lagi salahlaku lain yang amat ketara bagi sebuah negara yang mengaku mengamalkan sistem demokrasi. Dan kita juga melihat bagaimana jabatan dan agensi kerajaan yang berkaitan termasuk Suruhanjaya Pilihanraya (SPR), Jabatan Pendaftaran Negara, Kementerian Penerangan, pihak keselamatan dan lain-lain lagi telah digunakan sewenang-wenangnya untuk kepentingan UMNO dan BN.

Setakat ini kita melihat rakyat Malaysia adalah antara bangsa yang paling “sabar” di dalam dunia. Walaupun ketidakadilan kerajaan dapat dilihat dengan jelas di dalam pemerintahannya, termasuk ketika mengendalikan pilihanraya (yang sepatutnya adil dan bersih), rakyat masih lagi percaya dengan protes dan bantahan secara aman dan demokratik. Itulah sebabnya kita hanya melihat tunjukperasaan aman dan ceramah-ceramah umum saja yang dianjurkan oleh parti-parti pembangkang dan badan-badan bukan kerajaan dan sosial apabila berlaku skandal parti pemerintah, dan bukan secara kekerasan atau pertempuran bersenjata. Kita mendoakan situasi ini akan berterusan walaupun ada tanda-tanda kerajaan BN semakin kasar melayani protes rakyat, dan dalam masa yang sama, rakyat pun semacam sudah kecewa dengan kerenah kerajaan BN yang cuba menutup apa jua ruang demokrasi yang tinggal.

Menurut rakan saya ini lagi, perhimpunan ini amat penting selepas mengambil kira segala kebobrokan kerajaan BN sepanjang 50 tahun merdeka. Baginya walaupun negara ini dikatakan maju dari segi prasarananya, tetapi aspek lain telah diabai atau digadaikan atas nama pembangunan. Hasilnya kita melihat rasuah berleluasa bukan saja di kalangan rakyat tetapi lebih besar dan meluas di kalangan pemerintah. Jenayah kejam pula meningkat dengan mendadak, dan menjadi lebih membimbangkan apabila pihak polis dikaitkan dengan perlindungan ke atas kumpulan-kumpulan samseng. Tekanan ekonomi ke atas rakyat menjadi semakin membebankan dengan kenaikan inflasi membabitkan hampir semua barangan keperluan dan perkhidmatan. Ramai pakar ekonomi bersependapat bahawa punca utama fenomena ini berlaku ialah kenaikkan harga minyak oleh kerajaan BN.

Mutakhir ini kita dikejutkan pula oleh pendedahan klip video Lingam berhubung konspirasi badan kehakiman negara yang amat memalukan. Walaupun kita ada mengesyaki perkara ini berlaku sejak Tun Salleh Abas dipecat dahulu tetapi kita tidak menyangka dapat menyaksikan pakatan sulit ini “live in action”.

Saya amat bersetuju dengan pandangan rakan saya ini dan kami juga bersependapat bahawa pilihanraya umum ke 12 (PRU 12) ini amatlah penting untuk masa depan negara. Selain daripada kempen penerangan kita kepada rakyat perlu lebih rancak dan meluas, “pengadil” untuk “pertandingan” di dalam PRU 12 nanti pun perlu dipastikan bersih dan adil. Kita nakkan perubahan besar dan dengan itu memerlukan PRU 12 untuk mendapatkan kuasa. UMNO dan kuncu-kuncunya amat menyedari perkara ini dan akan berbuat apa saja untuk mengekalkan kuasa mereka. Mereka akan menipu atau membuat pakatan jahat dengan sesiapa saja (sebagaimana yang dibuktikan oleh klip video Lingam) termasuk dengan SPR bagi menjamin kesinambungan Tradisi Menipu Rakyat mereka Dulu, Kini dan Selamanya. Oleh yang demikian SPR perlu dipastikan keadilan dan kebebasannya oleh kita semua kerana UMNO dan BN tidak boleh diharap lagi. Pelbagai tuntutan awal telah dibuat oleh BERSIH termasuk pemutihan daftar pemilih, penghapusan undi pos, celup dakwat pada jari, dan peluang media yang sama rata. Walaupun ada banyak lagi perkara yang perlu dilakukan untuk mempastikan SPR benar-benar bebas, tetapi tuntutan awal ini merupakan langkah pertama yang betul. Kita berkeyakinan UMNO tidak akan berbuat apa-apa untuk memulihkan SPR. Perubahan ini hanya akan berlaku dengan desakan rakyat. Itulah sebabnya mengapa perarakan ini penting walaupun UMNO kata "ini bukan budaya kita".

Kita perlu turun beramai-ramai, kalau boleh ratusan ribu ramainya, untuk menghantar mesej kepada semua pihak bahawa rakyat sudah muak dan jelak dengan mainan dan tipudaya UMNO. Kita perlu lakukan ini semua untuk kesejahteraan bangsa dan negara, dan untuk survival generasi kita akan datang. Semua pihak bertanggungjawab untuk mempastikan kehadiran seramai rakyat mungkin, Melayu, Cina, India dan lain-lain lagi pada Sabtu 10 November 2007 jam 3 petang di Dataran Merdeka. Jangan kita takut kepada ugutan dan ancaman UMNO dan balaci-balaci mereka. Kita perlu lebih takutkan masa depan kita jika UMNO dan BN terus memerintah bumi bertuah bernama Malaysia ini!

Anak Bapa: Saya sekeluarga akan pulang ke kampung di utara Tanahair hari ini dengan misi besar, misi menyelamatkan negara daripada cengkaman rejim bobrok UMNO/BN. Saya perlu pastikan saudara mara kat kampung memahami apa yang sedang berlaku dan bersama dengan kita di dalam ombak kemaraan rakyat. Saya juga akan cuba meyakinkan mereka untuk turun ke Dataran Merdeka pada 10 November nanti untuk memberi tekanan ke atas SPR supaya berlaku adil dan bersih di dalam PRU ke 12 nanti. Dan saya perlu pastikan mereka mengundi selain daripada BN di dalam PRU itu kelak. Bagaimana pula dengan anda??????

No comments: