Thursday, October 4, 2007

Panel Bebas Atau Panel Habis Beras?

Panel bebas atau panel tajaan Najib yang dibentuk untuk menyiasat kesahihan klip video VK Lingam, yang kini terkenal dengan panggilan Skandal Lingamgate, telah mula menjalankan tugas mereka dengan menemubual saksi-saksi penting semalam. Panel yang terdiri daripada Tan Sri Haidar Mohd Noor (bekas Hakim Besar Malaya), Tan Sri Lee Lam Thye (aktivis social) dan Datuk Mahadev Shankar (bekas hakim Mahkamah Rayuan), diberi tempuh sebulan untuk menyiapkan laporan mereka. (P/S: Dimaklumkan juga bahawa boleh sambung masa jika tidak mencukupi!)

Penubuhan panel ini awal-awal lagi telah dipersoalkan oleh Majlis Peguam, parti-parti pembangkang, badan-badan bukan kerajaan dan orang ramai kerana bidang kuasanya yang sangat terhad dan kemungkinan besar akan gagal di dalam memenuhi tuntutan rakyat supaya badan kehakiman negara diselamatkan. Malah ramai yang menganggap penubuhan panel ini lebih kepada usaha “perhubungan awam” kerajaan UMNO bertujuan meredakan kemarahan rakyat yang sedang membuak-buak. Walaupun ahli-ahli panel ini meminta orang ramai memberi peluang kepada mereka untuk menjalankan kerja mereka dahulu, sudah nampak tanda-tanda bahawa apa yang kita khuatirkan selama ini akan menjadi kenyataan. Akhbar Utusan Malaysia keluaran 3 Oktober 2007 ketika memetik kenyataan Haidar, menulis:

“Haidar berkata, tugas panel itu hanyalah untuk membuat pengesahan tentang kesahihan klip video berkenaan berdasarkan bidang kuasa yang diberi kepadanya dan tidak lebih daripada itu.”

Bukankah dah jelas bahawa panel ini ditubuhkan hanya untuk menyiasat kesahihan klip video ini sahaja. Apa akan berlaku jikalau klip video ini benar-benar sahih (dan kita yakin bahawa ia memang 110% sahih!)? Perumpamaan cerita panel ini macam siasatan kes perempuan yang belum berkahwin tetapi sudah hamil. Latarbelakang perempuan ini, satu kampung dah tahu. Hidupnya begitu liar, bercampur bebas dengan lelaki bukan mahram sementara ajaran agama tidak pernah dipedulikannya. Jadi apabila didapati si perempuan ini sudah hamil, tentulah penduduk kampung tidak terkejut langsung kerana semua sudah maklum perempuan ini jenis macam mana. Dan tidak perlu menubuhkan panel untuk menyiasat samada perempuan ini benar-benar hamil atau tidak kerana bukti jelas perutnya sudah membuncit besar. Apa yang perlu ialah panel penyiasat yang bertanggungjawab mengenalpasti siapa yang terlibat melakukan kerja terkutuk ini dan membuat cadangan konkrit tindakan yang perlu diambil ke atas semua pihak (termasuk lelaki dan perempuan) supaya ketenteraman dapat dipulihkan di kampung tersebut dan insiden memalukan ini tidak berulang kembali. Jikalau kes zina begini pun perlu ditanggani dengan sebegitu rapi apatah lagi sistem kehakiman yang menjadi tonggak negara, tempat rakyat berlindung untuk mendapat keadilan dan kesaksamaan, tentulah kita perlukan badan penyiasat yang lebih luas bidang kuasanya dan bebas untuk melunaskan tugas yang amat berat ini.

Penubuhan panel penyiasat ini pun bukan baru di dalam sejarah pemerintahan UMNO. Ketika Dato’ Seri Anwar dipukul hampir separuh mati dalam insiden lebam mata sebelah dahulu pun, kerajaan telah menubuhkan jawatankuasa penyiasat yang terdiri daripada pegawai polis untuk mencari siapa yang memukul Anwar. Berminggu-minggu jawatankuasa ini membuat siasatan tetapi tidak juga jumpa siapa yang bertanggungjawab. Tetapi apabila Suruhanjaya Diraja ditubuhkan untuk tujuan yang sama, dua hari saja diperlukan untuk mendedahkan siapa sebenarnya yang bertanggungjawab, iaitu Ketua Polis Negara sendiri. Begitu juga dalam isu ketuk ketampi seorang perempuan “Cina” di dalam tahanan polis. Apabila Suruhanjaya Diraja ditubuhkan untuk menyiasat insiden tersebut barulah gambaran sebenar diperolehi.

Dan dalam Skandal Lingamgate ini, masalahnya jauh lebih besar dan lebih rumit kerana ia melibatkan satu institusi yang menjadi tonggak pemerintahan negara kita. Kehancuran institusi kehakiman ini boleh membawa malapetaka besar kepada negara. Kita sedia maklum tentang ketempangan sistem kehakiman negara semenjak Tun Salleh Abas dipecat. Malah kita mendengar banyak cerita tentang pakatan sulit hakim-hakim kanan tertentu dengan pihak kerajaan UMNO dan golongan korporat (dan juga pihak keselamatan dan peguam negara) di dalam menjaga kepentingan bersama mereka. Begitu banyak kes-kes mahkamah yang diberi penghakiman dengan secara pelik dan meragukan. Jadi apabila klip ini didedahkan, kita tidak terkejut dengan apa yang diperkatakan oleh Lingam tentang hakim-hakim ini tetapi terkejut kerana melihat bukti terpampang jelas di hadapan mata.

Kenyataan salah seorang ahli panel, Shankar mengesahkan lagi bahawa panel ini pasti akan menghadapi masaalah:

“Kami tak ada kuasa undang-undang untuk memaksa sesiapa. Kami tak ada kuasa untuk melaksanakan sumpah, kami tak ada kuasa untuk memaksa saksi supaya tampil ke depan... kami juga tidak ada imuniti mengikut undang-undang.”

Jikalau tidak ada kuasa memanggil saksi, jadi siapa yang nak pergi (Lingam tentulah tidak pergi). Kuasa imuniti pun tidak ada boleh mendedahkan saksi kepada pelbagai bahaya. Dan yang lebih penting, saksi yang merakam perbualan Lingam ini tentu akan menyembunyikan diri kerana bimbangkan keselamatan dirinya. Berapa banyak kes-kes di Malaysia ini di mana pemberi maklumat, yang sepatutnya dilindungi, telah diugut dan diancam. Dan dalam kes berprofil tinggi ini, yang melibatkan pimpinan UMNO dan kroni mereka, situasi pemberi maklumat ini tentulah jauh lebih gawat.

Skandal Lingamgate ini adalah terlalu besar dan boleh membawa implikasi serius kepada survival UMNO dan kroni mereka. Mereka tidak akan membiarkan ancaman ini berterusan memandangkan pilihanraya umum pun sudah hampir. Segala perkakas negara dan tipuhelah akan digunakan untuk membodohkan rakyat terutama orang Melayu. Lihat saja kandungan akhbar harian negara dan cuba buat perbandingan tentang analisa berita akhbar Melayu, Cina dan Inggeris. Jelas kelihatan akhbar Melayu cuba memperbodohkan orang-orang Melayu, dan situasi ini sudah berlangsung sekian lama.

Kita, rakyat Malaysia yang prihatin, perlu berdiri teguh di dalam tuntutan penubuhan Suruhanjaya Diraja ini, dengan kuasa penuh menyiasat dan membuat cadangan pembaikkan keseluruhan institusi kehakiman negara, dan perlu menolak apa-apa yang kurang daripada itu. Dalam masa yang sama, kita perlu menjelajah ke seluruh pelusuk negara memberi penerangan kepada rakyat apa cerita sebenar di sebalik isu ini dan implikasinya kepada mereka. Hari raya yang akan menjelang tiba tidak lama lagi merupakan peluang terbaik kita. Jadi jangan sia-siakan.

Anak Bapa: Antara saksi-saksi yang datang menemui panel “bebas” ini semalam ialah Musa Hassan (Ketua Polis Negara), Abd. Gani Patail (Peguam Negara), dan Ahmad Said Hamdan (Ketua Pengarah BPR). Setahu saya Musa dan Gani ni berlumuran dengan pelbagai tuduhan salahlaku sebelum ini. Kenaikan pangkat mereka pun satu macam punya laju (macam ketua hakim juga). Dan jangan lupa mereka ni adalah “pemain-pemain” penting semasa kes perbicaraan Anwar dulu. Ai! Macam dijanji-janji pula drama busuk UMNO ni!

No comments: