Monday, October 1, 2007

Pastikan Balik Kampung Bersama Ole-Ole Istimewa!

Demam balik kampung akan mula melanda umat Islam Malaysia selang tidak beberapa hari lagi. Fenomena yang berlaku saban tahun ini di kala menjelang sambutan hari raya ‘idul Fitri, bukanlah sesuatu yang luar biasa malah hampir kesemua kita menganggapnya sebagai satu tradisi yang menjadi kemestian. Walaupun ada segelintir kalangan masyarakat kita yang menganggapnya sebagai amalan sia-sia yang membuang masa dan duit, lebih ramai yang yakin manfaatnya jauh mengatasi keburukannya. Antara kelebihan tradisi pulang ke kampung untuk merayakan ‘idul Fitri ini ialah dapat bertemu ayah bonda, sanak saudara dan rakan taulan yang dirindui dan disayangi. Tidak sabar rasanya untuk bersua muka bertanya khabar dengan mereka dan bertukar-tukar cerita, maklumlah dah hampir setahun tidak berjumpa.

Tetapi
dalam kita sibuk membuat persiapan terakhir sebelum berangkat pulang, elok juga kita tinjau apa ole-ole yang sesuai untuk dibawa pulang. Takkan orang bandar yang dah setahun tak balik kampung pulang dengan tangan kosong saja. Jadi untuk memudahkan anda semua membuat keputusan, saya ada beberapa cadangan berhubung ole-ole istimewa untuk dibawa balik ke kampung kelak.

Setahu saya, perkara yang paling kita sayangi ialah agama dan nyawa kita. Selepas itu keturunan dan negara kita. Tetapi malapetaka yang terus menerus melanda negara kita hasil daripada kegagalan UMNO/BN memerintah dengan bersih dan adil menyebabkan kita berada di dalam keadaan haru biru. Skandal demi skandal yang melibatkan billion ringgit wang negara yang sepatutnya diperuntukkan untuk kepentingan rakyat telah disonglap oleh pemerintah dan suku sakat mereka menyebabkan penderitaan rakyat terus bertambah. Apa taknya apabila subsidi minyak dikurangkan maka harga barangan dan perkhidmatan melambung naik dengan mendadak, ubat-ubatan perlu dibayar, yuran pengajian anak-anak di sekolah dan IPTA/IPTS perlu dibayar dan seribu satu macam kos lagi yang perlu ditanggani. Kalau ada kenaikan gaji pun, itu di kalangan kakitangan kerajaan sahaja, kalau kerja kampung nak naik gaji apa. Akhirnya jikalau dulu makan nasi 2 kali sehari sekarang mungkin kena catu jadi 1 hari sekali.

Bukan setakat isu korupsi dan rasuah sahaja, kita dapat lihat mereka-mereka yang diamanahkan untuk menjaga keselamatan negara pula sudah “pagar makan padi”. Pelbagai bukti bertulis diunjukkan berkaitan pakatan sulit mereka dengan kepala gangster tetapi sehingga hari ini tiada sebarang tindakan diambil. Cukup sekadar kenyataan peguam negara untuk “memutihkan” mereka. Sebaliknya orang yang membuat lapuran pula yang disiasat dan diugut sehingga ke tahap kaum keluarganya dijadikan tebusan. Jadi tidak hairanlah apabila kita lihat kadar jenayah meningkat dengan begitu ketara terutama yang melibatkan jenayah kejam seperti bunuh, rompak dan rogol. Kes pembunuhan kejam Altantunya yang diletupkan dengan bom C4 dan terakhir melibatkan pembunuhan kejam kanak-kanak kecil Nurin menambahkan lagi kerisauan kita betapa sudah tidak selamatnya kita di negara sendiri.

Penyalahgunaan kuasa semakin menjadi-jadi. Dan yang terbaru menggunakan peluru hidup untuk menyuraikan rakyat yang datang untuk mendengar ceramah. Terlantar 2 insan tidak berdosa di hospital gara-gara tindakan tidak bertamadun pihak polis dengan restu UMNO. Selepas itu timbul pula isu klip video Lingamgate yang mendedahkan bukti “smoking gun” mainan jahat pemimpin UMNO, golongan korporat, dan institusi kehakiman. Kita memang sudah mengagak perkara ini berlaku tetapi tidak pernah menduga akan “dikurniakan” oleh Allah swt bukti di depan mata kita. Implikasi klip video ini amat amat amat besar sekali walaupun cuba disangkal oleh pemimpin UMNO yang dangkal dan bebal. Satu yang pasti, jikalau hakim boleh “dibeli” dan diatur begitu rupa apalah lagi yang tinggal kepada rakyat marhaen. Saya yakin kalau kita ada kes mahkamah yang melibatkan “puak” mereka, sudah pasti kita akan tewas walaupun kita tidak bersalah. Di universiti pun tak kurang hebatnya. Pilihanraya kampus (PRK) menyaksikan bagaimana sebahagian siswa dikudakayukan oleh UMNO untuk menjamin kemenangan golongan pro kerajaan (Aspirasi) di semua IPTA. Pelbagai taktik kotor termasuk merasuah siswa dan pengurusan universiti, mengugut dan bertindak kasar ke atas siswa yang tidak sebulu dengan mereka dan memperkenalkan peraturan baru yang tidak munasabah bertujuan menghalang kemenangan siswa yang tidak tunduk kepada UMNO.


Bagi saya, jika kita mengaku kita sangat sayangkan negara Malaysia, tidaklah memadai setakat memasang puluhan bendera di rumah dan kereta menjelang hari kemerdekaan negara. Kita perlu mengambil langkah yang drastik dan berterusan bagi mempastikan jatuhnya UMNO/BN. HANYA INI SAJA SATU-SATU OPSYEN YANG ADA BAGI KITA. Dah beberapa banyak Suruhanjaya diraja ditubuhkan tetapi apabila tiba saat perlaksanaannya mereka akan buat liat. Ini kerana ia melibatkan puak-puak mereka yang mereka perlu pertahankan. Jawatankuasa dan suruhanjaya ini adalah “smokescreen” mereka bagi mengelabui mata rakyat agar rakyat akan reda kemarahan mereka. ENOUGH IS ENOUGH!

Cadangan saya ialah bagi anda semua membawa balik sebanyak yang mungkin maklumat samada dalam bentuk tulisan, VCD, keset dan apa saja supaya dapat dijadikan bahan perbualan dengan orang kampung kelak. Jangan beranggapan bahawa mereka yang di kampung tahu semua perkara seperti anda. Saban hari mereka hanya “diceramah” oleh suratkhabar, tv dan radio UMNO, dan ruang untuk berinternet hampir tiada langsung. Tentang klip video Lingam tu (lengkap dengan sarikata bahasa Melayu) boleh dimuat turun daripada laman web PKR
www.keadilanrakyat.org. Inilah ole-ole istimewa yang wajib anda semua bawa balik bersama ke kampung. Peristiwa 1999 dulu membawa impak yang besar apabila rakyat balik kampung menceritakan kekejaman UMNO ke atas Dato’ Seri Anwar. Dan sekali lagi kita boleh mengulangi peristiwa tersebut. Itu pun jika anda betul-betul sayangkan negara tercinta ini…….

Anak Bapa: Teringat cerita lama dulu bagaimana emak dan ayah berjaya diyakinkan (dengan petunjuk Allah swt) untuk meninggalkan UMNO dan menyertai perjuangan yang benar dan adil hasil daripada kerap balik kampung berbincang dengan mereka. Tiada yang mustahil, apa yang perlu ialah banyakkan usaha dan doa ……

2 comments:

sheikh teluk intan said...

salam,
Cadangan yang baik. Kita seharusnya mengujudkan gelombang kebangkitan umat seperti tahun 1999. Isu kebobrokan UMNO dan Barisan Nasional rasanya lebih banyak. Apakata gambar mangsa tembakan polis gila dengan peluru hidup, kita jadikan poster. Cetak dan sebarkan ke seluruh negara menjelang PRU nanti.

Anonymous said...

Jangan tunggu lagi arahan kerana sudah menjadi tanggungjawab masing-masing untuk berbuat sesuatu. Bahan-bahan banyak boleh dimuat turun daripada internet. Cetak atau burn CD untuk dibawa balik ...