Wednesday, October 31, 2007

Polis "Bertempur" Dengan Polis

Entah apa musibah kepimpinan Pak Lah ulama’ hadhari ini apabila satu demi satu masaalah menimpa kerajaannya kebelakangan ini. Bermula dengan pendedahan tentang hubungan pegawai tertinggi polis dengan kepala-kepala gangster, kemudian diikuti kezaliman polis di dalam peristiwa berdarah Batu Buruk, pendedahan klip video Lingamgate, dan kini “serangan” seorang pegawai tinggi PDRM ke atas PDRM dan BPR, semuanya mengambarkan betapa kelam kabut kerajaan hadhari Pak Lah ini.

Selepas berdiam diri selama lebihkurang 3 bulan, Pengarah Jenayah Komersial PDRM, Datuk Ramli Yusuff telah mengadakan sidang akhbarnya hari ini bersama ramai pegawai kanan polis yang menyokong beliau. Antara ulasan beliau di dalam sidang akhbar tersebut ialah:

“Beliau bersama pegawai-pegawainya telah di aniaya oleh PDRM kerana tidak membantu membela mereka langsung ketika disiasat oleh pihak BPR..”

(Macamana nak tolong, bukankah Musa, Gani Patail dan rakan lebih berminat untuk menyelamatkan “bos” mereka yang dibuang daerah di Kelantan daripada membantu rakan mereka yang membuangdaerahkan “bos” mereka. Anwar dulu pun ketika diperlakukan dengan pelbagai macam kezaliman, mana ada pimpinan atau ahli UMNO yang menolong, sedangkan beliau adalah Timbalan Presiden UMNO. Sebabnya mudah saja, bukan kes seks atau rasuah, tetapi SEBAB BELIAU LAWAN TOKEY. Jadi kes Datuk Ramli ni pun dekat nak sama ….. )

“Beliau hairan bagaimana pihak akhbar tahu tentang siasatan ke atas beliau yang melibatkan pengisytiharan aset RM27 juta sedangkan sepatutnya ia adalah rahsia yang tertakluk di bawah Seksyen 21(4) Akta Pencegahan Rasuah 1964. Dan apabila ditanya kepada wartawan, mereka melaporkan bahawa BPR yang memberikan maklumat….”

(Ingat apabila Anwar dipecat dahulu, kita lihat beliau dikeji dan dihina dengan pelbagai tuduhan yang amat menjijikkan sedangkan beliau belum lagi didakwa di mahkamah atau didapati bersalah. Tujuannya mudah saja iaitu untuk mencemarkan nama baik dan kredibiliti seseorang agar persepsi orang ramai terhadapnya ialah ia bersalah walaupun kes belum pun dibicarakan lagi…..)

“Beliau pun pelik apabila pihak Jabatan Peguam Negara enggan membantu jabatan beliau untuk mengeluarkan afidavit ke atas kes buang daerah kepala samseng di Kelantan dan menyebabkan beliau terpaksa menggunakan khidmat peguam luar. Dan pihak BPR pula telah mendedahkan identiti pelapor maklumat polis (police informants) kepada mahkamah dan ini boleh membahayakan mereka …..”

(Bukankah kita dah kata sesiapa yang melapor kegiatan rasuah atau jenayah di negara ini, orang berkenaan pula akan menerima padahnya terutama apabila ia melibatkan “orang mereka”. Itu sebabnya Anwar terpaksa menyembunyikan identiti “whistleblowers” klip video Lingam sehingga satu Suruhanjaya Di Raja dibentuk. Inilah sebabnya, cuba renung jauh-jauh….. Nampak sangat Jabatan Peguam Negara bersekongkol untuk mempastikan kepala samseng tu bebas……)

Saya rasa sungguh cemas dengan perkembangan ini. Dahlah kita mempunyai hakim-hakim yang diragui, sekarang polis dan BPR pula AMAT MERAGUKAN. Sesama mereka pun bergaduh besar dan dari peringkat atasan hingga ke bawah. Jadi mana ada masa nanti untuk menjaga keselamatan negara. BPR pula nampak jelas bos baru mereka dah diperalatkan untuk kepentingan puak UMNO dan sekutu mereka. Dan terakhir dengarnya dapat pula pingat kebesaran dari Yang Di Pertua Negeri Sabah (yang mana dinasihati oleh Musa Aman, Ketua Menteri yang sedang disiasat kes rasuah).

Anak Bapa: Kerajaan hadhari Pak Lah makin sehari makin haru biru. Sekarang kita lihat hakim lawan hakim, lepas tu polis lawan polis dan apa menatang lagi kebinasaan yang akan melanda kita. Kesian juga dengan Datuk Ramli, yang hari ini membuat perisytiharan asetnya kepada BPR, mendakwa sebenarnya tuduhan RM27 juta tu tidak betul. Apa pun ayuh kita ke Dataran Merdeka pada 10 November 2007 jam 3 petang untuk berbuat sesuatu bagi membetulkan keadaan ……

No comments: