Friday, October 19, 2007

Rating Kebebasan Akhbar Malaysia Merudum Lagi!

Menteri Penerangan (atau Menteri Propaganda?) Datuk Seri Zainuddin Maidin (Zam) dipetik oleh Utusan Malaysia (19 Oktober 2007) sebagai berkata,

“Rakyat Malaysia dan Asia perlu mengenepikan rating kebebasan akhbar yang dibuat oleh Reporters Without Borders (RSF) yang berpejabat di Paris kerana badan itu bukan hakim bagi nilai-nilai tempatan. Ini kerana rating itu adalah berasaskan nilai kebebasan akhbar Barat yang umumnya didorong oleh pasaran dan wang.”

Komen beliau ini dibuat setelah merujuk kepada pengumuman RSF berhubung indeks rating kebebasan akhbar Malaysia yang merudum teruk daripada tangga 92 pada tahun 2006 kepada tangga 124 pada tahun ini. Rating Malaysia di anggap sangat rendah malah jauh lebih teruk berbanding beberapa negara kecil dan miskin lain termasuk Mongolia (74), Kemboja (85), Timor-Leste (94), dan Bhutan (116).
Kemarahan Zam ini tidaklah memeranjatkan kita kerana memang perangai pimpinan UMNO begitu. Jika ada pujian daripada luar negara kepada kerajaan UMNO/BN, maka berhari-hari digembar-gemburkan di dada-dada akhbar utama negara dan juga media elektronik. Tetapi sebaliknya jika ada kritikan terhadap mereka, walaupun berasaskan fakta yang kukuh, pihak berkenaan akan dilemparkan dengan pelbagai kata nista dan kejian. UMNO sememangnya tidak akan menerima hakikat kesilapan mereka sampai bila-bila dan akan berterusan dengan keangkuhan dan kesombongan mereka. Tun Mahathir sendiri menyedari perkara ini dan dilaporkan berkata baru-baru ini bahawa UMNO sudah tidak dapat di perbetulkan lagi dari dalam.

Zam berkata bahawa RSF membuat rating berdasarkan nilai kebebasan akhbar Barat dan bukan nilai-nilai tempatan. Apa punya merapu yang dia ni cakap? Adakah membenarkan akhbar bebas mencetak berita tanpa sekatan itu hanyalah budaya Barat dan di sebelah sini kita hanya perlu mendengar dongengan dan penglipur lara dari pihak kerajaan UMNO/BN sahaja, yang selama ini telah terbukti bijak memutarbelit fakta dan menyiarkan berita yang menguntungkan mereka sahaja? Adakah dengan menidakkan permit penerbitan untuk parti politik pembangkang (Berita Keadilan) atau menyekat jumlah terbitan (Harakah) itu budaya tempatan, sementara di Barat pula sesiapa saja boleh menerbitkan akhbar atau makalah? Adakah budaya tempatan bermakna rakyat tidak berhak untuk mendapatkan maklumat yang benar daripada sumber pilihan mereka? Jika inilah budaya tempatan yang dimaksudkan oleh Zam, maka saya dengan ini mengisytiharkan diri saya “penganut” budaya Barat di dalam aspek kebebasan akhbar. Sebenarnya budaya yang Zam nak tu bukan budaya tempatan tetapi BUDAYA UMNO/BN YANG KEJI DAN BANGSAT. Cuba tengok indeks RSF sekali lagi dan anda akan dapati Ghana berada jauh di atas, di tangga 29 dan juga Taiwan di tangga 32 bersama-sama dengan Perancis di tangga 31. Adakah Ghana dan Taiwan ini negara Barat atau mempunyai nilai tempatan yang sama dengan nilai Barat? Jadi jelas bahawa cerita nilai-nilai tempatan ini hanyalah karut Zam saja untuk menutup kelemahan mereka.

Kemudian Zam meneruskan propagandanya dengan berkata bahawa nilai kebebasan akhbar Barat didorong oleh pasaran dan wang. Apa akhbar Malaysia tidak begitu? Bukankah demi nak melariskan jualan kita lihat akhbar-akhbar kita di selaputi segala macam berita yang jijik dan lucah. Tetapi ini semua dibenarkan kerana ia tidak mengugat UMNO/BN, malah ia membantu UMNO dengan melalaikan rakyat. Kita juga dapati akhbar-akhbar di Malaysia di monopoli oleh UMNO dan kuncu-kuncu mereka. UMNO menguasai Utusan Malaysia, Berita Harian, News Straits Time, Cosmo, Metro, Malay Mail, sementara kuncu lain menguasai The Star, akhbar Cina dan Tamil. Mungkin yang ada bebas sikit ialah The Sun. Mereka ini bersama-sama dengan BERNAMA menguasai hampir keseluruhan sumber maklumat bercetak negara dan akan sentiasa mempastikan kepentingan UMNO dan BN dipertahankan. Dan dalam masa yang sama, segala hasil mahsul daripada jualan akhbar dan pengiklanan dikaut untuk kepentingan kroni-kroni mereka. Jadi kita ini seolah-olah sudah ditumbuk lalu jatuh lepas tu kena terajang pula.

Seterusnya Zam berkata lagi,

“Rakyat Malaysia dan Asia tidak perlu bimbang dengan penurunan dalam ranking kebebasan akhbar di Malaysia kerana ia tidak mencerminkan kebebasan akhbar yang sebenarnya di negara ini."



Memang betul tu, jika anda dari kalangan UMNOputra, MCAputra dan MICputra. Mereka yang lain kenalah tabah menghadapi penipuan dan manipulasi berterusan akhbar-akhbar milik UMNO dan kroni mereka. Biasanya jikalau kita batuk-batuk atau panas badan maka secara otomatik kita tahu bahawa itu gejala penyakit yang mula melanda diri. Ketika itu kita tidak akan mendabik dada menyalahkan doktor atau orang lain bahawa mereka salah dengan menyatakan kita sakit. Kita tidak cuba menipu diri dengan berkata bahawa kita sihat dan orang lain semua salah. Ini kerana perbuatan ini akhirnya akan membawa kerugian pada diri sendiri. Begitu juga apabila negara kita di”tegur” tahap kebebasan akhbar, seseorang pemimpin yang waras akan memeriksa samada benar atau tidak laporan itu dan terus membuat pembaikan yang perlu jika didapati benar. Tetapi disebabkan Malaysia Boleh!, maka orang lain semua salah dan yang bijak bestari hanyalah pemimpin UMNO dan BN.

Penurunan ranking ini sebenarnya mencemaskan lagi pimpinan UMNO di saat mereka menghadapi gelombang informasi baru berupa internet dan blog. Kenyataan bodoh akhir-akhir ini daripada Zam, Nazri, Tengku Adnan, Ali Rustam dan lain-lain lagi membayangkan betapa terdesak mereka dihimpit dengan ledakan maklumat yang kini mampu diperolehi oleh orang ramai tanpa melalui UMNO. Dengan semakin berkembang teknologi internet, kita yakin lebih ramai rakyat akan memperolehi manfaat kebebasan maklumat dan semakin celik rakyat yang selama ini diperbodohkan oleh media UMNO dan BN.

Anak Bapa: Kenyataan bodoh yang kerap di buat oleh pimpinan UMNO termasuk oleh Pak Lah akhir-akhir ini sebenarnya membayangkan banyak benda yang tak betul sedang bergolak di dalam UMNO. Kita kena tekan lagi dia orang supaya dia akan lebih mengelebah dan dengan itu banyak kemungkaran mereka selama ini akan terserlah untuk tatapan semua ……

No comments: