Friday, October 5, 2007

Islam Hadhari Yang Keliru Dan Mengelirukan

Di dalam Malaysiakini pada hari Khamis, 4 Oktober 2007, Tengku Adnan telah dipetik sebagai berkata:

“In another development, Tengku Adnan today reminded journalists that they should perform their duties responsibly as God would judge the acts of humans. Tengku Adnan said this in his speech at the launch of the Bernama-Tourism Malaysia Treasure Hunt 2007 at the MTC.
“On this earth, we can do whatever we like, but you must remember that when you die, you have to answer to someone. So whatever you write, especially the press, write responsibly. I’m not asking you to write truthfully, but write responsibly,” said Tengku Adnan to a crowd of 50 comprising mostly of Bernama staff and sponsor representatives.”…”

“Di dalam perkembangan lain, Tengku Adnan hari ini mengingatkan para wartawan bahawa mereka perlu melaksanakan tugas mereka dengan penuh tanggungjawab kerana Tuhan akan menghakimi segala perbuatan manusia. Tengku Adnan berkata demikian di dalam ucapan pelancaran Bernama-Tourism Malaysia Treasure Hunt 2007 di MTC.

“Di dunia ini kita boleh buat apa yang kita suka, tetapi anda mesti ingat bahawa apabila anda mati kelak, anda perlu menjawap kepada seseorang. Jadi apa saja yang anda tulis, terutama para wartawan, tulislah dengan penuh tanggungjawab. Saya tidak meminta anda menulis dengan kebenaran, tetapi tulis dengan penuh tanggungjawab,” kata Tengku Adnan kepada perhimpunan 50 orang yang terdiri daripada kebanyakannya kakitangan Bernama dan wakil sponsor.”…”

Benar sekali permulaan ucapan di atas. Kita memang dituntut melaksanakan tugas kita dengan penuh komitmen dan tanggungjawab. Ini adalah tuntutan agama kita, bukan saja di dalam bidang kewartawanan tetapi juga dalam sebarang tugas yang diamanahkan. Ini kerana kita diutuskan ke dunia ini sebagai khalifah (yakni “duta” Allah) di dunia ini dengan misi untuk membawa obor cahaya keimanan dan keislaman, mempastikan tegaknya ma’aruf (kebaikan) dan mencegah kemungkaran (kejahatan). Dan apabila kita meninggal dunia nanti, di hadapan Allah rabbul jalil, kita akan dipersoalkan setakat mana amanah ini kita tunaikan.

Islam adalah satu cara hidup yang mengambil kira semua aspek kehidupan di dalam pengabdian kepada Allah swt. Di dalam doa iftitah ketika solat kita membaca, “sesungguhnya solat ku, ibadat ku, dan hidup ku dan mati ku adalah kerana Allah Tuhan sekalian alam ……” membayangkan pengabdian sepenuhnya kepada Allah swt. Dan ini juga bermakna bahawa bukan saja perbuatan kita, tetapi percakapan dan i’tikad (niat) kita juga menjadi asas kepada ketulinan pengabdian kita kepadaNya. Itulah sebabnya Islam mengklasifikasikan orang yang beriman itu sebagai mereka yang benar-benar yakin di dalam hati, membenarkan dengan ucapan dan membuktikan melalui perbuatan. Apabila ada percanggahan mana-mana anggota badan ini, maka kita boleh tersimpang daripada kategori orang-orang beriman. Sebagai contoh, jika seseorang itu membenarkan keimanannya dengan ucapan dan perbuatan tetapi hatinya menolak atau ragu-ragu dengan Islam maka orang ini dikategorikan sebagai orang munafik, manakala jika ia yakin dengan Islam dan membenarkan dengan lidahnya tetapi mengamalkan perkara yang bercanggah dengan Islam di dalam kehidupannya maka orang ini dikategorikan sebagai orang fasik.

Tujuan saya menyebut perkara ini bukan untuk mencemuh sesiapa tetapi sebagai peringatan kepada semua (termasuk diri saya sendiri) supaya kita jelas batas-batas Islam dan kekufuran dan demi menjaga satu sama lain daripada kesesatan, bersesuaian dengan konsep “berpesan-pesan dengan kebenaran …”.

Berbalik kepada perbincangan kita mengenai petikan berita di atas. Sememangnya kalau kita amati betul-betul, sudah menjadi budaya UMNO beretorik mengenai Islam atau dengan kata mudah “cakap tak serupa bikin”. Tengku Adnan mungkin memberi nasihat yang baik kepada para wartawan tetapi adakah beliau sendiri tidak takut dipersoalkan oleh Allah swt nanti? Saya tidak tahu apa yang ada di dalam hati beliau tetapi gambaran percakapan dan perbuatan beliau sudah cukup membuktikan kekeliruannya. Jikalau beliau takut dipersoalkan Allah swt nanti kenapa sampai hari ini beliau masih bersekongkol dengan tauke judi antara yang terbesar di Malaysia iaitu Vincent Tan. Malah daripada sumber-sumber yang sahih beliau adalah proksi, rakan niaga dan orang dalam kerajaan bagi Vincent Tan. Pendedahan klip video Lingamgate baru-baru ini mengesahkan bukan saja penglibatan Tengku Adnan di dalam skandal ini, tetapi juga bagaimana pecacainya beliau kepada Vincent Tan. Beliau bersama rakan dan kroni mereka dijadikan alat oleh tauke-tauke ini untuk melakukan pelbagai kerja terkutuk dan memalukan semata-mata untuk menjaga kepentingan duniawi mereka. Tengku Adnan tidak pernah peduli persoalan keadilan dan kewibawaan kehakiman kerana yang penting baginya ialah hakim-hakim yang ada perlu tunduk dan patuh kepada kehendak tauke-tauke mereka.

Malah pernahkah kita mendengar Tengku Adnan menegur rakan-rakan beliau di dalam UMNO supaya jangan mengambil rasuah kerana rasuah pun akan dipersoal oleh Allah swt nanti. Bukankah ketika bertanding sesama mereka di dalam merebut jawatan UMNO, mereka galak sekali merasuah sesama ahli. Isa Samad itu hanya satu contoh kecil sahaja dan saya percaya hampir semua pimpinan dan ahli UMNO terlibat di dalam kerja terkutuk ini. Jadi, jika kemenangan di dalam menjadi pemimpin UMNO pun berasaskan rasuah, maka tentulah rasuah ini menjadi nadi kehidupan pemimpin ini di dalam kerajaan. Sehubungan dengan itu saya harap anda semua tidak hairan jika rasuah ini sudah sebati dengan UMNO. Cerita-cerita nak hapuskan rasuah ini semuanya hanya omong kosong dan gimik islam hadhari Pak Lah saja. Kalau anda yakin UMNO boleh hapuskan rasuah, tentu anda juga yakin manis boleh dibuang daripada gula atau masin dipisahkan daripada garam.

Terlanjur membicarakan isu tanggungjawab di hadapan Allah swt kelak, saya cadangkan Tengku Adnan kena tegur UMNO kenapa tidak memertabatkan Islam. Kenapa undang-undang Islam tidak dilaksanakan? Bukankah bala Allah swt telah diturunkan ke atas masyarakat kita kerana kedegilan dan kelancangan mulut kita menentang hukum Allah? Bukan balakah apabila kita lihat kadar jenayah yang kejam menjadi-jadi kebelakangan ini. Bukan balakah apabila kita membaca berita ramai gadis-gadis Melayu sudah mengadakan hubungan sex ketika di bangku sekolah lagi dan bagaimana ramai anak-anak luar nikah dilahirkan. Bukan balakah apabila “pelajar” serenti ramai dari kalangan orang Melayu dan angkanya semakin bertambah saban bulan dan tahun. Dan banyak lagi indikator atau petunjuk bahawa kebangkrapan nilai diri dan moral orang Melayu ini berkait rapat dengan penyisihan mereka daripada Islam. Ini belum saya sentuh lagi program-program mungkar dan melalaikan yang dianjurkan oleh kerajaan UMNO terutama yang melibatkan kementerian beliau iaitu Kementerian Pelancungan.

Kekeliruan Tengku Adnan makin jelas apabila pada perenggan kedua ucapan beliau di atas, beliau menyuruh wartawan supaya melaporkan dengan penuh tanggungjawab dan bukan dengan kebenaran. Maknanya bagi UMNO, asalkan laporan itu bertanggungjawab kepada UMNO ia tidak benar pun tidak mengapa. Itu sebabnya mereka tidak begitu mempedulikan apabila fitnah dilemparkan akhbar kepada pembangkang kerana yang penting wartawan bertanggungjawab kepada UMNO.

Saya boleh huraikan dengan panjang lebar lagi berkaitan cakap kosong pemimpin UMNO. Cukup sekadar itu buat ketika ini kerana contoh yang saya berikan di atas pun dah tak terhadam oleh mereka.

Anak Bapa: Seruan saya kepada Tengku Adnan dan rakan-rakan UMNO lain yang sewaktu dengannya, cukuplah sudah lakonan wayang kulit anda. Kami dah muak dan loya dengan cakap-cakap kosong dan tak serupa bikin kau orang. Bawalah Islam Hadhari kau tu pergi jauh-jauh kerana ia keliru dan mengelirukan. Lagi banyak kau orang bercakap tentang islam hadhari lagi tenat keadaan masyarakat orang Melayu. Kami dah cukup insaf sekarang dan beramai-beramai bertekad untuk menghumbankan UMNO jauh-jauh ke Laut Cina Selatan pada pilihanraya umum akan datang.

2 comments:

Anonymous said...

tak ada pun panduan dari mana islam hadhari tu diambil? sumber dari mana? kalau sumber dari Quran, sebahagian atau sepenuhnya? kalau kurang dari 100% makna hipokrat/munafiq.
dan umno itu dia punya perlembagaannya sumber dari mana? ikut british atau ikut acuan sendiri? tolong beritahu perkara sebenar, jangan nak menipu. menipu tu tanda munafiq/hipokrit.

Anonymous said...

Bagi UMNO tak penting dalil atau nas apabila mendakwa sesuatu tentang Islam. Apa yang penting ia membawa sokongan rakyat terutama orang Islam kepada mereka. Jikalau mereka benar-benar beriman kepada ALlah swt. dan yakin syurga neraka, mereka tidak akan buat apa yang sedang mereka buat.

Kita perlu menyedarkan rakyat tentang ISlam sebenar kerana dengan itu saja mereka secara otomatik akan meninggalkan UMNO.